Pagaminus apie 100 Spartan vienetų, o Nissan gamyklai nutraukus 280 ZX modelio gamybą, reikėjo persiorientuoti. Va čia ir pravertė naujo kompanijos savininko Nedo Lamoureauxo dizaino patirtis, kurios dėka Spartan automobilio kėbulas buvo pertvarkytas taip, kad atitiktų naujesnį Nissan 300ZX modelį. Taigi 1984 m. JAV pasirodžius naujam Nissan modeliui 300ZX, "Spartan" automobiliai buvo gaminami nebe ant 280ZX, bet 300ZX bazės ir automatiškai buvo pervardinti į "Spartan II".
1984 m. "Nissan 300ZX" ir "Spartan II" gamyba
Tai kaip gi buvo gaminamas šis automobilis? Pirmiausia nuo Nissan 300ZX kėbulo nuimamos visos skardos, paliekant tik duris ir konstrukcijų rėmus, 27 coliais prailginant ratų bazę, privirinant ir prisukant kėbulo laikančiąsias konstrukcijas, ant kurių buvo klijuojamas stiklo pluošto audinys ir lankstomas bei formuojamas kėbulas. Kaip pasakoja Nedas Lamoureauxas, automobilio gamyba užtrukdavo ne mažiau kaip 200 val., nes viskas buvo atliekama rankomis.
Kas dar? Kokiomis dar subtilybėmis ir privalumais pasižymėjo šis modelis? Priekyje – standartinis V6 cilindrų 2960 cm3 Nissan turbininis variklis su elektroniniu įpurškimu, nepriklausoma pakaba, elektra valdomi langai ir sėdynės, oro kondicionierius, šildytuvas su klimato kontrole, aukščiausios kokybės garso sistema, odinis salonas, vairo stiprintuvas, 4 ratų diskiniai stabdžiai, 4 pavarų automatinė greičių dėžė, išimami šoniniai stoglangiai, priešrūkinės lempos, centrinis užraktas ir specialūs ratai su chromuotais stipininiais ratlankiais.
Visa tai padarė šį automobilį ne tik nuostabiai gražų ir novatorišką, bet ir brangų bei neįkandomą paprastam pirkėjui. Mat, priklausomai nuo komplektacijos, kainavo jis ne tiek jau mažai – iki 60 tūkstančių JAV dolerių. Palyginimui – prabangus 1984 m. laidos Cadillac Fleetwood 4 durų limuzinas tuo metu kainavo per pusę pigiau…
Automobilio komplektacija ir kaina
Pirmaisiais gamybos metais, kompanija pirkėjams siūlė tris pigesnius automobilio variantus: surenkamą atskirų detalių ir kėbulo komplektą, kliento automobilio modifikaciją bei pagamintą ir jau važiuojantį automobilį. Komplekto-rinkinio kaina buvo nuo 6 900 iki 14 900 dolerių, kliento automobilio perdarymas kainavo iki 29 900 žalių, na o jau pagamintą, pačios paprasčiausios komplektacijos automobilį „Spartan“, kompanija parduodavo už 39 900. Už papildomą kainą buvo galimi įvairūs variantai: nuo auksu padengtų atskirų detalių iki medžiu inkrustuoto interjero.
Taigi pagal kainą ir prabangą, šis automobilis buvo skirtas ne vidutinės klasės pirkėjui, bet verslo magnatams ir Holivudo elitui. Ne veltui, savo laiku Nissan Spartan II įsigijo tokios įžymybės kaip aktoriai Eddie Murphy ir Joan Collins, amerikietiško futbolo legenda Tony Dorsett bei profesionalaus bokso čempionas Larry Holmes. Žinoma, gerą reklamą šiam automobiliui padarė ir filmavimasis populiariuose to laikmečio televizijos serialuose „Lifestyles of the Rich and Famous“ bei „Dallas“.
