Paryžiaus automobilių parodoje pakalbintas „Nissan Nordic Europe“ (toliau – NNE) generalinis direktorius Jacekas Gorskis, kalbėdamas apie Lietuvą, neslėpė šypsenos.
„Nissan“ sėkmė
„Lietuviai yra išskirtiniai. Pernai jūsų šalyje užėmėme net 13 proc. naujų automobilių rinkos. Tai didžiausia kada nors pasiekta rinkos dalis jūsų šalyje ir didžiausia visoje Europoje. Džiaugiuosi, kad jūsų šalies pirkėjai mus vertina“, – savaitraščiui „15min“ sakė J.Gorskis.
Iš pirmo žvilgsnio šis faktas glumina, nes „Nissan“ savo modelių gamoje neturi tradicinių automobilių modelių – nėra vidutinės klasės sedanų, tokių kaip „Volkswagen Passat“ ar kompaktinės klasės hečbekų, tokių kaip „Golf“.
„Nissan“ nuotr./Jacekas Gorskis, „Nissan Northern Europe“ direktorius |
Tačiau japonai paviliojo daugumą vadinamųjų nišinių automobilių pirkėjų. Mat populiariausi šios markės automobiliai Lietuvoje – „Juke“ ir „Qashqai“, nedideli krosoveriai.
J.Gorskiui pritaria ir NNE komunikacijos vadovas Baltijos šalims Mindaugas Plukys: „Ne tik lietuviai perka „Nissan“. Pagal devynių šių metų mėnesių duomenis, perkamiausiu automobiliu Latvijoje tapo „Juke“, vos šešiais vienetais aplenkęs tradicinį „Golf“.
„Juke“ modelius Europoje dažniausiai renkasi vyrai (70 proc. visų pirkėjų), o Baltijos šalyse atvirkščiai – du trečdaliai šio stilingo automobilio pirkėjų yra moterys.
Kas lemia tokį lietuvių pasirinkimą? Tikėtina, kad lietuviams patiko agresyvi kai kurių automobilių pardavėjų kainų politika.
„Nissan“ net kelis kartus skelbė kvapą gniaužiančias kampanijas, kai naują automobilį galima buvo nusipirkti su PVM dydžio nuolaida, arba nuolaida, kuri suteikiama atsižvelgiant į mėnesio dieną. Atėjus paskutinę mėnesio dieną automobilius buvo galima įsigyti beveik trečdaliu pigiau. Tiesa, kai nuolaidos baigėsi, lietuvių meilė „Nissan“ automobiliams taip pat ėmė blėsti. Šiemt „Nissan“ automobilių pardavimai gerokai krito. Tačiau kompanijos vadovas J.Gorskis nusiteikęs jau 2014 metais susigrąžinti turėtą rinkos dalį, nes bus atnaujinti visi pagrindiniai „Nissan“ modeliai.
„Subaru“ įtiko kaina
Dar viena Lietuvos automobilių rinkos keistenybė – „Subaru“. Europoje šis japonų gamintojas užima tokią mažą rinkos dalį, kad pardavimų ataskaitose slepiasi po žodžiais „Kiti“.
„Subaru“ Europoje užima mažiau nei 0,5 proc. naujų automobilių rinkos. Lietuvoje – kelis kartus daugiau. 2010 metais „Subaru“ Lietuvoje užėmė daugiau kaip 6 proc. naujų automobilių rinkos – tai buvo šeštas rezultatas! Šįmet „Subaru“ paklausa sumažėjo, tačiau šio gamintojo automobiliai išlieka populiariausiųjų dešimtuke.
Panašaus populiarumo šie automobiliai sulaukia tik Šveicarijoje, kur kalnuotose vietovėse dažnai galima sulaukti sniego. Niekur kitur Europoje jie nėra taip graibstomi. „Paieškokite visais ratais varomo vidutinės klasės sedano. Pigiau negu „Legacy“ tikrai nieko nerasite, – populiarumo priežastį nurodo „Vilniaus Subaru centro“ direktorius Vykintas Kezys. – Tie pirkėjai, kuriems svarbiau ne prestižas, o patikimumas ir tai, kaip žiemą nuvažiuoti iš užmiesčio namų į darbą laiku, renkasi mūsų parduodamus automobilius.“
Gamintojo nuotr./„Subaru Legacy“ |
Iš tiesų, jeigu pirkėjas ieško vidutinės klasės sedano su visais varančiaisiais ratais, tai pigiausias „Passat“ kainuoja nuo šimto tūkstančių litų. „Legacy“ galima įsigyti penktadaliu pigiau.
Tai dar vienas agresyvios kainų politikos rezultatas, kuris per dešimtmetį suformavo lietuvių įpročius. Net antrinėje rinkoje „Subaru“ modeliai neužsistovi – jie greit išparduodami. Kaip teigia „Subaru Vilnius“ darbuotojai, yra pakankamai daug turtingų ir žinomų šeimų, kurių vyrai važinėja prestižiniais automobiliais, o žmonos ar dukros – „Subaru“: „Dažnai tie prestižiniai galiniais ratais varomi automobiliai žiemą lieka namie, o į darbą tenka važiuoti mūsų parduodamais automobiliais.
Tradiciniai lyderiai nepasiduoda
„Subaru“ ar „Nissan“ greičiau išimtys iš taisyklės, nes Lietuvos rinkoje, kaip ir Europoje, vis dar dominuoja „Volkswagen“ ir „Toyota“ automobiliai.
Šiemet „Volkswagen“ per devynis mėnesius pardavė 1824 naujus automobilius ir užėmė beveik penktadalį rinkos (18 proc.). Tai triuškinantis pranašumas prieš konkurentus.
Antroje vietoje beveik dvigubai atsilikęs dar vienas tradicinis lyderis ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio rinkose – „Toyota“. Per devynis šių metų mėnesius šiems automobiliams atiteko dešimtadalis rinkos.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./„Nissan Leaf“ ir „Mitsubishi i-MiEV“ |
Elektromobilių rinkos autsaideriai
„Nissan“ šiuo metu yra elektromobilių rinkos lyderiai. Kompanijos elektromobilis „Nissan Leaf“ Norvegijoje yra geriausiai parduodamų naujų automobilių penkioliktuke. Šiais metais Norvegijoje buvo nupirkti daugiau nei du tūkstančiai „Leaf“. Norvegija elektromobilių pirkėjus skatina didžiulėmis subsidijomis.
„Nissan Nordic Europe“ generalinis direktorius J.Gorskis giria Estiją, kuri elektromobilių pirkėjams skiria te tik didesnes nei Norvegijoje pinigines subsidijas (Estijoje gali būti kompensuojama apie trečdalis perkamo elektromobilio kainos, – red past.), bet ir sparčiai plėtoja infrastruktūrą. Yra parengtas projektas, pagal kurį 2013-ųjų pradžioje visa šalis bus apraizgyta 170 greito įkrovimo stotelių tinklu. Vertinant pagal subsidijų dydį ir įkrovimo stotelių tankį, Estija yra pažangiausia ne tik Šiaurės Europoje, bet ir visame pasaulyje.
Latvijos vyriausybė taip pat dirba ties lengvatomis elektromobilius perkantiems žmonėms – jų schema yra panaši į Estijos, tik mažesnio masto. J.Gorskis tikisi, kad po to ateis ir Lietuvos eilė, bet ol kas iš mūsų vyriausybės nėra jokių ženklų apie elektromobilių įsigijimo palengvinimą.