„Lietuvos Metų automobilio“ ekspertai patikrino, kaip lietuviški orai veikia elektromobilius: išryškėjo nemaži skirtumai

400–500 km pagal gamintojų testų rezultatus ir lietuviška rudens darganos realybė: ištirpusi energija baterijoje po dukart mažesnio nuvažiuoto atstumo. Maždaug taip atrodė antrąsyk Lietuvoje surengtas konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ bandymas, kurio metu stengtasi išsiaiškinti, kuris iš visų šiemet Lietuvoje debiutavusių elektromobilių yra vertas „SoliTek Metų elektromobilio“ titulo.

Antrąsyk konkurso istorijoje surengtas bandymą „Lietuvos žurnalistų autoklubas“ (LŽA) jį organizavo likus paskutinėms savaitėms iki žieminių greičio ribojimų magistraliniuose keliuose. Pretendentai į „SoliTek Metų elektromobilio 2024“ nominaciją turėjo įveikti 200 km bei finišuoti ten pat, kur startavo.

Elektromobilių vairuotojai važiavo Kelių eismo taisyklėse (KET) nustatytu maksimaliu leistinu 130 km/val. greičiu, o kelio remonto ruožuose vadovavosi kelio ženklinimu ir atitinkamai mažino važiavimo greitį. Automobiliuose veikė klimato kontrolės sistema, o vairuotojai klausėsi muzikos. Kitaip tariant, bandymo esmė – patikrinti, ko galima tikėtis, kai elektromobiliu važiuojama lygiai taip pat, kaip ir bet kuriuo kitu automobiliu.

Elektromobilių bandymuose dalyvavo 9 modeliai. Iš viso į konkursą deleguota 10 elektromobilių, miesto žvaigžde pramintas „Nissan Townstar“ sukurtas kelionėms mieste, todėl komisija nusprendė šio modelio automagistralėje nevaikyti.

Bandyme dalyvavo šie elektra varomi automobiliai (abėcėlės tvarka):

• „Audi SQ8 Sportback e-tron“
• „Citroën e-C4 X“
• „Hyundai IONIQ 6 EV“
• „Hyundai KONA Electric Premium“
• „Jeep Avenger Summit BEV“
• „Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC“
• „Subaru Solterra“
• „Toyota bZ4X“
• „Volkswagen ID.3 Pro Performance“.

Bandymo dieną vyravo 2 laipsniai šilumos, o išvažiavus į automagistralę protarpiais pradėdavo lyti ir net snigti. Vis dėlto, galima sakyti, kad šiais metais elektromobiliams tekusios sąlygos – kiek palankesnės, mat kelyje Vilnius–Panevėžys vyksta nemažai kelio remonto darbų, privertusių lėtinti greitį. Tai elektromobiliams – situaciją lengvinanti aplinkybė.

Metų automobilio elektromobilių testo rezultatai
Metų automobilio elektromobilių testo rezultatai

Siekiant išlaikyti vienodas sąlygas, kiekvienas eksperimente dalyvavęs elektromobilis turėjo būti įkrautas iki 100 proc. baterijos, o iki starto jais reikėjo nuvažiuoti 30 km. Bandymas prasidėjo Vilniuje, naujajame „SoliTek“ biure Mokslininkų gatvėje. Iš jos elektromobilių kolona pajudėjo A2 magistralės link.

Žiauriausias scenarijus

Bandymas lietuviško rudens sąlygomis važiuojant didžiausiu leistinu greičiu šalyje yra kur kas didesnis iššūkis elektromobiliams nei kasdienės kelionės mieste. Tai lėmė, kad elektromobiliams sekėsi sudėtingiau, o „Jeep Avenger Summit BEV“ eksperimento finišo nepasiekė: įvertinus riziką, kad kelyje į Vilniaus automobilis gali sustoti, buvo nutarta nerizikuoti ir jo bateriją įkrauti po 129 kilometrų.

„Šis elektromobilių testas tik vieno, ir, matyt, žiauriausio, scenarijaus bandymas. Tačiau Lietuvos geografijoje ir klimate toks scenarijus gali būti gana dažnas: greitkelis ir temperatūra apie nulį. Tai du labai smarkiai elektromobiliu nuvažiuojamą atstumą keičiantys veiksniai“, – sako „Lietuvos metų automobilio 2024“ komisijos narys Justas Lengvinas.

Sunkumų teko ir kitiems. „Subaru Solterra“ finišą pasiekė su vos 1 proc. baterijos ir 5 km galimo nuvažiuoti atstumo likučiu. 4 proc. baterijos likutį ir 17 km nuvažiuoti likusį atstumą finiše turėjo „Toyota bZ4X“. Su 10 proc. ir 26 kilometrų likučiu finišą pasiekė „Citroën e-C4 X“. Didžiausias baterijos (47 proc.) ir nuvažiuojamo atstumo (208 km) likutis finiše užfiksuotas „Hyundai Ioniq 6“ modelyje.

„Įsėdęs į „Subaru Solterra“ ties Ukmerge, jau po 10 km pradėjau važiuot 110 km/val. greičiu. Likus 50 km iki finišo važiavau ne didesniu, kaip 100 km/val. greičiu. Likus 30 km greitį sumažinau iki 80 km/val. Likus apie 20 km visiškai išjungiau šildymą, multimedijos ekraną ir važiavau 70 km/val. greičiu. Jei šildymas būtų veikęs, finišo būčiau nepasiekęs“, – detalėmis dalinasi Vytautas Pilkauskas, konkurso komisijos narys, į japonišką elektromobilį įsėdęs po pasikeitimo su kolegomis.

Jam įvažiavus į Vilnių, ties nusukimu į Mykolo Lietuvio gatvę, „Solterra“ turėjo 1 proc. baterijos, borto kompiuteris rodė galimus nuvažiuoti 7 km.