Dar vienas šio automobilio privalumas buvo tas, kad „Spartan Motorcar Co.“ kompanija Kalifornijos valstijoje turėjo sutartį su „Nissan“ autorizuotais automobilių pardavimų salonais (platintojais) ir per juos, šiuos, pagal užsakymą pagamintus automobilius, pardavinėjo „Nissan“ klientams. Be to, atstovybė suteikdavo ir automobilio remonto paslaugas, nes „Spartan“ automobilis praktiškai buvo „Nissan“ automobilis.
Su laiku, išmušus šių automobilių šlovės valandai, jie netgi pradėjo konkuruoti su dar vienu panašiu neoklasicizmo stiliaus automobilių gamintoju – Brooks Stevens, kurio prekinis ženklas – automobilis Excalibur, tuo metu buvo labai populiarus ir labai vertinamas.
Kiek automobilių buvo pagaminta?
Kiek Nissan Spartan automobilių vienetų buvo pagaminta iš viso? Kaip jau minėjau anksčiau, išliko labai mažai informacijos apie šiuos automobilius, jų gamintojus ir kūrėjus. Jeigu apie Nissan Spartan konkurentus Clenet ir Excalibur randame įrašus Wikipedijoje ar atskiruose to meto spaudos straipsniuose, tai apie Nissan Spartan automobilius informaciją tenka rinkti po kruopelytę, netgi nesibodint pardavimų skelbimų.
Ir visai natūralu, kad juose, kiekvienas pardavėjas stengiasi sumažinti pagamintų automobilių skaičių, nes nuo to padidėja parduodamo automobilio vertė. Taigi, palyginus visą surinktą informaciją, darome išvadą, kad Nissan Spartan I ir Nissan Spartan II iš viso buvo pagaminta tik apie 300 vienetų. Tokį skaičių nurodo ir žymus to meto fotografas bei publicistas Davidas Fetherstonas 1995 m. straipsnyje „Neo – Nissan“. Remdamasis informacija tiesiogiai gauta iš gamintojo – Nedo Lamoureauxo, jis teigia, kad viso buvo pagaminta apie 300 vnt. ir iš jų tik 100 vnt. Spartan I, kurie buvo sukurti ant Nissan 280 ZX bazės.
Pasidaryk pats, arba „kit car“ automobilių gamintojai
Dar vienas neigiamas veiksnys, lemiantis daug nesusipratimų su „Spartan Motorcar Co.“ kompanija, yra tas, kad beveik tuo pačiu metu Jungtinėje Karalystėje veikė panašaus pavadinimo automobilių komponentų gamykla „Spartan Cars“. Įsikūrusi Pinkstone, Derbišyre ir veikusi 1973 – 1995 m., ši kompanija, buvo surenkamų-komplektuojamųjų (kit car) automobilių gamintoja.
Nors tarp amerikietiškos „Spartan Motorcar Co.“ ir britiškos „Spartan Cars“ nebuvo nieko bendro, abiejų gamintojų galutinis produktas vadinosi tokiu pačiu vardu – Spartan. Beje, neteisinga būtų teigti, kad ši britiška kompanija gamino automobilius. Iš tikrųjų, britų „Spartan Cars“ galutinis produktas buvo ne automobilis, o atviro automobilio kėbulo ir atskirų automobilių komponentų rinkinys, kurį užsisakius, buvo galima pačiam susirinkti automobilį.
Tokie komplektai-rinkiniai buvo skirti arba labai nagingiems pirkėjams, kurie patys susirinkę automobilį, jį tobulindavo ir konstruodavo iki begalybės, arba mažas pajamas turintiems „pradedantiesiems“ mechanikams, kuriems į komplektą būdavo įdedamos ne tik surinkimo instrukcijos, bet netgi ir tam reikalingi įrankiai.
