Antradienį ministras J.Narkevičius susitiko su policijos generaliniu komisaru Renatu Požėla. Vienas iš jų aptartų klausimų – eismo saugumas ir pralaidumas panaikinus žaliąsias rodykles.
Tikisi pokyčių per metus
„Planuojame dar šį trečiadienį, tai yra rytoj [...], kad būtų teiktas Vyriausybės nutarimo projektas – mes jau turime paruoštą projektą, – kad pratęstume žaliųjų rodyklių galiojimo [...] laikotarpį. Paraleliai mes diskutavome dėl kito teisės akto, kas reglamentuos, kur, kada, kokioje sankryžoje galėtų atsirasti ta rodyklė, kuri dabar išnyko“, – spaudos konferencijos metu kalbėjo susisiekimo ministras.
Savivaldybių saugaus eismo komisijos, anot jo, turės suformuoti siūlymus, kur laikinai turėtų būti grąžintos žaliosios rodyklės, o galutinius sprendimus esą priims Susisiekimo ministerija ir ekspertai.
„Mes vertiname tai, kad savivaldybės kaip atsakingos institucijos už saugų eismą ir visos kelių infrastruktūros turėtų judėti į priekį užtikrinant ne tik pralaidumą, bet ir pėsčiųjų saugumą. Dėl to [jos] turės atlikti ir toliau tam tikrus veiksmus, kuriuos galbūt kai kurios savivaldybės – probleminė Vilniaus miesto savivaldybė – iki šiol nepakankamai atliko“, – pažymėjo J.Narkevičius.
Sostinėje, anot jo, turėtų atsirasti integruota šviesoforų valdymo sistema.
„Tikimės, kad spūstys ne tik Vilniaus mieste bet ir kituose dėl neva žalios rodyklės nuėmimo išnyks“, – reiškė viltį J.Narkevičius.
R.Požėla: sprendimas naikinti rodykles – nepagrįstas
Klausiamas, kodėl neatsižvelgė į sostinės mero Remigijaus Šimašiaus prašymą leisti savivaldybėms savarankiškai spręsti dėl rodyklių naudojimo, ministras pakartojo: „Savivaldybė neliks nuošaly ir siūlys tas vietas, kur būtinai reikėtų palikti dėl objektyvių priežasčių tą rodyklę. Tačiau galutinai sprendimą priims Susisiekimo ministerija.“
Savivaldybės, J.Narkevičiaus teigimu, gali jau šiandien ar rytoj argumentuotai pristatyti sankryžas, kuriose reikia sugrąžinti žaliąsias rodykles, o ministerija esą „pasiryžusi dirbti nedelsiant“.
„Jeigu rytoj Vyriausybė priima sprendimą, vos ne nuo kitos dienos atsiranda pareiga savivaldybei atlikti namų darbus, teikti Susisiekimo ministerijai ir tada turbūt operatyvumo prasme procesas turėtų greitai pajudėti“, – ministrui antrino R.Požėla.
Jo vertinimu, sprendimas naikinti žaliąsias rodykles – ydingas. Generalinis komisaras teigė nematantis objektyvių veiksnių, kodėl toks sprendimas buvo priimtas.
„Statistika, kad dėl žalių rodyklių būtų įvykę tragiški įvykiai, kiti eismo įvykiai, kuomet būtų sužeisti asmenys, policija nedisponuoja, todėl mes tikrai žiūrime pozityviai į žaliąsias rodykles. Bet vėlgi turi būti tam tikri saugikliai, ekspertų vertinimas per saugumo prizmę“, – tikino R.Požėla.
Sprendimo neatšauks
Klausiamas, ar panaikinus žaliąsias rodykles saugumo keliuose daugiau, jis atsakė neigiamai.
Rodyklių nuėmimas pėsčiųjų saugumo tikrai nepadidina.
„Rodyklių nuėmimas pėsčiųjų saugumo tikrai nepadidina“, – nurodė generalinis komisaras.
Tai gal sprendimą panaikinti žaliąsias rodykles Lietuvos gatvėse reikėtų atšaukti?
„Mes turbūt negrįšime prie mūsų pradžios. Mes dėl to gana smulkiai pasakėme, kad laikas (Vyriausybės nutarimas dėl laikino rodyklių grąžinimo – 15min) bus priimtas ir per tą laiką bus atliekamas monitoringas“, – atsakė J.Narkevičius.
Žalių rodyklių, kurioms esant degant draudžiamam šviesoforo signalui leidžiama sukti į dešinę, Lietuvos gatvėse neliko nuo sausio. Didžiųjų miestų gyventojai pradėjo skųstis spūstimis, Vilniaus vicemeras Vytautas Mitalas pažymėjo, kad sostinėje pablogėjo eismo pralaidumas.
Vilniuje – apie 20 probleminių sankryžų
Vilniuje, savivaldybės duomenimis, yra iki 20-ies vietų, kur dėl pokyčių kyla problemų su eismu.
V.Mitalas su kitų didžiųjų miestų merais anksčiau žadėjo kreiptis į Vyriausybę bei Susisiekimo ministeriją su prašymu leisti kai kuriose vietose žaliąsias rodykles grąžinti.
Sostinės meras R.Šimašius teigė prašantis galimybės savivaldybei savarankiškai nuspręsti dėl žalių rodyklių naudojimo.
Susisiekimo ministras J.Narkevičius pirmadienį pranešė svarstantis metams grąžinti rodykles bent kai kuriose Vilniaus miesto sankryžose. Iš kitų miestų, pavyzdžiui, Kauno, nusiskundimų dėl eismo jis teigė nesulaukęs.
Policijos generalinis komisaras R.Požėla anksčiau naujienų portalui Delfi.lt nurodė pritariantis, kad būtų grąžintos rodyklės.
Susisiekimo ministerija, parodžiusi iniciatyvą naikinti rodykles, atsižvelgė į Kaune kelerius metus vykdyto tyrimo rezultatus. Tyrimas parodė, kad sankryžose su žaliosiomis rodyklėmis kyla daugiau avarijų, per kurias žūva ar yra sužalojami žmonės.
Daugiau žuvusiųjų keliuose
Su generaliniu komisaru R.Požėla antradienį ministras aptarė ir kitus klausimus: eismo pralaidumą pasienyje Medininkų punkte, žuvusiųjų skaičiaus keliuose augimą.
Su apgailestavimu turime konstatuoti, kad 2019 metais žuvusiųjų skaičius, palyginus su 2018 metais, padidėjo.
„Su apgailestavimu turime konstatuoti, kad 2019 metais žuvusiųjų skaičius, palyginus su 2018 metais, padidėjo. Tai reiškia, mes turėtume peržiūrėti, kur, kokias veiklas turėtume patobulinti. Susisiekimo ministerija turi pasiruošusi „nulinės vizijos“ projektą, tai reiškia, iki 2050 metų siekiamybė – nulis žuvusiųjų. To projekto pagrinde aptarėme galimą bendradarbiavimą“, – pasakojo J.Narkevičius.
R.Požėla pabrėžė, kad policijos ir Susisiekimo ministerijos bendradarbiavimas turi keistis: „Aptarėme, kad artimiausiu metu atgims buvę formatai, kuomet įvairiuose lygiuose policijos pareigūnai, saugaus eismo specialistai kartu su kelininkais spręs problemas, kels problemas, bandys įdiegti į savo veiklą kuo daugiau bendrumo.“
Jo įsitikinimu, galėtų keistis Eismo saugumo tarybos sudėtis.