„Ką tik grįžau su autovežiu į savo aikštelę, nes Kauno automobilių turguje aštuoni automobiliai stovėjo savaitę. Niekas nenupirko nė vieno automobilio. Bent tris automobilius būčiau pardavęs, galėčiau kažką galvoti. Dabar mašinas teks iškrauti, galbūt kitą savaitę vėl vešime, jei atsiras pirkėjų. Šiuo metu turguje iš viso nėra pirkėjų nei iš kaimyninės Lenkijos ar Latvijos, nei Lietuvos“, – guodėsi prekyba naudotais automobiliais užsiimantis kaunietis Rimvydas.
Tokia situacija tiek Kauno automobilių turguje, tiek Tauragėje – jau kelias savaites. Kauno automobilių turgų valdančios bendrovės „Varanas“ direktorius V. Naujanis tikina, jog klientų sumažėjo ne dėl Lietuvoje pakeistos valiutos, bet švenčių: „Gruodžio pabaigoje prekyba buvo aktyvesnė, o sausį daugelis atostogauja, Vakaruose užsidaro garažai.“
Automobilių prekeiviai labiausiai nerimauja dėl pagrindinių pirkėjų – kirgizų. Kirgizija jau gegužę gali prisijungti prie Muitų sąjungos. Kirgizijos valdžia priėmė sprendimą prisijungti prie Muitų sąjungos dar 2011-aisiais. 2,5 metų ekspertai derino stojimo į Baltarusijos, Kazachstano ir Rusijos ekonominį susivienijimą planus ir sąlygas. V. Naujanis baiminasi, kad kirgizams įstojus į šią sąjungą Kauno automobilių turguje šių pirkėjų gali gerokai sumažėti.
Kai į Muitų sąjungą kartu su Rusija ir Baltarusiją įstojo Kazachstanas, kazachų turguje gerokai sumažėjo
„Labai blogai, kai dingsta pagrindiniai pirkėjai. Kai į Muitų sąjungą kartu su Rusija ir Baltarusiją įstojo Kazachstanas, kazachų turguje gerokai sumažėjo. Blogai ir tuomet, kai priklausai nuo vieno pirkėjo ir jis pradeda diktuoti sąlygas. Kirgizai perka tik tam tikrų rūšių ir metų automobilius, jų dalis. Jei Vokietijoje, kokioje nors aikštelėje, pasakysiu neracionalią kainą, mane išvys iš aikštelės ir pasiūlys nebesugrįžti, o čia kirgizai vaikšto ir gerokai „numuša“ kainas“, – pasakoja V. Naujanis.
Anot direktoriaus, 70 proc. automobilių pirkėjų – užsieniečiai. Turguje taip pat apsilanko lenkai, baltarusiai, latviai, estai, uzbekai, ukrainiečiai bei gruzinai, tačiau kirgizai – vieni didžiausių pirkėjų.
Autoplius.lt plėtros vadovas Viktoras Daukšas pritaria, kad kiekvienais metais nuo Kalėdų iki Naujųjų metų prekyba automobiliais stoja, o šį sezoną tai esą pasijautė stipriau, nes šventės buvo darbo savaičių viduryje. „Galima sakyti, kad paskutinės dvi gruodžio savaitės buvo nedarbo. Sausio pradžioje pirmos dvi savaitės būna lėtos, kol visi atsigauna po švenčių“, – portalui LRT.lt kalbėjo pašnekovas.