Taigi populiarus ir visam pasaulyje naudojamas „Spartan“ pavadinimas įnešė tiek painiavos, kad net ir dabar, senovinių automobilių mėgėjai, įsigiję anglišką „pasidaryk pats“ gamybos Spartan (Roadster, Sherwood, Starcraft, Treka) automobiliuką, klaidingai jį tapatina su solidžiu amerikietišku Nissan Spartan – neoklasicismo etalonu.
„Spartan Motorcar“ bankrotas
Tačiau grįžkime atgal į Jungtines Valstijas ir bandykime atsekti, kuo gi baigėsi automobilio Nisann Spartan II šlovė. Pagal nepatvirtintą informaciją galime manyti, kad Nisan Spartan buvo gaminamas iki 1998 metų, nors pardavimų skelbimuose pavyko rasti vėliausiai – 1994 m. pagamintą Nissan Spartan II. Vienuose šaltiniuose minima, kad „Spartan Motorcar Co.“ bankrutavo 1998 metais, kituose – kad 1993 metais, treti šaltiniai teigia, kad kompanija 1998 m. iš San Marcos persikėlė į indėnų rezervatą Frianto mieste, Kalifornijoje ir bankrutavo jau ten.
Taigi gaila, bet nepavyko sužinoti tikro, neginčytino Spartan kompanijos likimo. Tuo labiau, kad tuo adresu, kur buvo gaminamas automobilis, buvo registruotos net dvi kompanijos: „Spartan Motorcar Co.“ – automobilius gaminusi bendrovė ir „Ned R Lamoureaux Company Inc” – privati, vieno iš automobilio kūrėjų, kompanija. Taigi belieka tik ieškoti toliau ir sėkmei nusišypsojus, bemat naujomis žiniomis pasidalinti su jumis.
Lietuviškasis „Nissan Spartan II“
O dabar, šiek tiek pakalbėkime apie konkretų, mūsų klubo „Klasika” Spartan automobilį, kuris ir įkvėpė šiam straipsniui. Iš JAV į Marijos žemę šis Nissan Spartan II, pagamintas 1985m., atplaukė 2009 metais. Kas buvo jo pirmasis savininkas JAV, kiek savininkų buvo iš viso, išsiaiškinti nepavyko. Tuo labiau, kad to ir nebuvo siekta, paliekant šį darbą dabartiniams automobilio savininkams. Juk ką gali žinoti, gal mūsų minimą automobilį praeityje vairavo pats Eddie Murphy! O gal čia vienas iš tų dviejų Spartan-ų, kuriuos aštunto dešimtmečio viduryje tiesiai iš gamintojo, savo „American Express“ kortele įsigijo paslaptingasis arabų šeichas?
Tegul mūsų užjūrio spėlionės ir toliau laukia detektyvinio tyrimo ir faktų patvirtinimo, na o Lietuvos žemelėje šis automobilis rimčiau buvo paminėtas 2012 metais. Tais metais, Leono Lukoševičiaus automobilis "Nissan Spartan II", senovinių automobilių festivalyje „Nesenstanti Klasika 2012“ buvo išrinktas šio renginio įdomiausiu automobiliu. O jau nuo 2019 m., paveldėjus šį automobilį Žukauskų šeimai, be jo neapsieina nė vienas rimtesnis senovinės technikos renginys Lietuvoje. Netgi, šio automobilio ir savininkės nuotrauka puikavosi sieniniame 2021 m. „Klasikos“ kalendoriuje.
Automobilio techniniai duomenys
Markė, modelis: Nissan Spartan II,
Pagaminimo metai: 1985,
Kėbulo tipas: 3-jų durų kupė,
Varantieji ratai: galiniai,
Kuro tipas: benzinas,
Variklis: Nissan V6, 2960 cm3,
Variklio galingumas: 122 kW / 164 AG,
Sėdimos vietos: 2+2,
Pavarų dėžė: automatinė, 4 bėgių,
Didžiausias galimas greitis: 210 km/h,
Spalva: Nissan Super White (balta) – dažniausiai pasitaikanti kėbulo spalva Spartan automobiliuose.