Ši technologija yra vystoma unikalaus tyrimų projekto „Non-Hit Car and Truck“ rėmuose, bendradarbiaujant su „Volvo Cars“. Tai pirmas kartas, kai transporto priemonė gali registruoti ir įvertinti viską, kas vyksta aplink ją bei pasiūlyti imtis veiksmų, leidžiančių išvengti eismo įvykių, tokių kaip susidūrimai su pėsčiaisiais, dviratininkais ar kitomis transporto priemonėmis. Jei vairuotojas nereaguoja į perspėjimus, transporto priemonė gali pati pakeisti važiavimo kryptį ar sustoti.
„Turime aiškią eismo saugumo viziją, kurią įgyvendinus nei vienas „Volvo“ sunkvežimis nepateks į eismo įvykį, – sako „Volvo Trucks“ Eismo ir produktų saugumo direktorius Carlas Johanas Almqvistas. – Ši unikali technologija dar vienu žingsniu priartino mus prie šio tikslo ir tikimės, kad ateityje ji padės išsaugoti daug gyvybių.“
Virtualus šturmanas
Šios technologijos pagrindas yra duomenų platforma, surenkanti ir sisteminanti informaciją, gaunamą iš sunkvežimyje sumontuotų kamerų, radarų bei kitokių jutiklių. Sunkvežimis kas 25 milisekundes atlieka visos sunkvežimį supančios aplinkos skenavimą 360 laipsnių kampu. Gauti duomenys analizuojami, įvertinamos galimos avarinės situacijos bei generuojami sprendimai, leidžiantys išvengti eismo įvykio. Naudodama kelių skirtingų sensorinių sistemų duomenis, ši technologija leidžia identifikuoti įvairius eismo dalyvius: pėsčiuosius, dviratininkus, motociklininkus ar kitas transporto priemones, matuoja atstumą iki jų bei jų judėjimo kryptį.
„Priklausomai nuo eismo dalyvių judėjimo greičio, sistema gali numatyti įvairias eismo situacijas bei pasiūlyti geriausią veiksmų planą iki potencialaus įvykio likus penkioms ir mažiau sekundžių, – sako Mansouras Keshavarzas, „Volvo Trucks“ sistemų inžinierius, dalyvavęs kuriant bei vystant šią technologiją. – Daugeliu atvejų sistema veikia panašiai kaip šturmanas, bet palyginti su šalia sėdinčiu kolega, ji turi neabejotiną pranašumą: sistema sugeba matyti viską, kas vyksta iš visų sunkvežimio pusių. Sistema gali perspėti vairuotoją apie pavojų, leisdama pačiam vairuotojui imtis veiksmų arba, siekdama išvengti susidūrimo, stabdyti pati“.
Ateities iššūkiai
Ši saugumo technologija dar nėra paruošta komerciniam naudojimui. Palyginus su panašiomis sistemomis, naudojamomis autonominiuose automobiliuose ir siekiant ją pritaikyti sunkiajam transportui, reikės išspręsti nemažai specifinių iššūkių.
„Sunkvežimis yra ypatinga transporto priemonė, todėl eismo sraute jie valdomi kitaip nei lengvieji automobiliai. Pavyzdžiui, kiekvienas sunkvežimis gabena skirtingus krovinius, o dėl didelių gabaritų jie negali atlikti staigių persirikiavimo manevrų tam, kad išvengtų susidūrimo ar apvažiuotų kliūtį. Todėl svarbu atlikti tolesnius tyrimus ir vystyti technologiją, ją pritaikant sunkvežimiams“, – sako Mansouras Keshavarzas.
Anot Carlo Johano Almqvisto, tokia sistema galėtų pasirodyti rinkoje po penkerių – dešimties metų.
„Jau esame sukūrę visus pagrindinius komponentus, tačiau dar turime atlikti nemažai bandymų tam, kad įsitikintume, jog sistemoje nėra likę nė menkiausių klaidų. Jei sugebėsime išspręsti šiuos iššūkius – ateitis be sunkvežimių avarijų gerokai priartės“, – sakė Carlas Johanas Almqvistas.