Kai jus tėvai mokė važiuoti dviračiu, tikriausiai dažnai girdėdavote žodį lygsvara. Važiavimas dviračiu nėra sudėtingas dalykas – žmogus kojomis mina pedalus ir rankomis laiko vairą (dažniausiai). Mokymasis važiuoti dviračiu yra smegenų treniravimas – jos turi išmokti kitaip vertinti vidinės ausies siunčiamus signalus apie pusiausvyrą ir kaip instinktyviai balansuoti vairu ir kūno svoriu. Būtent dėl to daugeliui žmonių būtų sunku paaiškinti, kaip jie negriūva nuo dviračio – atliekami veiksmai yra instinktyvūs ir nereikalaujantys protinių pastangų.
Tačiau motociklas nėra dviratis. Jis važiuoja greičiau, sveria daugiau ir yra nelyginamai pavojingesnis. Tačiau gerai tai, kad motociklas pats nori likti taisyklingoje vertikalioje padėtyje – vairuotojas savo svoriu jo labai nebalansuoja.
Svorio pasiskirstymas
Motociklų gamintojai, žinoma, stengiasi kuri saugius, patogius ir smagius žaislus suaugusiems vaikams. Niekas nepirktų motociklo, kuris nenorėtų laikytis vertikalioje padėtyje ir griūtų pirmai progai pasitaikius. Geras motociklas turi sugerti vairuotojo daromas klaidas bei kelio dangos problemas ir negali gultis ant šono vos tik slysteli galinis ratas.
Taigi, motociklų gamintojai stengiasi, kad jų mašinos pasižymėtų kiek įmanoma geresniu svorio pasiskirstymu. Kuo geriau centruotas motociklo svoris, tuo motociklas bus stabilesnis – tai padeda užtikrinti, kad motociklas bus vienodai gerai valdomas sukdamas į dešinę ir į kairę. Labai svarbus ir svorio centras – kuo jis žemesnis, tuo geriau. Galiausiai, šiek tiek daugiau svorio turi tekti galiniam ratui. Visa tai padeda užtikrinti, kad išlaikyti motociklą vertikalioje padėtyje bus pakankamai lengva, net kai jis stovi prie šviesoforo.
Vairo mechanizmas
Motociklas yra balansuojamas vairu, todėl gamintojas vairo mechanizmui skiria didelį dėmesį. Vairo ašis visada yra pakrypusi. Jei įsivaizduojamas motociklo vairo ašies galas yra priešais priekinio rato centrą, sukant į dešinę motociklas kryps į dešinę pusę (sukant į kairę motociklas virs ant kairiojo šono). Jei vairo ašies galas yra už rato centro, sukant į dešinę motociklas kryps į kairę – tokia konfigūracija padeda stabiliai važiuoti labai nedideliu greičiu.
2017 metais Honda pristatė motociklą, kuris naudoja vairo mechanizmą stabilumui palaikyti.
Aerodinamika
Motociklų gamintojai rūpinasi ir aerodinamika. Aptakesniam motociklui lengviau išvystyti didesnį greitį, o kartu tai padeda sutaupyti ir degalų. Motociklo šonus glostantys oro srautai jam padeda išlikti vertikalioje padėtyje – būdamas siauras ir aukštas jis veikia kaip lėktuvo uodegos stabilizatorius. Tiesa, šis efektas jaučiamas tik važiuojant didesniu greičiu.
Giroskopo efektas
Galiausiai, pagrindinė priežastis, kodėl motociklai taip noriai lieka vertikalioje padėtyje (net kai motociklininkas nukrenta) yra giroskopo efektas. Greitai besisukantis kūnas pasižymi giroskopiniu stabilumu. Geras to pavyzdys – vilkelis (ar, jei esate modernesnis, Beyblade’ai). Įsuktas vilkelis stabiliai laikosi ant vieno centrinio taško ir nenugriūva net jei jį kas pastumia.
Vilkelis sukasi horizontalioje plokštumoje, o motociklo ratai – vertikalioje, bet efektas yra tas pats – greitai besisukantys kūnai pasižymi giroskopiniu stabilumu. Ir motociklų atveju tai yra pagrindinė priežastis, kodėl šios mašinos taip lengvai negriūva.
Ir taip, žinoma, kad vairuotojo kūno padėtis ir instinktyvus balansavimas vairu taip pat yra svarbūs, ypač važiuojant nedideliu greičiu. Tačiau kai kurie motociklai yra labai sunkūs ir vis tiek labai stabiliai laikosi vertikalioje padėtyje.