Trigubi vargai registruojantiems automobilius
Nuo 2014 liepos 1 d. Lietuvoje transporto priemonės neregistruojamos, jei jos nėra atlikusios techninės apžiūros. Tačiau, net jei automobilis neturi jokių trūkumų, TA centre jo savininkas paprastai gauna ne visavertį patikros protokolą, o baltą lapą, kuriame nurodomas valstybinių numerių trūkumas.
Todėl tenka dar kartą nukeliavus į „Regitrą“ ir gavus registracijos numerius ir sugrįžti į techninės apžiūros centrą. Vienintelis būdas sumažinti šeimos transporto parką atnaujinti pasiryžusiųjų rūpesčių naštą – abi procedūras: ir automobilio techninės apžiūros, ir registravimo atlikti „vieno langelio“ principu. T.y., kad TA centrai ir „Regitra“ padaliniai būtų įsikūrę kuo arčiau vienas kito.
Vieno langelio principas – ne visuose miestuose
Lig šiol tokios sinergijos buvo siekiama ir glaudžiai bendradarbiaujama. Dauguma privalomąsias technines apžiūras ar transporto priemonių ekspertizes atliekančių bendrovių įsikūrė greta VĮ „Regitra“ padalinių (pvz., UAB „Tuvlita“ Vilniuje, UAB „Kauno techninės apžiūros centras“ Kaune, UAB „Transkona“ Klaipėdoje, UAB „Panevėžio techninės apžiūros centras“ Panevėžyje ir kt.).
Deja, taip yra ne visur. Lietuvos autoverslo citadele vadinamoje Marijampolėje ilgą laiką „Regitros“ padalinys glaudėsi iš tiesų kukliose patalpose Gamyklų gatvėje, tame pat kieme, kur įsikūręs ir „Marijampolės techninės apžiūros centras“. Augančios veiklos apimtys ir modernių biurų poreikis vertė ieškoti sprendimo. Suvalkijos sostinėje jis buvo rastas pastačius naują dviaukšį Kauno gatvėje.
Marijampoliečių gudrybės: kaip neįkliūti policijai
Nuo TA centro jis nutolęs kiek daugiau nei kilometrą. Ir nors šiuos du taškus jungiančios gatvės toli gražu nėra laikomos „intensyvaus eismo“ ar „padidintos avarijų rizikos“, policijos patruliai čia zuja praktiškai be atvangos. Kodėl?
Atsakymas labai paprastas – ne visi iš užsienio atvežti automobiliai turi registracijos numerius. O transporto priemonės be valstybinio numerio vairavimas ATP „įkainotas“ 60-120 eurų bauda. Žmonių, kuriems kasdien prisireikia įveikti sprinterišką trasą tarp TA centro ir „Regitros“, dešimtys. Dalis jų, apeliuodami į sveiką protą ir nepriekaištingą įsigyjamo automobilio būklę, tą trasą bando įveikti savais ratais ir neišvengiamai tampa baustinais prasižengėliais.
Iš prekybos nenaujais vakarietiškais automobiliais gyvenantys marijampoliečiai ir jų klientai per penkerius metus po „Regitros“ padalinio įkurtuvių šią problemą paprastais sprendžia dviem būdais: arba samdo autovežį, kuris už keletą eurų padeda legaliai įveikti minėtą atstumą, arba ratuotą pirkinį papuošia netikrais valstybiniais numeriais, kuriuos galima rinktis pagal reikiamą automobilio markę, modelį ir netgi spalvą.
Tiesa, pastarajam vietinių žmonių pasakojimui jokių įrodymų rasti nepavyko, tačiau abejoti suvalkiečių išradingumu ir gebėjimu prisitaikyti prie biurokratinių trukdžių taip pat nėra pagrindo. Bet kokiu atveju ant priekabų ar „traliukų“ keliaujančių automobilių rinkos naujokų prisižiūrėsite lig soties, jei „Marijampolės techninės apžiūros centro“ prieigose palūkuriuosite bent pusvalandį.
