Rangovams vilkinant procesus, dalis praėjusiais metais atlikto valstybinės reikšmės kelių kokybės audito metu nustatytų defektų bus ištaisyti tik 2020 metais. Greičiausiai – tik vasaros viduryje.
Didžiausiam trūkumui ištaisyti – 0,5 mln. Eur
Pasak V.Andrejevo, LAKD vadovo, dalis įmonių galimai vilkina procesus tam, kad sukauptų reikiamų lėšų darbams atlikti.
Akivaizdi tendencija – aštuoni rangovai, sutikę pašalinti trūkumus, atsakingi už pačius menkiausius pažeidimus. Ten, kur kaidų taisymas reikalauja mažiausiai išlaidų. V.Andrejevo įvardytas didžiausias ir imliausias biudžetui defektas – 8,7 km ilgio ruožas, kuriame reikia pakloti papildomai 3,5 cm asfalto. Tai kainuotų apie 0,5 mln. Eur (UAB „Kamesta“ atsisakė ištaisyti kelio Nr. 5223 Buivydžiai–Lavoriškės–Kena ruože). Detalesnis taisytinų ruožų sąrašas – žemiau tekste.
Minėtiems defektams ištaisyti reiktų pakloti apie 20 tūkstančių tonų asfalto.
Dėl ilgesnių ruožų, kuriuose reikalaujama užsakyti papildomus tyrimus, kad būtų nustatytas pažeidimų mastas visame ruože, ar prašoma pakloti naują asfalto sluoksnį visame ruože, vyksta diskusijos ir yra vilkinamas laikas. Preliminariais skaičiavimais, minėtiems defektams ištaisyti reiktų pakloti apie 20 tūkstančių tonų asfalto.
Du keliai: geranoriškas ir „per trečiuosius asmenis“
Rangovams atsisakius pašalinti trūkumus savo sąskaita, darbus pirks Lietuvos automobilių kelių direkcija, juos planuojama baigti 2020 m. vasarą. Sąskaitos bus pateiktos rangovams, darbus atlikusiems ne taip, kaip buvo numatyta viešųjų pirkimų sutartyse.
Šioms įmonėms atsisakius apmokėti išlaidas, Kelių direkcija imsis veiksmų civiliniams procesams pradėti.
Užsako papildomus tyrimus
Pasak Kelių direkcijos vadovo Vitalijaus Andrejevo, kiekvienas atvejis yra nagrinėjamas atskirai, rangovai supažindinami su audito išvadomis, siūlomi būdai, kaip galima būtų spręsti vieną ar kitą atvejį. Deja, tik dėl aštuonių atvejų (ruožų) galima pasakyti, kad pretenzijų rangovams nėra. Daugeliu atvejų, Kelių direkcija savo lėšomis jau užsakė arba turės užsakyti papildomus tyrimus pažeidimų mastui nustatyti. Taip pat, jei nepavyks susitarti su rangovais dėl pažeidimų ištaisymo, Kelių direkcija turės įsigyti ir rangos darbus.
„Nors už patirtas išlaidas sąskaitos bus pateiktos rangovui, tačiau audito metu aptiktų defektų šalinimui bus sugaišta žymiai daugiau laiko. Kelių direkcija visas minėtas paslaugas turi įsigyti taikydama viešuosius pirkimus, todėl procesas užtrunka ilgiau, nei jo prireiktų rangovui pripažinus savo klaidas ir sutikus savo jėgomis ištaisyti defektus“, – sako V.Andrejevas.
Kai kurie klaidas ištaiso
AB „Panevėžio keliai“ lokalioje vietoje ištaisė defektą ir paklojo 180 metrų naujo asfalto, analogiškai pasielgė ir AB „Kauno tiltai“, pakloję apie 40 metrų naujo asfalto. AB „Eurovia Lietuva“ taip pat taisė defektą lokalioje vietoje, t. y. ten, kur trūko asfalto storio, ir paklojo 20 metrų naujos dangos. Su UAB „Alkesta“ pasiektas susitarimas dėl garantinio termino pratęsimo ir bus vykdoma tolesnė objekto stebėsena, UAB „Parama“ ištaisė defektus apie 100 metrų ir objektas buvo priimtas 2018 m. gruodžio mėnesį.
Susitarimas su UAB „Fegda“ dėl kelio Nr. 5230 Paberžė–Barskūnai–Medžiukai ruožo nuo 6,50 iki 11,16 km pasiektas po to, kai rangovas pripažino, kad darbai šiame ruože buvo atlikti pakeitus reikalavimus, nustatytus viešųjų pirkimų dokumentuose, kelio ruože panaudotos pigesnės ir prastesnės kokybės medžiagos, pakloti plonesni pagrindo sluoksniai. Šiuo metu rangovas yra įsipareigojęs iki 2020 m. birželio 1 d. visame ruože pakloti naują 3,5 cm storio asfalto sluoksnį.