Tuo metu Tauragėje dirbantis ir automobilių gabenimu bei pervežimu užsiimantis įmonės „Suktukas“ vadovas Jaunutis Šetkus pripažįsta, kad sunkumų ėmė patirti dar lapkritį: „Nuo to mėnesio visiškai sustojo prekyba. Vieną kitą automobilį nuperka užklydęs lietuvis, latvis ar lenkas, kai ieško konkretaus modelio ir randa jį už gerą kainą. Masinės prekybos nėra. Anksčiau automobilius gana aktyviai pirko ukrainiečiai, bet girdėjom, kad jiems pakėlė muitus. Jie čia dairydavosi mikroautobusų.“
Automobilis – ne investicija
Anot V. Daukšo, šie metai ypatingi dar ir tuo, kad žmonėms reikia persiorientuoti prie kainų eurais. „Nuo pat pirmųjų sausio dienų jaučiamas automobilių skelbimų portalo lankomumo augimas. Žmonės tikrina, kaip kinta automobilių kainos, taip pat pratinasi prie naujos valiutos“, – LRT.lt pasakoja V. Daukšas.
Pasak jo, prieš euro įvedimą Latvijoje prekyba naudotais automobiliais augo net trečdaliu, o po euro įvedimo kaimyninėje šalyje 2014-ųjų pirmą ketvirtį prekyba šiais automobiliais net nestabtelėjo. 2014 m. pirmą ketvirtį prekyba naujais automobiliais Latvijoje augo 22,2 proc., o naudotais – 15,8 proc.
„Gaila, tačiau Lietuva nepasuko tuo pačiu keliu, kaip Latvija. Mūsų šalyje naudotų automobilių, pirmą kartą registruotų Lietuvoje, šių metų trečią ketvirtį užfiksuoja kur kas mažiau. Tuo metu Latvijoje prieš euro įvedimą naujai įvežti naudoti automobiliai buvo šluote šluojami“, – sako V. Daukšas.
V. Naujanio nuomone, tai gali būti paaiškinama tuo, kad automobilis nėra investicija: „Euras, manau, absoliučiai neturėjo įtakos. Kam reikėjo automobilio, tas ir pirko. Kiekvienais metais automobilis nuvertėja, jo kaina krinta. Automobilis perkamas tam, kad būtų naudojamas, o ne kaip investicija.“
Autoplius.lt plėtros vadovas V. Daukšas prognozuoja, jog šalyje, įvedus eurą, dėl kainų apvalinimo automobilių kainos gali augti nuo 2 iki 5 procentų. Įdomu tai, kad transporto skelbimų portaluose daugumos automobilių kainos išties suapvalintos. Tačiau automobilių prekeiviai tvirtina, kad bent jau turguje kainos esą visuomet būdavo nurodomos įvairiomis valiutomis, o Vakaruose automobiliai taip pat įsigyjami už eurus, todėl turguje kainos neturėtų išaugti.
Geras metas derėtis
Pasak automobilių ekspertų, tiems, kurie šiuo metu svarsto įsigyti arba pakeisti transporto priemonę, tai idealus metas, mat „prasisukus“ kalendoriniams metams automobilių kainos mažėja arba galima labiau dėl jų pasiderėti.
„Šiuo metu žiūriu pro langą ir matau, kad vaikšto tik keli pardavėjai. Neaišku, kaip automobilius pirks kirgizai. Kol jie išvažiavę ir kitų pirkėjų nėra, o laikas bėga ir už prekybos vietas turguje reikia mokėti, ateiti įsigyti automobilio gali lietuvis. Jis, gerai „paspaudęs“, gali nusipirkti automobilį kur kas pigiau, nei jis kainavo anksčiau. Jei kas yra nusižiūrėjęs automobilį, tai sausis ir vasaris yra dėkingas pirkti. Šiuo metu derybos palankios pirkėjui“, – tikina V. Naujanis.
Didysis automobilių prekybos sezonas prasideda nutirpus sniegui: vasario pabaigoje – kovo pradžioje.
Perkamiausi Lietuvoje – 11–15 metų senumo automobiliai. Tarp populiariausių naudotų automobilių modelių dominuoja vokiškos transporto priemonės. Lietuvoje populiariausiu naudotu modeliu išlieka „Volkswagen Passat“, antroje vietoje – „Opel Zafira“.
Kauno automobilių turgus laikomas vienu didžiausių Rytų Europoje, šiandien jame stovi apie 4 tūkst. transporto priemonių.