„Iki finišo buvo likę dar 3,5 km, todėl beveik visą tą atstumą riedėjau neviršydamas 30 km/val. Taip sugeneravau energijos dar vienam papildomam kilometrui. Sustojus finiše borto kompiuteris rodė, kad liko 5 kilometrai“, – prisimena V. Pilkauskas.

Anot jo, vargu ar finišas būtų pasiektas, jei automagistralėje nebūtų tiek kelio darbų. Remonto ruožuose greitis buvo gerokai mažesnis, o tai situaciją palengvino ir finišą leido pasiekti ne tik „Subaru“, bet ir „Toyota“ bei „Citroen“ modeliams.

„Bandymo rezultatai gali šokiruoti, tačiau tai nereiškia, kad reikėtų atsisakyti elektromobilių. Man tai sufleruoja, kad turint elektromobilį ir įvertinus dabartinę greitųjų stotelių infrastruktūros situaciją, bus tiesiog gerokai mažiau spontaniškų išvykų. Prieš ilgesnę kelionę elektromobiliu reikia šiek tiek daugiau planavimo nei įprastu automobiliu“, – įžvalgomis dalinasi J. Lengvinas.

Realybėje kitaip nei popieriuje

Kruopščiai užfiksavę tai, kokį kiekvienas automobilis rodo galimą nuvažiuoti atstumą bei baterijos likutį starte, taip pat ir finiše, konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ komisijos nariai surinko gausybę informacijos.

Visi gamintojai prieš pateikdami elektromobilį rinkai patikrina jį standartizuotuose WLTP testuose ir gautą nuvažiuojamo atstumo bei sąnaudų rezultatą nurodo kaip orientyrą pirkėjams. Palyginus oficialius duomenis su borto kompiuterių pateikta informacija po testo, nesunku sutrikti. Pavyzdžiui, 71,4 kWh talpos bateriją turinčio „Toyota bZ4X“ deklaruojamas viena įkrova įveikiamas atstumas – 502 km, bet finiše po įveiktų 196 km, borto kompiuteris rodė, kad baterijos užtektų įveikti tik papildomiems 17 kilometrų.

Panaši situacija ir su tokios pat talpos bateriją turinčiu „Subaru Solterra“. Deklaruojamas nuvažiuojamas atstumas yra 414 km, bet po bandymų borto kompiuteris rodė, kad automobilis papildomai galėtų įveikti vos 5 km.

Mažiausias skirtumas tarp deklaruojamų duomenų ir gautų eksperimento metu užfiksuotas „Mercedes-Benz EQE SUV 500 4MATIC“ rezultate. Po eksperimento, 100 kWh talpos bateriją turinčio ir pagal deklaruojamus duomenis 464 km (pagal WLTP) įveikti galinčio automobilio borto kompiuteris rodė, jog elektromobilis galėtų įveikti dar 95 km.

Palyginus oficialius duomenis su atstumu, kuris būtų įveiktas važiuojant bandymo sąlygomis, galima matyti, kad eksperimente dalyvavę modeliai įveiktų 30–57 proc. mažesnį atstumą.

Kitokios WLTP sąlygos

Tiesa, komisijos nariai pastebi, kad taip paprastai tiesiogiai palyginti testų rezultatų neįmanoma. WLTP testai atliekami skaičiuojant energijos sąnaudas automobiliui važiuojant keturiais skirtingais ciklais: lėtai, vidutiniškai, greitai ir labai greitai. Pastarojo važiavimo metu trumpam laikui yra įsibėgėjama iki 131 km/val., o vidutinis greitis visų keturių WLTP ciklų metu tėra vos 46,5 km/val. Konkurse vykdyto bandymo metu šis rodiklis vidutiniškai siekė 74,2 km/val.

Vykdyto eksperimento metu taip pat pavyko apskaičiuoti elektromobilių vidutines energijos sąnaudas važiuojant dideliu greičiu. Važiuojant automagistralėje, mažiausiai energijos naudojo „Hyundai Ionią 6 EV“ (18,7 kWh/100 km). Antrą geriausią rezultatą pademonstravo „ Citroën e-C4 X“ (19,5 kWh/100 km). Didžiausias energijos suvartojimas užfiksuotas „Audi SQ8 Sportback e-tron“ (31,3 kWh/100 km) automobilyje.

Tik vienas iš bandymų

Konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ tvarkaraštyje dar yra gausybė bandymų: elektromobiliams skirtas eksperimentas – pirmasis iš jų. Šiais metais konkurse dalyvauja 30 modelių, kurių laukia testai Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome bei slidžių dangų poligone.

Visai savaitei lapkričio viduryje modeliai bus „apgyvendinti“ Druskininkuose, kur bandymų stovyklos metu bus rengiami įvairūs testai, o į pagalbą atvyks netgi VILNIUS TECH universiteto mokslininkai. Pasitelkę specialią įrangą jie išbandys automobilių saugumo ir vairuotojo pagalbos sistemų veikimą. Automobilių su visais varančiaisiais ratais laukia speciali keliautojo Audriaus Sutkaus parengta išbandymų platforma, o taip pat ir testai ant sniego Druskininkų„Snow arenoje“.

Lapkričio 15-ąją dieną VILNIUS TECH Transporto inžinerijos fakulteto rūmuose antrą kartą bus surengta speciali automobilių pramonės technologijų konferencija „Plug-in“.

Svarbu ir tai, kad pirmą kartą konkurso istorijoje bus renkami ne vienas, o trys „Lietuvos metų automobilio 2024“ vardą pelnysiantys modeliai. Konkurso nugalėtojai paaiškės gruodžio 1 dieną.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų