BMW M5 protėvis M535 E12
Pirmąjį BMW M535 E12 visuomenė išvydo 1979 m. Frankfurto automobilių parodoje. Šis modelis buvo gaminamas nuo 1980 iki 1982 m. Ir nors iš pradžių šis automobilis dar nesivadino M5, specialusis modelis BMW E12 M535i (1980 m.) laikomas pačiu tikriausiu М5 protėviu. Be to, tai buvo trečiasis BMW Motorsport meistrų kūrinys (prieš tai pasirodė sportiškieji BMW E9 ir BMW M1). M535i buvo 5-os serijos sedanas su varikliu BMW M90.
Pirmoji tikra BMW M5 karta
Pirmojo M5 pagrindu tapo BMW 5 su E28 kėbulu, pristatytas 1984 m. vasarį Amsterdame, automobilių parodoje. M5 išlaikė visus sedano privalumus, tačiau buvo gerokai sportiškesnis. Automobilis turėjo 535xi važiuoklę, M535i kėbulą. Pačioje gamybos pradžioje (1986 m.) E28 M5 buvo pats greičiausias serijinis sedanas pasaulyje.
Tuo metu E28 M5 buvo pats greičiausias serijinis sedanas pasaulyje.
Pirmos kartos M5 Miunchene buvo surenkami rankomis. Vėliau jų gamyba perkelta į Daimlerstrassę Garchingo mieste. Tokie M5 buvo surenkami iki 1988 m. lapkričio, nes beveik metais anksčiau baigta E28 važiuoklės gamyba.
Įdomu, kad iš viso vienu metu buvo gaminami keturių versijų M5 – priklausomai nuo šalies, į kurią buvo eksportuojamas šis BMW šedevras. Egzistavo kairiavairės europinės modifikacijos (LHD), dešiniavairės britiškos (RHD), Šiaurės Amerikai skirtos LHD (NA), eksportuotos į JAV ir Kanadą. Taip pat – RHD, skirtos Pietų Afrikos (PAR) rinkai.
Europietiški ir Pietų Afrikai skirti modeliai turėjo M88/3 variklius, išvysčiusius 286 AG. Šiaurės Amerikai skirti 1988 m. modeliai – variklius S38B35 su katalizatoriais, išvysčiusius 256 AG.
Š.Amerikai skirtų M5 modelių gamyba tęsėsi tik metus, iki 1987 m. lapkričio. Neskaitant 96 automobilių, surinktų BMW gamykloje PAR, visi E28 M5 surinkti BMW Motorsport padalinyje Vokietijos Garchinge.
Iš viso pagaminta 2191 egzempliorius, tačiau E28 M5 lieka vienas rečiausių serijinių BMW Motorsport kūrinių – po BMW M1 (456 vnt.), BMW E34 M5 Touring (891 vnt.) ir BMW 850CSi (1510 vnt.).
E28 M5 lieka vienas rečiausių serijinių BMW Motorsport kūrinių.
Europiniai pirmos kartos M5 modeliai turėjo daugiau pasirinkimų nei amerikietiški. Pvz., stiklinis stoglangis ir buivolo odos sėdynės.
Tačiau pirkėjai iš Š.Amerikos galėjo pasirinkti šildomas priekines sėdynes, o Kanados rinkoje šis privalumas buvo ir bazinėje komplektacijoje.
Antroji karta: E34 M5
E34 M5 buvo gaminamas 1988–1995 m. BMW M GmbH gamykloje Garchinge. Kaip ir pirmosios kartos M5, jis buvo surenkamas rankomis. 1992 m. išleistas ir universalas М5 Touring.
E34 M5 turėjo variklį S38B36, išvysčiusį 311 AG (sukimo momentas 360 Nm, esant 4750 aps/min). Iki 100 km/val. įsibėgėdavo per 6,3 sek. maksimalus greitis – 250 km/val.
1991 m. antroje pusėje variklis S38B38 buvo padidintas iki 3,8 l (išskyrus Š.Ameriką ir PAR, kur dėl ekologinių apribojimų tebebuvo naudojami 3,6 l varikliai). Galingumas padidėjo iki 335 AG, įsibėgėjimas – iki 5,7/5,9 sek. E34 M5 tapo paskutiniu modeliu su specialiu, BMW Motorsport lenktynėms sukurtu varikliu.
