Kodėl bare naujai sutiktiems jaunuoliams pasakius, kad dirbi „Regitroje“, būsi nužvelgtas įtariai?
Viena pagrindinių tokios viešosios nuomonės priežasčių – egzaminą išlaikančiųjų procentas, nesiekia net 50 proc.: 2015-aisiais iš pirmo karto B kategorijos vairavimo egzaminą išlaikė 40,49 proc. pretendentų į vairuotojus. Dėl to visuomenėje vis dar gaji nuomonė, kad „Regitros“ egzaminuotojai yra per griežti, o egzamino reikalavimai – pertekliniai.
2015-aisiais iš pirmo karto B kategorijos vairavimo egzaminą išlaikė 40,49 proc. pretendentų į vairuotojus.
Ar tikrai? Atsakymą turėtumėte rasti iki šios savaitės pabaigos peržiūrėję straipsnių apie vairavimo egzaminą ciklą portale 15min.
Lenktynininkas – egzaminuojamasis
15min kartu su profesionaliu vairavimo instruktoriumi Artūru Pakėnu atliko eksperimentą: keliems lenktynininkams pasiūlė laikyti vairavimo egzaminą. Vairuojant automobilį, kuris anksčiau priklausė „Regitrai“ („Hyundai i30“), vertinant pagal Lietuvoje patvirtintus egzaminavimo kriterijus ir atliekant vairavimo užduotį tiek mieste, tiek aikštelėje.
Eksperimentui pasiryžo keturi žinomi vairuotojai: ralio šturmanė Agnė Vičkačkaitė-Lauciuvienė, „drifteris“ Norbertas Daunoravičius, Dakaro ralio dalyvis Vaidotas Žala ir dukart „ENEOS 1000 km lenktynėse“ nugalėjęs Ignas Gelžinis.
Ar lenktynininkai yra kultūringi vairuotojai ir moka vairuoti laikydamiesi visų KET reikalavimų, stebėkite kitose straipsnių ciklo dalyse – jos pasirodys artimiausius keturis vakarus portalo 15min rubrikoje Gazas.
Kaip vyksta egzaminas?
B kategorijos vairavimo egzaminas vyksta dviejose vietose: aikštelėje ir mieste. Aikštelėje būsimieji vairuotojai turi atlikti automobilio parkavimo, įsibėgėjimo, pajudėjimo iš vietos įkalnėje bei manevravimo užduotis, o mieste – įrodyti savo sugebėjimus realaus eismo sąlygomis.
Egzaminuotojas turi įvertinti, ar prie vairo sėdintis žmogus tinkamai susireguliavo sėdynę, pažįsta įvairius automobilyje esančius įspėjamuosius signalus bei žino, kur rasti pagrindinius instrumentus.
Vairavimo egzamino metu vertinamas ir sugebėjimas važiuoti ekonomiškai. Pavaras perjungti reikia variklio sūkiams nepasiekus 2000 aps./min., 50 km/val. greičiu judėti privalu įjungus ketvirtą pavarą, o 70 km/val. – penktą arba šeštą (jeigu tokia yra).
Egzaminuojamasis taip pat turi nuolat dairytis per veidrodėlius, rodyti posūkio signalą iki manevro likus 5 sekundėms, laikytis saugaus atstumo iki priekyje važiuojančių transporto priemonių, neviršyti leistino greičio ir t.t. Visą egzaminavimo vertinimo aprašą rasite čia.
„Įsitikinti, jog asmuo vairuoja atsakingai, saugiai ir socialiai, vairuojant aikštelėje egzaminuotojas neturi galimybių. Todėl siekiama, kad praktikos egzaminas vairavimo teisei įgyti vyktų viešajame eisme“, – sakė Saulius Šuminas, valstybės įmonės „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas.
„Regitra“ turi nustačiusi kelis maršrutus, kurie nėra viešinami, tačiau vairavimo mokyklose būsimieji vairuotojai apie juos neretai sužino. Pasak „Regitros“ atstovo, pasikartojantys keliai nėra problema: tame pačiame maršrute eismo situacija nepasikartos – visos jos skirtingos.
Pagrindinis principas, ko tikėtis tokiu būsimiems vairuotojams svarbiu metu, kad kelias bus parinktas taip, jog būtų galimybės pademonstruoti transporto priemonės valdymo įgūdžius ir gebėjimus įvairiose galimose eismo situacijose.
Praktikos egzamino metu gali pasitaikyti ir įkalnė, ir dvipusis, ir vienos krypties eismo kelias. Gali tekti važiuoti keliu su skirtingų eismo juostų skaičiumi, gali prireikti greitinti ir lėtinti, pademonstruoti, kaip išmokta orientuotis sankryžose.
15min eksperimento maršrutas buvo parinktas remiantis panašiu principu, kaip ir „Regitros“ egzamino. Pradėję kelią J.Kubiliaus gatvėje, lenktynininkai „egzamino“ metu važiavo per Žirmūnus ir Antakalnį iki Naujosios Vilnios, kur laukė užduotys aikštelėje, o po to – atgal. Visas važiavimas truko apie valandą, o jo metu įveikti kiek daugiau nei 27 kilometrai.
Nebuvo laikomasi tik vieno „Regitros“ rekomendacinio principo – egzaminuojamajam nesudaryti sunkių eismo sąlygų nuo pat egzamino pradžios. Kadangi „egzaminuojamieji“ – patyrę vairuotojai, tik primiršę kelių eismo taisykles, jau pačioje pradžioje jiems teko įveikti vieną sudėtingiausių Vilniaus sankryžų – P.Lukšio ir J.Kubiliaus. Žinoma, atvažiuojant iš šalutinės gatvės, reikėjo sukti į kairę. Laikantis KET.
Kaip šią sankryžą įveikti ir visą vairavimo egzaminą, laikantis KET taisyklių, sekėsi laikyti Lietuvos automobilių ralio vicečempionui ir Dakaro ralio dalyviui Vaidotui Žalai, žiūrėkite jau trečiadienį.
Žemiau galite matyti žemėlapį, kuriame pažymėtu keliu vyko inscenizuotas vairavimo egzaminas.