Abu mano minėti „Peugeot“ modeliai dalyvavo „Lietuvos metų automobilio 2018“ rinkimuose. Čia rasite rinkimams skirtą specialų polapį. Beje, „Peugeot 5008“ ir Latvijoje, ir Lietuvoje išrinktas „Šeimos automobiliu 2018“.
O dabar grįžkite pakedenti gaurų prancūziškam liūtui, gimusiam pietrytinėje šios šalies dalyje, Sochaux (Sošo) mieste. Būtent čia žodis „Peugeot“ skamba kaip „Tėve mūsų“, nes didžioji dalis nedidelio miestelio gyventojų (beveik 4000) dirba Jam – liūtui.
Barbės devyndarbės iš Sochaux
„Peugeot“ istorija – tokia nenuspėjama ir įvairi, kaip ir šių Prancūzijos automobilių gamintojų stilius. Todėl nevyniosiu žodžių į vatą. 1858 m. Emile‘is Peugeot užregistravo „Peugeot“ prekės ženklą liūtą, simbolizuojantį ne tik dantų aštrumą ir tvirtumą bet ir eiklumą, lankstumą. Tačiau tai simbolizavo visai ne automobilius, o pjūklus ir kitus patvarumu garsėjusius metalinius įrankius.
Vėliau sugebėjimu kokybiškai apdirbti metalą garsėjusi bendrovė pradėjo gaminti dviračius, laikrodžius, motociklus, netgi šovinius! Kol galiausiai Armandui Peugeot (Emile'io sūnui) sukirtus rankomis su Gotlybu Daimleriu, 1889 m. pasaulį išvydo pirmasis „Peugeot“ automobilis – triratis su garo varikliu.
Tad natūralu, kad pirmieji „Peugeot“ automobiliai (iki 1896 m.) skolinosi variklius iš „Daimler“. Pirmoji modelių linija buvo vadinama „Type“ su pridedamu skaičiumi. Įdomu tai, kad 1895 m. „Type 12“ buvo pirmasis pasaulyje automobilis su guminiais ratais.
„Peugeot“ muziejus, archyvai, milžiniškas sandėlys
Vieną tokį egzotišką XX a. pradžios kūrinį guminiais ratais, turintį vieno cilindro, 6,5 arklio galios variklį, pačiupinėjau tiesiogine šio žodžio prasme šalia „Peugeot“ muziejaus įsikūrusiose restauravimo dirbtuvėse. „Peugeot Type 56“ ne tik gerai atrodo – jis iki šiol dalyvauja „veteranų raliuose“. Šių metų lapkritį muziejaus darbuotojai juo važiavo maždaug 100 km „lenktynėse“ Londonas–Braitonas. Kaip darbuotojai sakė 15min, šio automobilio valdymas beveik neturi nieko bendra su šiuolaikinių automobilių technologijomis. Tačiau veteranas, gimęs maždaug prieš 115 metų, vis dar išvysto 40 km/val. greitį!
Tačiau į šias dirbtuves, kaip ir į didžiulį „Peugeot“ archyvų pastatą, turistai nėra įleidžiami. Kaip atrodo archyvai ir kas juose saugoma (istoriniai dokumentai bei šimtai koncepcinių automobilių ar kino filmų „žvaigždžių“), pasidairykite žiūrėdami filmuotą medžiagą. Tik paaiškinsiu, kad popieriniai archyvai skaitmeninami muziejų primenančioje patalpoje su išmanių technologijų palaikomu mikroklimatu. Čia taip pat yra didžiulė skaitykla, kur su istorine medžiaga gali susipažinti rašytojai, istorikai ar žurnalistai.
O prie šios „šventovės“ prisišliejęs didžiulis angaras, kuriame dulkių nukloti itin reti egzemplioriai laukia savo dienos, kol papildys oficialaus muziejaus ekspoziciją. Daugybė neregėtų (arba matytų tik parodose koncepcijų, ar kultiniame Luco Bessono filme „Taksi“) modelių tiesiog sukrauti penkiais aukštais. Jausmas tikrai nepaprastas: vaikštai po labirintą ir spėlioji arba klausinėji gidų. Pasižvalgykime: saugyklos ir angaras.
Vikšrinis „Peugeot 406“ ir kiti nuotykiai
O itin įspūdingą vikšrinį „Peugeot 406“ iš filmo „Taksi 3“ pamatysite jau prie pagrindinio įėjimo į tikrai prabangų muziejų „Aventure Peugeot“ (išvertus – „nuotykis“).
Esu buvęs keliuose didžiausiuose automobilių muziejuose Europoje. Šis – vienas geresnių. Ekspozicijoje – ir Le Mano 24 val. lenktynių legenda „908 HDi“, ir „East African Safari“ ralyje penkias pergales laimėję „Peugeot 404“, Ari Vataneno 405 T16, su kuriuo jis pasiekė Paiko kalno įveikimo rekordą 1988 m., ir t.t.
Sportiniai prancūzų genai neturėtų stebinti – dar 1894 m. debiutavusi Paryžiaus ralyje su 5 automobiliais „Peugeot“ tapo vienu pirmųjų gamintojų, pradėjusių dalyvauti automobilių sporte.
Tai, kad čia rasite ir kavamalių ekspoziciją, ir karietas primenančius pirmuosius „Type“ modifikacijos automobilius, ir netgi dviratį – tarsi natūralu. Bet, patikėkite, kai kurie eksponatai verčia žiopčioti iš nuostabos ne mažiau nei koks 206 WRC aparatas.
6000 kv. m. plote kasmet po kelias valandas praleidžia 50–60 tūkst. lankytojų. Jie apžiūri 120 istorinių automobilių, 50 dviračių transporto priemonių ir 500 kitų gaminių su liūto ženklu (siuvimo mašinų, stalių įrankių, kavamalių ir kitokių malūnėlių).
Automobilis, varomas anglimi?
Štai ką turiu omeny. „Peugeot“ pelnytai gali pasigirti dar XX a. automobilių gamyboje diegusi pažangias technologijas. Vienas egzotiškesnių įrodymų – 1939 m. pagamintas limuzinas 402 B, kurį galima pavadinti hibridu. Įsivaizduokite: važiuojate iš Paryžiaus į Marselį, baigiasi degalai. Bet nesukate dėl to galvos. Galinėje automobilio dalyje užkuriate krosnį ir, padedami dujų generatoriaus, nuvažiuojate dar 80 km, sudegindami iki 35 kg medžio anglies. Bet juk tai – daugiau nei šiuolaikiniai „plug-inai“!
Apie kitus eksponatus nesiplėsiu, pasižiūrėkite filmuotą medžiagą. O kitame šios serijos „Spirit of France“ straipsnyje papasakosiu, kaip man sekėsi važiuoti muziejinėmis vertybėmis – antikvariniais „Peugeot“: 304 Cabrio, 404 Berline, 504 Coupe Pininfarina ir lietuviams puikiai pažįstamu sportišku spuogu 205 GTI.