Iš viso išleistos keturios specialios E34 M5 versijos. Prabangesnė Cecotto, sportiškesnė Winkelhock (abi versijos pavadintos lenktynininkų garbei) ir 20 Jahre Motorsport buvo skirtos Europos rinkai (vairas kairėje), o ketvirtasis – UK Limited – D.Britanijos rinkai.
Trečioji karta: E39 M5 – dar daugiau galios
(1998–2003 m.) gamintas E39 M5 turėjo dar galingesnį variklį. Jo taip pat buvo pagaminta gerokai daugiau nei kitų kartų M5. Nes, skirtingai nei pirmtakus, E39 M5 rinko jau ne rankiniu būdu, o įprastoje gamybinėje linijoje. Tad 1999–2003 m. buvo pagaminta 20 482 šios versijos vienetų. Ir, kaip reikėjo tikėtis, trys skirtingos modifikacijos skirtingoms rinkoms: Europos (vairas kairėje arba dešinėje) ir Š.Amerikos.
E39 M5 turėjo V8 5 l variklį S62, išspaudusį jau 400 AG. Visi modeliai turėjo tą pačią „Getrag type D“ , 6 pavarų mechaninę dėžę.
Analogiška transmisija buvo naudojama ir modelyje E39 540i, tačiau dėl galingesnio S62 variklio, pavarų dėžę bei sankabą teko stiprinti. Taip pat naudotas blokuojamas diferencialas.
Oficialiais duomenimis, Š.Amerikai skirtas 2003 m. M5 įsibėgėjo iki 100 km/val. per 4,8 sek. Maksimalus (apribotas) greitis nepakito – 250, nors faktinis maksimalus greitis siekė 300 km/val. Niurburgringo trasą E39 M5 įveikė per 8.20 min.
Nors buvo sukurtas tik vienas E39 M5 Touring prototipas, BMW, remdamasi finansiniais paskaičiavimais, nusprendė nepradėti jo serijinės gamybos. 2010 m. vasarį, minint BMW M5 25-metį, šis prototipas pademonstruotas su kabrioletu E34 M5 Cabriolet, kuris taip pat nebuvo pradėtas masiškai gaminti.
Ketvirtoji karta: E60 M5 (2005–2008)
M5 E60 dienos šviesą išvydo 2005 m. Ji turėjo 5 l atmosferinį V10 S85 variklį, išvystantį 507 AG, 7 pavarų „automatą“.
Iki 100 km/val. šis BMW įsibėgėdavo per 4,2/4,7 sek. Taigi E60 M5 tapo pirmuoju pasaulyje serijiniu sedanu su V10 benzininiu varikliu. O premjeros metu buvo ir pačiu greičiausiu serijiniu sedanu pasaulyje.
Modelis E60 M5 tapo vienu sėkmingiausiu šios serijos gaminių, nors buvo gaminamas metais trumpiau, nei E39 M5.
Modelis E60 M5 tapo vienu sėkmingiausiu šios serijos gaminių, nors buvo gaminamas metais trumpiau nei E39 M5. Per penkerius metus pagaminta 20 548 vnt.: 19 523 sedanai ir 1 025 universalai. 8 800 sedanų buvo parduoti JAV. D.Britanijoje ir Airijoje – 1 776, Japonijoje – 1 357, Vokietijoje – 1 647 vnt.
Specialiai šiam modeliui V10 variklis ir pavarų dėžė sukurti „nuo nulio“.
Ši M5 turi keletą variklio/pavarų dėžės valdymo funkcijų, primenančių F-1 automobilius. Tai – sistema launch control, leidžianti startuoti iškart aukštais sūkiais (nuo 4000). Pusiau automatinė transmisija Getrag SMG III turi du režimus: automatinį ir rankinį. Taip pat iš viso 11 pavarų perjungimo programų (Drivelogic). Ant automobilio panelės yra mygtukas „Power“, kuris leidžia rinktis tris režimus: P400 (variklio galios ribojimas iki 400 AG) – kasdieniam važiavimui, P500 (visa galia 507 AG) ir P500 S (sportinis režimas).
BMW tvirtina, kad šis modelis įsibėgėja iki 100 km/val. ribos per 4,2 sek., maksimalus greitis – 330 km/val. Niurburgringo ratą E60 M5 įveikė per 8.13 min.
