„Aplinkos apsaugos instituto dar beveik prieš 2,5 metų atliktas tyrimas atskleidė itin didelio masto transporto priemonių ir jų atliekų tvarkymo rinkos šešėlį. Teikėme Vyriausybei eilę siūlymų, kaip šį šešėlį sumažinti. Tai, kad ši Vyriausybė pagaliau imasi realių priemonių yra gera pradžia didesniam automobilių verslo skaidrumui", – sako VšĮ Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.
Siekiant mažinti šešėlį automobilių versle ir apsaugoti automobilių pirkėjų interesus, nuo 2021 metų gegužės 1-osios Lietuvoje pradės veikti nauja transporto priemonių savininkų apskaitos sistema. Ja bus fiksuojami visų transporto priemonių savininkai, t.y. kiekviena Lietuvoje esanti transporto priemonė turės turėti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK). Automobilį parduoti ar registruoti bus galima tik turint šį kodą.
„Nauja transporto priemonių savininkų apskaitos sistema neabejotinai įneš daugiau skaidrumo ir sudarys vienodas konkurencines sąlygas visiems transporto priemonių importuotojams, prekiaujantiems automobiliais, nes dabar nelegalūs importuotojai automobilius parduoda pigiau.
Tačiau nauja tvarka tikėtina visiškai neužkardys nelegalios automobilių prekybos ir veikiausiai neįtrauks visų importuotojų, atsakingai vykdančių teisės aktuose jiems numatytas pareigas. Kita vertus, dėl naujos tvarkos administracinė našta importuotojams didėja", – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.
Pagal ES Direktyvą ir Lietuvos teisės aktus, automobilių gamintojai ir importuotojai privalo finansuoti senų automobilių surinkimą ir tvarkymą, visuomenės švietimą ir vykdyti kitas pareigas.
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovo Vladimiro Jankoit teigimu, pagaliau išaugs tikimybė, kad visi transporto priemonių importuotojai pradės pilna apimtimi finansuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ir jų atliekų tvarkymą – dėl to sumažėtų nesutvarkytų atliekų.