Klaipėdai gresia Marijampolės likimas
Skirti laiko Marijampolėje susiklosčiusiai situacijai panagrinėti ko gero turėtų Klaipėdos „Regitros“ padalinio vadovai, kurių autoverslinininkai porą pastarųjų metų primygtinai pašo nesukurti analogiškos problemos ir uostamiestyje. O ta problema neišvengiamai atsiras, jei planai perkelti šios valstybinės įmonės veiklą į naujas patalpas nebus koreguojami.
Dabartines Klaipėdos „Regitros“ patalpas Šilutės plente ir statomą naująją rezidenciją Šiaurės pr. 25, skiria maždaug 8 kilometrai. T.y., norint susitvarkyti visus su (ne)naujo automobilio registravimu susijusius formalumus, daliai žmonių teks trenktis į kitą uostamiesčio pakraštį.
Keletas Klaipėdoje dirbančių autoverslo įmonių vadovų kreipėsi į jų mieste išrinktus Seimo narius bei Vidaus reikalų ministeriją, atkreipdami dėmesį į keletą kilsiančių problemų. Pati opiausia – ir šiaip milžiniška transporto apkrova garsėjančiame Šilutės plente eismo intensyvumas dar labiau išaugs. Nes pačiais kukliausiais skaičiavimais kiekvieną mėnesį čia papildomai turės būti transportuojama daugiau nei po 1000 registruojamų mašinų (per metus TA įmonė „Transkona“ atlieka apie 70 000 lengvųjų automobilių, sunkvežimių, autobusų ir motociklų techninių apžiūrų, bei apie 3000 ekspertizių, privalomų prieš registraciją).
Verslininkai pripažįsta, kad trečias didžiausias Lietuvoje Klaipėdos „Regitros“ filialas sunkiai išsitenka dabartinėse patalpose ir turi teisę savarankiškai spręsti, kokiu būdu šią problemą spręsti. Tačiau juos stebina tai, kad Klaipėdos „Regitros“ filialo vadovai net nesileidžia į diskusijas apie galimybę po persikraustymo į naująsias patalpas transporto registracijos postą palikti esamoje vietoje.
Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai į šiuos samprotavimus atsakė raštu, esą dabar Klaipėdos „Regitros“ filialo darbuotojams yra nepatogu, kad jie būgštauja dėl vairuotojų egzaminavimui reikalingos aikštelės (šiuo metu ji nuomojama) ateities, ir kad 70 proc. techninių apžiūrų atliekama Lietuvoje jau eksploatuojamoms transporto priemonėms.
Todėl jų į „Regitros“ valdas vežioti nereikia net keičiantis savininkui. VRM taip pat kalba apie galimybę naudoti prekybinius numerius, tačiau nutyli, kad tokiu atveju automobilį gali vairuoti tik jį pardavusios įmonės atstovas.
Tokia „Regitros“ paslauga pusvalandžiui kainuoja 8,69 euro.
Dar viena alternatyva – automobilio apžiūrai iš anksto užsisakytą „Regitros“ specialistą atsivežti į techninės apžiūros stotį. Tokia „Regitros“ paslauga pusvalandžiui kainuoja 8,69 euro.
Artėjančius automobilių registravimo pokyčius komentuojantys verslininkai ironizuoja, kad viešąsias paslaugas teikianti VĮ „Regitra“ iš tiesų visiškai nekuria komforto zonos sau, o galvoja apie smulkiuosius verslininkus: būtent jie – autovežių ir priekabų savininkai – jau artimiausioje ateityje galės užsidirbti Klaipėdos gatvėmis pirmyn-atgal gabenamus neregistruotus automobilius.
Papildomos išlaidos, didesnė oro tarša, transporto spūstys – ne „Regitros“ galvos skausmas, rašoma asociacijos „Transeksta“ pranešime.