Mažesnis pradinis įnašas
Pasak SEB banko Lizingo departamento direktoriaus Sauliaus Mickaus, jau septynerius metus daugėja automobilių likutinės vertės lizingo sutarčių, kai klientai padengia dalį sutartyje nurodytos automobilio kainos, o likusi automobilio kainos dalis paliekama sumokėti kartu su paskutine įmoka. Pirmą šių metų pusmetį, palyginti su 2018 metų pirmu pusmečiu, automobilių lizingo rinka augo 7,8 procento.
„Pavyzdžiui, 2012 metais beveik visos sutartys būdavo tokios, jog fiziniai asmenys išsipirkdavo automobilį iki lizingo termino pabaigos, nepriklausomai nuo to, kiek metų būtų mokama, likutinė vertė buvo nulinė.
Dabar tokių sutarčių daugėja nemažu tempu, tačiau šiek tiek mažėja ir pradinė įmoka. Ką tai reiškia? Galimybė gyventojams lizingo būdu įsigyti naują ar naudotą automobilį auga. Reikia mažiau pradinio įnašo, yra galimybė lizinguotis, paliekant likutinę vertę termino pabaigoje“, – sako S.Mickus.
Minimali įtaka perkamiems automobiliams
„Taršos (registracijos) mokestis automobiliams, mūsų vertinimu, esminės įtakos lizingo rinkai neturės. Automobilių lizingo rinka Lietuvoje auga kelerius pastaruosius metus. Didžiausią įtaką tam daro gera šalies ekonominė situacija, augančios gyventojų pajamos ir stiprėjantys jų lūkesčiai dėl ateities“, – sako S.Mickus.
Jis pastebi, kad lietuvių įpročiai renkantis automobilį jau šiek tiek keičiasi.
„Auga ne tik lizingu įsigyjamų automobilių skaičius, bet ir perkamų automobilių vertė, nes vis didesnė dalis lizingo paslauga besinaudojančių gyventojų perka naujus automobilius. Skaičiuojame, kad jau dabar daugiau nei kas antras SEB banko automobilių lizingo paslauga pasinaudojęs Lietuvos gyventojas įsigyja visiškai naują, tik iš gamyklos išriedėjusį automobilį.
Tačiau kalbos apie galimus apribojimus dyzeliniams automobiliams ir taršių automobilių apmokestinimą neišvengiamai daro įtaką tam, kokius automobilius renkasi gyventojai. Jau dabar pastebime mažėjantį klientų susidomėjimą dyzeliniais automobiliais. Vietoje jų kol kas klientai dažniau rinkosi benzininius automobilius, tačiau jaučiame susidomėjimą ir hibridiniais automobiliais bei elektromobiliais“, – sako S.Mickus.
Pagalvoja ne apie viską
Pasak S.Mickaus, renkantis lizingo sutartį su likutine verte, reikia atkreipti dėmesį ne tik į privalumus, tačiau ir į trūkumus, apie kuriuos daugelis net nesusimąsto.
„Yra šiame pasirinkime dvi medalio pusės. Viena jų – pasirašant sutartį su likutine verte visada galima įsigyti brangesnį automobilį, nes tada tiesiog sumažėja mėnesinė įmoka ir jei aš esu tas asmuo, kuriam svarbu turėti gerą daiktą, paskiriant tam tikrą pinigų sumą per mėnesį, tada šitas produktas yra tinkamas.
O atėjus termino pabaigai sprendžiu, ar tą automobilį grąžinti pardavėjui, nebandant išsipirkti iki nulio, arba parduoti rinkoje, pasiimant tą likutinę vertę. Ar tiesiog jį atiduoti ir lizinguoti kitą tokį patį naują, paskiriant tokią pačią arba kartais net mažesnę pinigų sumą“, – sako S.Mickus.
Dėl to, eksperto teigimu, šis principas yra įdomus, tačiau yra ir ne tokia smagi medalio pusė. „Vis tik automobilio likutinę vertę termino pabaigoje reikia padengti. Ir atsitikus neramumams rinkoje, tai gali būti net ir labai sunku. Ką parodė istorija, kuri buvo prieš dešimt metų (red. past. ekonominė krizė), kiekvienas prisiima savo rizikos laipsnį“, – sako S.Mickus.
Esminis skirtumas tarp pasirinkimų
Pasak S.Mickaus, verslo klientai automobilį renkasi pragmatiškiau, o fiziniai asmenys įsigyja šiek tiek brangesnius naujus automobilius, kurie turi daugiau technologinių sprendimų.
„Kalbant apie naudotus automobilius, skirtumas yra esminis – juridiniai asmenys perka vos ne dvigubai brangesnį, tad darome išvadą, kad jis mąsto taip, jog tam automobiliui reikia „atvažiuoti“, važiuoti daug ir būtų gerai, kad nesugestų bei išlaikymo kaštai būtų kuo mažesni, dėl to investuojama daugiau. O fiziniam asmeniui pinigai yra svarbiausia ir galvoja, kad gerai išsirinks, galbūt susitvarkys pigiau ir to pilnai pakaks“, – sako S.Mickus
Analitikai pastebi, kad bėgant metams brangsta ir automobiliai, tad didėja ir mokamos sumos per visą laikotarpį.
Lizingo rinkos laukia pokyčiai
Pasak Tomo Puliko, „Swedbank“ vartojimo paskolų ir automobilių finansavimo departamento direktoriaus, lizingo sutarčių su likutine verte vis daugėja.
„Šiuo metu kas trečias „Swedbank“ klientas renkasi automobilio lizingą su likutine verte. Vidutinis sutarties laikotarpis mūsų banke siekia penkerius metus. Nuolat analizuojame automobilių rinką ir stebim jos tendencijas. Reaguodami į esminius pokyčius galime peržiūrėti sąlygas, kuriomis finansuojame naujus klientus. Taip pat būtina paminėti ir Lietuvos banko patvirtintas atsakingo skolinimo nuostatas, kurių pakeitimai gali turėti įtakos visai lizingo rinkai“, – atsakyme 15min teigia T.Pulikas.
Skolinimo sektorių reguliuojančiuose dokumentuose ir įstatymuose pakankamai detaliai reglamentuojamas klientų mokumo vertinimas. Pavyzdžiui, yra konkrečiai nurodoma, kaip įvertinti automobilio likutinę vertę kliento mokumo (gebėjimo prisiimti finansinius įsipareigojimus) nustatyme.
Pasikeitus šiai nuostatai visas sektorius turėtų atsižvelgti į naujai keliamus reikalavimus.
Kaip apskaičiuojama likutinė vertė?
Pasak T.Puliko, likutinė vertė skaičiuojama remiantis tuo, kiek automobilis bus vertas sutarties pabaigoje.
„Likutinė vertė – tai neišpirkta turto vertė lizingo sutarties pabaigoje, kurią klientas turi padengti naudodamasis vienu iš sprendimų: savarankiškai parduodamas automobilį arba grąžindamas automobilį pardavėjui, jei yra atpirkimo sutartis ir visos jos sąlygos yra įvykdytos. Taip pat klientas gali kreiptis dėl lizingo termino pratęsimo, kuomet visas neišpirktas automobilio likutis išdėstomas naujam laikotarpiui. Paprastai likutinė turto vertė išreiškiama procentais nuo dabartinės automobilio kainos ar vertės, tai yra kiek automobilis gali būti vertas po tam tikro laikotarpio“, – sako T.Pulikas.