Lietuvių įvertinta istorinė technika jau pripažįstama ir pasaulyje

Žmonijai sparčiai judant į priekį ir kuriant naujas ateities technologijas, vis labiau populiarėjant ekologiniam transportui, senosios transporto priemonės, regis, savo jau atitarnavo ir turėtų nugrimzdinti istorijos metraščiuose.
Ramūnas Kardelis (kairėje) su FIVA pažymėjimą laikančiu Vytautu Gineika
Ramūnas Kardelis (kairėje) su FIVA pažymėjimą laikančiu Vytautu Gineika

Tačiau tenka stebėti keistą reiškinį. Ekologiją propaguojančiam transportui sparčiai skinantis kelią į ateitį, taip pat sparčiai plečiasi istorinės technikos gerbėjų ratas. Istorinės technikos gerbėjai visame pasaulyje nelieka nuošalyje ir taip pat imasi priemonių ne tik istorinio transporto išsaugojimui, bet netgi jo aktyviam puoselėjimui.

Akivaizdus pavyzdys – tarptautinė istorinių transporto priemonių asociacija FIVA (pranc. „Fédération Internationale des Véhicules Anciens“), įkurta dar 1966 metais ir su kiekvienais metais vis aktyviau ir aktyviau puoselėjanti istorinių transporto priemonių kultūrą. FIVA – tai ne pelno siekianti tarptautinė klubų, federacijų ir kitų organizacijų, užsiimančių mechaniškai varomų kelių transporto priemonių išsaugojimu, restauravimu, naudojimu ir kultūra, asociacija.

Pagrindinis organizacijos tikslas – siekti koordinuotai ginti bendrus interesus, siūlyti nacionalinėms šalims priimti teisės aktus, kurie daugiau ar mažiau būtų tarpusavyje suderinti. Organizacija skatina saugų savaeigių, mechaninių transporto priemonių, senesnių nei 30 metų, naudojimą keliuose, siekiant kaip galima labiau apsaugoti istorines transporto priemones, skatina domėjimąsi jomis.

FIVA veikia daugiau kaip 70 pasaulio šalių ir turi arti 100 organizacijų narių, kurios savo ruožtu apjungia kelis milijonus istorinės technikos gerbėjų. FIVA tegali turėti vieną atstovą vienoje valstybėje. 2019 metais atstovu Lietuvoje tapo Lietuvos istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacija „Retromobile“.

2020 metais FIVA nariai pakoregavo naują techninį reglamentą, kurio pagrindu atliekamas transporto priemonių vertinimas tikslu pripažinti jas istorinėmis-senovinėmis transporto priemonėmis. Juk akivaizdu, kad ne bet kuri sena transporto priemonė yra verta istorinio-senovinio statuso. Siekdama saugoti, išlaikyti bei puoselėti transporto istoriją, FIVA sukūrė bei įgyvendina istorinių transporto priemonių vertinimo tvarką, kurios esmė – istorinės transporto priemonės originalumas, ir žinoma jos istorija. FIVA teisę vertinti transporto priemonių originalumą pavedė atlikti savo narėms kiekvienoje šalyje.

Istorinių transporto priemonių vertinimą Lietuvoje pavedus atlikti asociacijai „Retromobile“, jos vadovas Ramūnas Kardelis pažymi, kad apmokymai, derinimai ir pasirengimas vertinti transporto priemones, kurios būtų pripažįstamos visame pasaulyje, užtruko nei daug nei mažai – beveik 2 metus.

Tik 2021 metų balandžio mėnesį „Retromobile“ gavo akreditacijos dokumentus, suteikiančius teisę transporto priemonėms suteikti istorinį statusą. Šis transporto priemonei suteiktas istorinis statusas yra pripažįstamas visose pasaulio šalyse. Toks ir yra vienas iš FIVA organizacijos tikslų. Kompetentingos institucijos parengti istorinio automobilio dokumentai palengvina transporto istorijos atsekamumą, kuris svarbus kiekvienam istorinio automobilio esamam bei būsimam savininkui, o taip pat visuomenei, kuri pastebi šias transporto priemones.

Vertinimo metu analizuojama ne tik transporto techninė būklė, stovis, atitikimas originalui, bet ir jos remonto bei restauravimo istorija, dalyvavimas renginiuose, ir ypač apdovanojimų suteikimas už vienus ar kitus pasiekimus, kaip pavyzdžiui – geriausiai restauruotas renginio automobilis, seniausia renginio transporto priemonė, iš toliausiai sava eiga atvykusi transporto priemonė, originaliausias ekipažas ir pan.

Paskelbus šią naujieną viešai, asociacija netruko sulaukti pirmųjų entuziastų, norinčių, kad jų transporto priemonei būtų suteiktas pasaulinio lygio istorinis statusas. Vienas iš tokių, aistringas istorinės technikos gerbėjas bei entuziastas Vytautas Gineika iš Kauno. Vytautas pateikė paraišką automobiliui "Cadillac Eldorado", pagamintam 1975 m. Atlikus visas privalomas procedūras, įsitikinus tiek automobilio, tiek pateiktų dokumentų autentiškumu, 2021 birželio 8 dieną Vytauto automobiliui įteikta pirmoji Lietuvos istorijoje FIVA identifikacinė istorinės transporto priemonės kortelė.

Asociacijos „Retromobile“ vadovas Ramūnas Kardelis neabejoja, kad didėjant pagarbai istoriniam transportui, tokio transporto savininkas norės, kad tai suprastų ne tik jis pats, bet ir visuomenė. O kaip rodo patirtis, visuomenė vis aktyviau ir aktyviau domisi savo techniniu paveldu, nežiūrint į tai, jog sparčiai kuria ateities technologijas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis