Rugpjūčio 1 dienos ankstų rytą – 7 valandą, Ramučių gyvenvietės Kauno rajone gyventojai savo iniciatyva organizavo pusvalandžio trukmės įspėjamąją akciją „Krovininiam tranzitui per Ramučius – NE“. Nepažeisdami KET taisyklių, gyventojai savo automobilius statė Centrinėje gatvėje, atkarpoje nuo namo Nr. 33 link Nr. 56 – parduotuvės „Iki“ , taip sudarydami kliūtis kelyje.
Tikėtasi, kad galbūt ši akcija atkreips dėmesį į kurį laiką gyvenvietę kamuojančią problemą dėl sunkiasvorių automobilių judėjimo. Problema paaštrėjo, kai po Centrinės gatvės rekonstrukcijos Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) panaikino draudžiamuosius ženklus sunkiasvoriui transportui judėti per Ramučius. Panaikinus sunkiasvorių automobilių eismą draudžiančius ženklus, itin pagausėjo krovininių automobilių tranzitinis srautas, kuris, kirsdamas Centrinę gatvę, tiesiog trumpina kelią nuo kelio A6 (magistralinis kelias, jungiantis Kauną ir Daugpilį) link A1 (magistralinis kelias Vilnius–Kaunas–Klaipėda), Ateities plento Kaune.
Sunkiasvorės mašinos kelia triukšmą, dulkes, prisideda prie spūsčių didėjimo gyvenvietėje, toks didelis srautas kelia pavojų ir eismo saugumui.
Tokios akcijos gyventojai ėmėsi matydami, kad kito kelio nėra.
„Į dialogą niekas neina, o tik siuntinėja tuos pačius atsakymus jau ilgą laiką, kad keisti nieko nežada“, – tikino Ramučių gyventojai.
Jie kreipėsi ir į Kauno rajono savivaldybę, ir į Lietuvos automobilių kelių direkciją.
„2017 metais buvo straipsnis, kuriame aprašomas gerbiamo Kauno rajono mero ir buvusio Kauno rajono savivaldybės administracijos direktoriaus A.Nesteckio atsakingas požiūris į vietos gyventojus su pažadais dėl krovininio transporto. Klausimas: kada bus įgyvendinti duoti gyventojams pažadai?“, – teiravosi Ramučių gyventojai.
Kelio ženklai stovėjo dešimtmečius
Pasak vieno jų – Lenvido Stašinsko, krovininio transporto eismą draudžiantys ženklai Centrinėje gatvėje stovėjo keletą dešimtmečių. Jie panaikinti buvo prieš kiek daugiau nei pusmetį.
„Kodėl dabar? Kas pasikeitė? Kai važiuoji iš Jonavos į Vilnių, kam sukti 15 km ratą per Karmėlavą ir greitkelį, kai gali nukirsti kelią per Ramučius? Yra Zatyšių karjeras Jonavos rajone. Tai iš jo tie sunkvežimiai veža žvyrą į Kauną. Padaugėjo statybų, tad išaugo ir sunkvežimių eismas. Pas mus visur to žvyro pritaškyta.
Kad dar važiuotų tie sunkvežimiai normaliai, bet ne, lekia kaip išprotėję. Manau, tuos kelio ženklus ir nuėmė dėl to, kad statybų bumas Kaune. Ant LEZ įsikūrusių įmonių nepykstam. Čia labiau tranzitinės sunkiasvorės mašinos važiuoja“, – nuomonę 15min išsakė L.Stašinskas.
Anot jo, birželio bei liepos mėnesių rytais užsikišdavo įsukimas į Ramučius nuo Karmėlavos pusės – nusidriekdavo pusės kilometro eilės. Į žvyro karjerą sunkvežimiai pradėdavo važiuoti jau 4 valandą ryto.
„Nuo LEZ parvažiuoti į namus būdavo sunku. Kaip į šiandienos akciją reagavo sunkiasvorių mašinų vairuotojai? Keikėsi, gestus nepadorius rodė. Suprato, kas vyksta, nes plakatus buvome iškėlę“, – tikino Ramučių gyventojas, valdininkų reikalaujantis vieno – kad būtų grąžinti sunkiasvorių automobilių eismą draudžiantys kelio ženklai.