E60 M5 savo gamybos metais buvo tapęs prabangių sedanų etalonu. Jeremy Clarksonas tuomet apie šį automobilį sakė:
„Tai – automobilių tobulumo viršūnė. Norite jį pavairuoti? Nebijokite. Ir visai nesvarbu, ką vairuojate kasdien. Ir ar apskritai kada nors vairavote. Nes bet kuriuo atveju būsite nustebinti. Tikrai sunku patikėti, kad važiuoji dideliu 4 durų sedanu. Nes jis greitėja ir riaumoja kaip Ferrari 430. Tai – geriausias automobilis, kuriuo aš kada nors važiavau. Vairas, stabdžiai, galia... Ir dar tas garsas.“
Universalas E61 M5 Touring pasirodė 2007 m. ir tapo antruoju M5-universalu po E34. Šios versijos didžiausi konkurentai – Audi RS6 Avant ir Mercedes-Benz E63 AMG Estate. Touring nesiūlomi JAV rinkai.
Penktoji karta: 560 AG
Nuo 2011 m. gaminamas BMW M5 F10 – vis dar su dviejų tipų pavarų dėžėmis ir dviem to paties variklio variantais – 560 ir 575 AG. Šiame modelyje sumontuota nauja pakaba (stabilizatoriai, amortizatoriai, įvorės, spyruoklės), sumažinusi prošvaisą 10 mm. Tiesioginis šio modelio konkurentas – Mercedes-Benz E63 AMG/S (2014).
Šiame modelyje sumontuotas S63 V8 4,4 l variklis, išvystantis 560 AG, esant 6000–7000 aps./min. Maksimalus sukimo momentas – 680 Nm. Gamintojų sprendimas montuoti turbinas nesulaukė didelio pritarimo, nes turbinos didesnį sukimo momentą sukuria esant mažoms apsukoms.
Su šiuo varikliu montuojama 7 pavarų dviejų sankabų dėžė, tačiau JAV rinkai iki šiol buvo siūlomas modelis ir su mechanine 6 pavarų dėže (bet jos paklausa labai sumažėjo).
BMW F10 M5 konstruktoriai, siekdami sumažinti automobilio masę, bendradarbiaudami su SGL Group, kėbulo gamyboje naudojo karboną.
Oficialūs F10 M5 techniniai duomenys: iki 100 km/val. įsibėgėja per 4,4 sek. Maksimalus greitis – 250/305 km/val. (priklausomai nuo paketo). Masė – 1 945 kg (deja, tai 90 kg daugiau nei ankstesnio modelio E60/61).
Kuro sąnaudos – 9,9 l/100 km. Šis rezultatas – 31 proc. geresnis nei pirmtako.
Pasitinkant BMW M5 30-metį, buvo sukurta speciali versija „30 Jahre BMW M5“. Visi 300 automobilių dažyti specialia spalva – tamsiai sidabrine. Šios versijos varikliai „paturbinti“ iki 600 AG, sukimo momentas – iki 700 Nm. Iki 100 km/val. įsibėgėja per 3,9 sek.
Kas žinoma apie naująjį BMW M5?
BMW M padalinio prezidentas Frankas van Meelas automobilių naujienų portalui „Car&Driver“ sakė, kad šešių pavarų mechaninės dėžės skaičiuoja paskutinius savo gyvavimo mėnesius. To priežastis, kaip paminėjo F.van Meelas – „paklausa nukrito iki nulio“. Dėl tos pačios priežasties kitos kartos BMW M6 taip pat bus komplektuojamas tik su automatine pavarų dėže. Taigi akivaizdu, kad naujasis M5 taip pat turės „automatą“.
M5 turės iš pagrindų pakeistus buferius, bus gerokai platesnis, turės chromuotų elementų ant kėbulo, dar platesnį ir agresyvesnį galinį difuzorių ir, žinoma, vizitine M5 kortele tapusius keturis išmetimo vamzdžius.
Jeigu toliau tikėsime gandais, teigiama, kad M5 bus varomas patobulintu 4,4 darbinio tūrio V8 varikliu, kuris sukurs daugiau nei 600 arklio galių. M5 iki 100 km/val. įsibėgės vos per 3,5 sekundės.