Johnas Mackas Kinijoje gyvena devynerius metus. Prieš tai lietuvių kilmės australas vadovavo kelioms ypač stambioms automobilių pramonės įmonėms. Karjerą pradėjęs Vokietijoje, BMW kompanijoje, J.Mackas vadovavo Tailando „Fiat“ gamyklai (gamino „Alfa Romeo“ automobilius), ėjo vadovo pareigas vienoje „General Motors“ koncernui priklausančioje įmonėje.
Pasak jo, pačioje pradžioje vadovo pareigos jam, kvalifikuotam automobilių inžinieriui, atrodė apgailėtinos. Ataskaitos, sutartys ir visas kitas popierizmas jau pirmais vadovo darbo mėnesiais jį privertė pasvarstyti, ar teisingą kelią pasirinko.
„Automobilių pramonė ne be reikalo koncentruojasi į Kiniją, Indiją ir Braziliją“, – sakė J.Mackas.
„Po trijų mėnesių darbo BMW vadovybėje, nuėjau pas valdybos pirmininką ir paprašiau mane siųsti atgal į inžinerijos biurą. Tačiau mano vadovas nesutiko ir pažadėjo visus metus padėti mokytis vadovo darbo“, – pasakoja vienos dienos vizitui į Lietuvą atvykęs Johnas Mackas.
Per ilgus metus jis tapo labai vertinamu vadovu. Ypač apsidžiaugė, kai gavo pasiūlymą eiti prezidento pareigas bendrovėje „Automotive China“. Pasak jo, šioje rinkoje artimiausioje ateityje bus daugiausia pokyčių.
„Pažiūrėkite į skaičius, JAV tūkstančiui žmonių tenka 700 naujų automobilių. Vokietijoje – apie 500. Kinijoje – vos 50. Tačiau gyventojų čia kelis kartus daugiau nei šiose, rodos, itin svarbiose rinkose“, – sako J.Mackas.
Automobilių rinkos poslinkis link vadinamų BRIC šalių (Brazilija, Rusija, Indija ir Kinija) yra viena pagrindinių šių laikų tendencijų. Vien ką sako skaičius – per artimiausius porą metų Kinijoje duris atvers 22 naujos automobilių gamyklos.
„Per artimiausius kelerius metus Kinijoje pagaminti automobiliai pasieks ir Lietuvą. Ir, svarbiausia, jie nebus prasti. Štai BYD kompanija, pirmoji tvirtai įžengusi į automobilių rinką, įsikūrė Olandijoje ir žada savo automobilius pritaikyti išrankiems europiečiams. Tokie automobiliai, nors galbūt ir sunkiai prigis, kada nors taps normaliu reiškiniu Lietuvos gatvėse“, – pasakoja Johnas Mackas.
Elektromobilių laukia šviesi ateitis
„Global Lithuanian Leaders“ organizacijos surengtoje konferencijoje pusvalandį apie Kinijos automobilių rinką pasakojęs Johnas Mackas pateikė vieną labai įdomų pavyzdį.
Kiniškas elektromobilis gali nuvažiuoti du kartus toliau nei „Nissan Leaf“.
„Palyginkime „Nissan Leaf“, „Mitsubishi iMiev“ ir kinišką BYD elektromobilius. Kiniškas gali nuvažiuoti tris kartus toliau (apie 500 km), o pakrauti jam reikia vos 2 valandų. Ir tai ne vizija, tai veikiantis automobilis“, – apie bendrovės BYD progresą pasakoja „Automotive China“ vadovas. Beje, bendrovei BYD priklauso ir brangiausią elektromobilių dalį – akumuliatorius gaminanti gamykla.
Viename Kinijos miestų jau šiandien kursuoja apie 400 taksi elektromobilių. Jie dirba kiaurą parą. Jų nereikia pakrauti, vos per tris minutes specialiose stotelėse pakeičiamas visas automobilio akumuliatorius. Pažangius elektromobilius gaminanti kompanija koncentruojasi į elektros variklius ir akumuliatorius, o kėbulo technologijas nusipirko iš „Fiat“ – elektromobiliai pagaminti „Multipla“ bazėje.
Johnas Mackas taip pat paminėjo ir Pekino olimpinių žaidynių metu pristatytus ir iki dabar Pekino gatvėmis kursuojančius elektra varomus autobusus, kurie per 30 sek. pasikrauna elektros 10 km distancijai. Pakrovimas vyksta stotelėse, autobusas prijungiamas prie į troleibuso laidus panašios instaliacijos. Tokie autobusai, varomi tik elektra, gali kursuoti kiaurą parą.
2025 m. Europoje bent pusė automobilių važiuos varomi alternatyvia energija
J.Macko manymu, Europoje už gero dešimtmečio bent pusė parduotų naujų automobilių bus varomi alternatyvia energija. Elektromobiliai, pakraunami hibridiniai, „silpni“ hibridiniai automobiliai bus svarbūs žaidėjai rinkoje.
„Kinijoje, kadangi šalis labai didelė, tokių automobilių proporcija gal pasieks 15–20 proc. Tačiau jų skaičius bus labai didelis“, – pasakojo Johnas Mackas.
Tuo tarpu autonominių automobilių, J.Macko manymu, dar reikės palaukti. Tiesa, su šia pozicija nesutiko vienas konferencijos organizatorių Vladas Lašas, kuris, „TonyBet“ lažybų bendrovės įkūrėjo Antano Guogos akivaizdoje, pasiūlė lažybas – V.Lašas į susitikimą su J.Macku po dešimties metų atvažiuos autonominiu automobiliu. Juoko lydimas rankos paspaudimas įtvirtino lažybas.
Lietuva turi galvoti apie nišas
Paklaustas, kaip lietuviams rasti sąlyčio taškų su turtingais Kinijos verslininkais, J.Mackas rekomendavo ieškoti nišų. Sukurti ir pagaminti kokias nors technologijas, kurias vėliau būtų galima parduoti kinams. Pasak jo, ypač naudingas faktas, kad kinams retai kada reikia daugiau nei 50 proc. bendrovės akcijų. Vadinasi, milžiniškoje rinkoje žaidžiančios bendrovės didelė dalis gali likti kontroliuojama lietuvių.
„Gerą pamatą turi padėti Vyriausybė. Jie turi sugalvoti, kaip sukurti geras sąlygas kompanijoms. Taip pat jie turi sugalvoti būdą, kaip kompensuoti elektromobilių įsigijimą fiziniams asmenims“, – sako J.Mackas.
Johnas Mackas konferencijos pabaigoje paragino Lietuvos verslininkus galvoti apie galimus būdus bendradarbiauti su Kinijos verslininkais. „Automotive China“ prezidentas žadėjo tapti Lietuvos verslo ambasadoriumi Kinijoje ir padėti trijų milijonų šalies atstovams sutikti reikiamus žmones.