Neveikia šildymo sistema, vaikams siūlo šilčiau apsirengti
Prasidėjus mokslo metams, rajonų mokyklose besimokantys vaikai į pamokas ir vėl vežami geltonaisiais autobusiukais. Šiemet savivaldybėms jų išdalyta rekordiškai daug. Tačiau ne pirmus metus su mokykliniu transportu dirbantys vairuotojai, gavę naujus autobusiukus, nedžiūgauja. Vairuotojai skundžiasi siaubinga jų būkle. Pasakoja, kad prieš kelerius metus išdalyti autobusiukai byrėti pradėjo vos po kelių eksploatavimo mėnesių.
Giedraičių Antano Jaroševičiaus gimnazijoje (Molėtų r.) dirbantis Valdas Kimbartas LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“ pasiūlė kreiptis į tokius pat autobusiukus kituose rajonuose vairuojančius kolegas. Net dešimt vairuotojų iš visos Lietuvos telefonu pasakojo apie prieš porą metų gautų „Iveco Daily“ trūkumus. Be lūžtančių detalių, bene svarbiausias trūkumas – beveik neveikianti šildymo sistema.
„Kalba eina apie tai, kiek šitie autobusai pritaikyti kaimo keliams. Jie krovininiai, skirti gana nemažiems svoriams vežti, bet gerais keliais. Gale yra trigubos lingės ir autobusas šokinėja kaip vežimas. Išeitis – išimti po vieną lingę, mes taip ir padarėme. Autobusas tapo žemesnis, bet vairuoti geriau“, – sako V.Kimbartas.
Tuo metu Žiežmarių gimnazijos (Kaišiadorių r.) autobusiuko vairuotojas Virginijus Mažulis sako, kad mokyklinių autobusiukų vairuotojai susitinka arba dainų šventėse, arba autoservise. „Dainų šventėse – kas antri metai, o servise kas mėnesį. Reikia keisti gumas, tvarkyti šildymo sistemą...“ – sako V.Mažulis.
Tai, kad žiemą užšalusius langus tenka gramdyti, o vairuotojui bei vaikams būtina šiltai apsirengti, kad važiuodami į mokyklą ar grįždami namo nesušaltų, visiškai nestebina Lietuvos komercinio automobilio rinkimų vertinimo komisijos nario Martyno Pašluostos. Pasak jo, vairuotojų linksniuojamas „Iveco Daily“ yra krovininis furgonas. Pakeitus jo paskirtį, būtina galvoti ir apie šildymo sistemos pakeitimus.
Užšalę ir aprasoję langai – šaltojo sezono bėda. Prasidėjus šiltiems orams, atsiranda kita problema. Pavasarį ir ankstyvą rudenį autobuso salonas virsta tikra pirtimi.
Genda ir stabdžių ABS sistema. Važiuojant drėgnais duobėtais keliais, ji tiesiog nustoja veikti. Praėjusią žiemą autobuso vairuotojui V.Kimbartui net du mėnesius vaikus teko vežioti su išsijungiančiomis arba nuolat neveikiančiomis ABS bei ESP sistemomis.
Ministerija apie bėdas žino seniai
Autobusiukus perkančios Švietimo ir mokslo ministerijos atstovai sako, kad apie šias problemas jau seniai žino. Tačiau ginasi, kad formaliai reikalavimus atitinkančių transporto priemonių trūkumai išryškėja tik mokykloms pradėjus juos eksploatuoti.
„Mes matėme tas problemas ir kiekvienais metais stengiamės tobulinti specifikacijas, rašyti jas geresnes, kad nebūtų jokių gudravimų. Šiais metais „Iveco“ salonas, kad būtų stabilesnis, yra sutvirtintas. Ateityje bandysime dar tvirtinti kėbulus, įvesti papildomus reikalavimus, nes patys girdime nusiskundimų“, – sako Algirdas Ragauskas, Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centro darbuotojas.
Švietimo ir mokslo ministerijos atstovo teigimu, oro kondicionierius – prabanga, į kurią investuoti neprotinga. Mat vasarą didžioji dalis geltonųjų autobusiukų stovi nenaudojami.
„Šiais metais savivaldybėms buvo perduoti 82 autobusiukai. [...] Jei jie būtų su kondicionavimo sistema, keturių ar penkių autobusiukų mokykloms būtume nepateikę. Visada yra riba, kur prasideda gerovė, o kur tiesiog užtikrinamos saugumo priemonės“, – kalbėjo T.Daukantas.
Vairuotojai Švietimo ir mokslo ministerijos kancleriui siūlo pamėginti tokiu autobusu išsiruošti į tolimesnę ekskursiją. Pasak jų, vaikai maldauja sustoti ir leisti išlipti pasivaikščioti. Patogumu nė nekvepia.
Ne Skandinavijos keliais, o lietuviškais žvyrkeliais važinėjantys rajoninių mokyklų darbuotojai domisi, kodėl kai kurioms mokykloms pasiseka labiau ir jos gauna kitų markių autobusiukus. Važinėjantys „Volkswagen Crafter“ bei „Mercedes-Benz Sprinter“ markės autobusais vairuotojai nusiskundimų beveik neturi. Pasak jų, autobusiukai genda, kaip įprastai genda kiekvienas automobilis. Ministerijos atstovai sako, kad jokios loterijos ar slapto išrinktųjų sąrašo nėra. Transporto priemonės išdalijamos atsitiktinai ir paaiškina, kodėl kasmet stengiamasi pirkti kelių gamintojų automobilius.
„Nes užtikrinama konkurencija. Gamintojai, matydami, ką siūlo konkurentas, suinteresuoti pasiūlyti geresnes kainas, o iš to išlošia valstybė – galima nupirkti daugiau autobusiukų“, – teigė T.Daukantas.
Išklausę, kaip su nekokybiškais autobusais vargsta mokyklų vairuotojai, ministerijos atstovai žada pasidomėti prieš dvejus metus pirktų „Iveco Daily“ situacija. Jei prireiks, kreipsis į juos konstravusią įmonę.