Prieraše po nuotrauka skelbiama, kad elektromobiliai tariamai labiau kenkia aplinkai dėl to, kad jų baterijos nekeičiamos, o utilizacija tarši ir netobula.
„Ekologija! Elektromobilių savartynas Prancūzijoje! Išsikrovus akumoliatoriams jie nekeičiami! Utelizacija tarši ir netobula! Kiek kartų elektromobilis taršesnis?“ – rašoma vieno „Facebook“ vartotojo išplatintoje žinutėje (kalba netaisyta).
Šiuo įrašu pasidalijo per tūkstantį Lietuvos interneto vartotojų.
Melagienos šaknys – Prancūzijoje
Vaizdų paieškos sistemos „TinEye“ duomenimis, šią nuotrauką liepos 7 dieną ėmė platinti Prancūzijos socialinių tinklų vartotojai.
Kartu jie dalijosi prierašu apie tariamą elektromobilių trumpaamžiškumą.
„Tai yra elektromobilių kapinės Prancūzijoje. Niekas nenori pirkti elektromobilio po to, kai nusėda jo akumuliatorius“, – melagingai skelbė prierašas.
Nuotraukomis su šiuo ir panašiais prierašais vien socialiniame tinkle „Facebook“ nuo liepos pradžios pasidalyta apie 5000 kartų.
Akylesni socialinių tinklų komentatoriai atkreipė dėmesį, kad Prancūzijoje nenaudojami mėlyni automobilių numeriai, tačiau elektromobilių tarša įtikėję entuziastai puolė aiškinti, neva nesvarbu, kurioje šalyje užfiksuota ši nuotrauka – jei joje iš tiesų užfiksuotos elektromobilių kapinės, tai pakankamas įrodymas, kad ši transporto priemonė yra tarši ir netinkama tiems, kas rūpinasi ekologija.
Tačiau tokios išvados nėra teisingos.
Nepavykusio verslo liekanos
Iš tiesų šie vaizdai buvo užfiksuoti ir pirmąjį kartą publikuoti dar 2019 metų balandį.
Nuotraukų autorystė priklauso Kinijos valstybinei naujienų agentūrai „Chinanews“.
Šios elektromobilių kapinės atsirado Kinijoje ir visai ne dėl to, kad transporto priemonėms būtinų akumuliatorių keitimas neįmanomas.
Nuotraukoje užfiksuotas vienos nesėkmingai Kinijoje startavusios automobilių nuomos bendrovės autoparkas Hangdžou mieste.
Labiausiai tikėtina, kad šiuos automobilius pagamino Kinijos bendrovė „Kandi Technologies Group“.
2015 metais Kinijos valstybinis laikraštis „Global Times“ nurodė, kad panašias transporto priemones su tais pačiais logotipais ir baltai žaliais grafiniais elementais gamino būtent „Kandi“.
Transporto priemonės priklauso Hangdžou mieste įsikūrusiai bendrovei „Microcity“.
Kaip skelbė vietos valdžia, 2013 metais startavusi elektromobilių dalijimosi paslauga „Microcity“ buvo skirta mažinti į aplinką patenkančią taršą, spręsti nuolat kylančias spūsčių ir parkavimo vietų trūkumo problemas.
2019 metais Honkonge leidžiamas laikraštis „South China Morning Post“ pranešė, kad dėl žemų elektromobilių kainų Kinijos automobilių dalijimosi rinkoje atsirado pernelyg daug žaidėjų.
Paslaugų kainos krito, ir dėl vis labiau mažėjančio pelno daugybė tokias paslaugas teikusių bendrovių buvo priverstos bankrutuoti.
Kinijos žiniasklaida pranešė, kad tūkstančiai „Microcity“ elektromobilių nuo 2019 metų atsidūrė automobilių stovėjimo aikštelėse Hangdžou pakraštyje.
Šios automobilių kapinės matomos palydovinėse nuotraukose.
Perdirbimas ir antrinis panaudojimas
Elektra varomi automobiliai laikomi itin ekologiškomis transporto priemonėmis, nes sukelia mažiau triukšmo ir padeda sumažinti išmetamų teršalų kiekį, ypač kai baterijos įkraunamos panaudojant atsinaujinančius energijos šaltinius.
Šiuolaikiniuose elektromobiliuose naudojamos ličio jonų baterijos paprastai tarnauja mažiausiai 10–15 metų, o vėliau praranda efektyvumą.
Elektromobilių baterijos tampa netinkamos naudojimui dėl sumažėjusios baterijų talpos, kuri riboja elektromobilio važiavimo nuotolį.
Tačiau, skirtingai nei baterijos, naudojamos buitinės elektronikos prietaisuose, tokiose kaip mūsų nešiojamieji kompiuteriai ir mobilieji telefonai, iš elektromobilių pašalintos baterijos vis tiek gali išlaikyti 70–80 proc. pradinės talpos ir būti panaudotos kitiems tikslams, pavyzdžiui, kaip energijos saugykla namams ir pramonei, o vėliau perdirbtos ir taip atgautos žaliavos.
ES prognozuoja, kad iki 2030 metų Europos keliuose bus 30 mln. elektromobilių.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.