Panaikino, nes neliko priežasties
Ramučių gyventojai pateikė portalui ir iš Lietuvos automobilių kelių direkcijos gautą atsakymą (į klausimą, kodėl panaikinti kelio ženklai). Jį jie pavadino absurdišku.
„Krovininio eismo ribojimas Ramučiuose atšauktas dėl to, kad vadovaujantis Kelių įstatymo 18 straipsniu „Kelio savininkas Vyriausybės nustatyta tvarka gali laikinai apriboti, nutraukti eismą ar uždaryti kelią dėl avarijų, stichinių nelaimių, per polaidį, esant itin karštiems orams, kai dėl to gali būti sugadintas kelias, kelio tiesimo ar taisymo (remonto), priežiūros darbų metu, kilus grėsmei saugiam eismui“. Atsižvelgiant į tai, kad anksčiau minėtų eismo ribojimo priežasčių nėra, o ir kelio techniniai parametrai yra tinkami krovininiam eismui, nėra pagrindo jo ir riboti“, – teigiama Lietuvos automobilių kelių direkcijos paaiškinime gyventojams.
L.Stašinskas nesuvokia, kodėl sunkiasvoriui transportui pernai dar nebuvo galima važiuoti Centrine gatve, o šiemet jau galima. Be to, sutvarkyta buvo tik Centrinė gatvė, kuri užsibaigia Ramučių centre. Toliau ji tęsiasi S.Žukausko gatvės pavadinimu. Ši atkarpa tvarkyta nebuvo, tad toliau yra niokojama sunkiasvorių automobilių.
LAKD atakuoja ir Kauno rajono valdžia
Pasak Kauno rajono savivaldybės administracijos Kelių ir Transporto skyriaus vedėjo Tautvydo Tamošiūno, Kauno rajono savivaldybės administracija jau ne pirmi metai gauna Ramučių gyventojų raštus dėl sunkiasvorio eismo ribojimo ir prašymus stiprinti eismo saugumą Centrinėje gatvėje.
Ši gatvė, pasak jo, – tai regioninio kelio 1919, jungiančio magistralinius kelius A1 ir A 6, dalis, ir priklauso Lietuvos automobilių kelių direkcijai, kuri ir priima visus sprendimus.
„Direkcija 2018 metų gruodžio mėnesį pašalino krovininių automobilių eismą šia gatve draudžiančius ženklus. Problemų dėl eismo saugumo buvo dar jiems esant – krovininių automobilių vairuotojai dažnai jų nepaisydavo. Savivaldybė yra ne kartą kreipusi į Kauno apskrities vyriausiąjį policijos komisariatą dėl pagalbos kontroliuojant, kaip laikomasi draudžiamųjų kelio ženklų Centrinėje gatvėje.
Ženklus visai nuėmus, situacija dar pablogėjo. Remdamasi gyventojų prašymais ir skundais, savivaldybė ne kartą kreipėsi į LAKD dėl eismą draudžiančių ženklų pastatymo“, – tikino savivaldybės atstovas.
Pastarąjį kartą Ramučių gyventojai, prašydami uždrausti sunkaus eismo judėjimą Centrine gatve, jo teigimu, kreipėsi šių metų kovo 22 dieną.
Kauno rajono savivaldybės Saugaus eismo komisija posėdyje balandžio 16 dieną eilinį kartą pritarė eismo ribojimui Centrine gatve ir nutarė dėl draudžiamųjų kelio ženklų pastatymo dar kartą kreiptis į šio valstybinės reikšmės rajoninio kelio šeimininką. Į balandžio 24 dieną išsiųstą raštą Lietuvos automobilių kelių direkcija, pasak T.Tamošiūno, gyventojams ir savivaldybei atsakė, kad „eismo ribojimui priežasčių nėra“.
„Įtakoti direkcijos savivaldybės administracija svertų neturi. Galutinį sprendimą turi priimti tik kelio savininkas. Tam, kad nors kiek pagerinti eismo saugumą, savivaldybė yra prisidėjusi prie gatvės infrastruktūros įrengimo“, – patikino T.Tamošiūnas.