Sumokėta, tačiau darbai neatlikti
Iki šiol nepavyksta sutarti su AB „Kauno tiltai“ dėl to, kad turi būti ištaisyti defektai kelio Nr. 3512 Raseiniai–Paupys–Eržvilkas ruože nuo 5,60 iki 7,22 km ir ruože nuo 9,54 iki 18,14 km. Kelių kokybės audito metu tikrinant, ar atlikti darbai atitinka dokumentaciją, paaiškėjo, kad buvo sumokėta už darbus, kurių dalis nebuvo atlikta. Darbų metu rangovas pateikė informaciją užsakovui, kad reikia pakloti papildomus šalčiui atsparaus ir skaldos pagrindo sluoksnius. Audito metu, atlikus lokalius tyrimus, paaiškėjo, kad tose vietose papildomi sluoksniai nebuvo pakloti, nors už šiuos darbus rangovui buvo sumokėta papildomai.
Siekdama nustatyti visą pažeidimų mastą abejuose ruožuose, Kelių direkcija ne kartą kreipėsi į rangovą, kad šis atliktų tyrimus, tačiau rangovas delsia tai padaryti. Š. m. rugpjūčio mėnesį sutarta, kad bus ištirtos defektų apimtys visame objekte. Nepaisant daugkartinio raginimo, rangovas tyrimų iki lapkričio mėnesio nebuvo atlikęs. AB „Kauno tiltai“ tyrimus atliko lapkričio pabaigoje po to, kai Kelių direkcija pranešė, kad, jeigu rangovas to nepadarys iki 2019 m. pabaigos, tyrimus Keliu direkcija atliks pati, o patirtas išlaidas turės apmokėti rangovas. AB „Kauno tiltai“ atliko tyrimus lapkričio pabaigoje, kurie parodys, kokios apimties yra defektai ir atitinkamai bus parinktas jų ištaisymo būdas.
Po to, kai šių metų rugpjūčio mėn. buvo paviešinta informacija apie audito metu aptiktas naujas faktines aplinkybes ir nesąžiningą rangovo elgesį, UAB „YIT Lietuva“ (anksčiau UAB „Lemminkainen Lietuva“) sutiko su Kelių direkcijos pasitelktos užsienio laboratorijos tyrimais, kurie patvirtino, kad objekte (kelio Nr. 4220 Verdainė–Pašyšiai ruožas nuo 0,696 iki 5,300 km) buvo naudotos netinkamos medžiagos ir įrengti plonesni pagrindo sluoksniai.
Nepaisant to, rangovas iki šiol delsia papildomai pakloti 3 cm storio sluoksnius visame objekte (viename kilometre pastorinti net 5 cm) ir ketina pasitelkti ekspertus, norėdamas gauti moksliškai pagrįstus defektų ištaisymo apimčių paskaičiavimus. Jeigu rangovas iki šių metų pabaigos nepriims sprendimo dėl defektų ištaisymo visame objekte, Kelių direkcija skelbs konkursą darbams įsigyti, o patirtas išlaidas turės apmokėti rangovas.
PAPILDYTA. Aurelijus Braželis, „YIT Lietuva" infrastruktūros verslo direktorius 15min patvirtino, kad su Kelių direkcija aktyviai bendradarbiauja, ieško sprendimų. "Neatitikčių mąstą vertina ir išoriniai konsultantai – Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kelių tyrimo institutas. Sulaukę kvalifikuotos ekspertizės išvadų, kartu su Kelių direkcija tikimės priimti sprendimus ir atlikti visus reikiamus taisymus, kai oro sąlygos bus tam tinkamos", – komentavo A.Braželis.
Audito metu nustatyta, kad UAB „Šiaulių plentas“ įrengė plonesnius pagrindo sluoksnius kelio Nr. 4001 Žeimiai–Pamūšis–Pašvitinys ruože nuo 22,69 iki 26,46 km ir ruože nuo 27,55 iki 32,61 km ir kelio Nr. 4004 Kuršėnai–Smilgiai–Aukštelkė ruože nuo 8,16 iki 11,38 km. Rangovui atsisakius atlikti kontrolinius bandymus kelių ruožuose, Kelių direkcija nupirko papildomus tyrimus, kurių rezultatai parodė, kad minėtuose ruožuose beveik visur trūksta pagrindo sluoksnių storių.
UAB „Žemaitijos keliai“ pirminiame etape sutiko atlikti papildomus tyrimus kelio Nr. 2711 Reivyčiai–Leckava ruože nuo 1,99 iki 7,84 km defektų mastui nustatyti, bet vėliau, lapkričio mėn., atsisakė juos atlikti. Kelių direkcija skelbia pirkimą laboratoriniams tyrimams atlikti, o sąskaita už šiuos darbus bus pateikta rangovui.
UAB „Kamesta“ atsisakė ištaisyti kelio Nr. 5223 Buivydžiai–Lavoriškės–Kena ruože nuo 0,00 iki 8,67 km rastus defektus, paklojant naują 3,5 cm asfalto sluoksnį visame ruože. Kelių direkcija pirks rangos darbus, o už patirtas išlaidas gauta sąskaita bus pateikta rangovui apmokėti.
2018 m. Susisiekimo ministerijos iniciatyva buvo atliktas šalies valstybinės reikšmės kelių kokybės auditas. Audito metu buvo tikrinti keliai, statyti bei rekonstruoti 2008–2017 metais.