Nelegaliems automobilių servisams ateina sunkūs laikai

Automobilių servisai gegužės 1-ąją gavo daugiau atsakomybių. Siekiant sumažinti nelegaliai veikiančių servisų skaičių, Valstybinė kelių transporto inspekcija parengė naujovių automobilių servisams, kurios turėtų padidinti skaidrumą šioje srityje. Lietuvos Standartizacijos departamentas savo ruožtu parengė taisykles, aprašančias, kaip automobilių servisai turėtų teikti paslaugas.
Autoservisas
Autoservisas / Tomo Markelevičiaus nuotr.

Skirtumas tarp abiejų dokumentų – bausmės. VKTI nurodymų nesilaikantys servisai gali būti nubausti, o LSD dokumentas yra labiau orientacinis, nurodantys kryptį, kuria turėtų tobulėti automobilių servisų paslaugos.

Pagrindinės naujovės buvo pristatytos penktadienį Lietuvos autoverslininkų asociacijos organizuotoje konferencijoje „Litexpo“ parodų centre.

„Transporto verslas yra vienas pirmųjų, kurie atgimė po nepriklausomybės atgimimo. Pamažu autovežių vežamos mašinos gerėja ir dabar mes jau pradedame šnekėti moderniomis temomis – pavyzdžiui, apie elektromobilius“, – konferenciją pradėjo Susisiekimo viceministras Algis Žvaliauskas.

Tai yra kaip vaikiška liga: norime viską padaryti pigiau, bet gerai

Eismo nelaimės įvyksta dėl trijų priežasčių: kelio kokybės, vairuotojo profesionalumo ir automobilio būklės. Būtent pastarajai sričiai, pasak viceministro, reikia skirti itin daug dėmesio – automobilių parkas modernėja, o vairuotojai vis daugiau dėmesio skiria paslaugos kokybei.

„Tai yra kaip vaikiška liga: norime viską padaryti pigiau, bet gerai. Taip nebūna. Noriu, kad jūs, kurie darote automobilių verslą, tai suprastumėt“, – pažymėjo Susisiekimo ministerijos atstovas.

Kas pakito?

Naujasis standartas siūlomas visiems servisams, teikiantiems motorizuotų transporto priemonių remontą. Taip pat – ir subrangovams, kurie taip pat atlieka remonto funkcijas.

Egidijaus Babelio nuotr./Rokas Knyva
Egidijaus Babelio nuotr./Rokas Knyva

„Rinkoje labai mažai servisų, kurie gali pateikti visą paslaugų spektrą: remontuoti ne tik variklius, bet ir važiuokles, pavarų dėžes, kėbulus ir t.t. Todėl į naująjį standartą įtraukti ir subrangovai“, – teigė Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentas Rokas Knyva.

Tačiau visa atsakomybė prieš klientą tenka pirminiam servisui, kuris priėmė automobilį. Už subrangovo padarytas klaidas prieš klientą atsako pirminis servisas.

Serviso paslaugos teikėjas turėtų tinkamai įregistruoti vykdomą veiklą: įsteigti įmonę ar įsigyti verslo liudijimą, turėti veiklai pritaikytas patalpas, metrologiškai patikrintą įrangą ir t.t. Tą nusako ne tik LSD parengtas standartas, bet ir VKTI pataisos, kurias galima rasti paspaudus čia.

Automobilio savininkui taip pat atsirado papildomų atsakomybių. Jis turi papasakoti visą žinomą informaciją apie automobilio gedimą ir atsiskaityti taip, kaip sutarta su servisu. Siekiant išvengti galimų nesutarimų mokėjimo metu, rekomenduojama pasirašyti remonto paslaugos užsakymo lapą, kuriame turi būti nurodytos remontuojamos ar keičiamos detalės bei jų preliminari kaina. Apie kiekvieną papildomą remontą, kuris nenurodytas užsakymo lape, automobilio savininkas turėtų būti informuojamas.

„Sakote, viskas čia aišku – juk ir iki šiol visąlaik taip dirbome, ar ne? Kas čia pasikeitė?“ – konferencijos metu automobilių servisų atstovų retoriškai klausė Giedrius Garbinčius, VGTU Transporto inžinerijos fakulteto docentas.

Docentas pažymėjo, jog pagrindinė naujojo standarto dalis – susitarimas dėl paslaugos teikimo sąlygų. Ar galima atlikti paslaugą, ar darbuotojų kompetencijos užtenka jai atlikti, ar galima tą atlikti laiku. Galų gale – kokia yra preliminari paslaugos kaina.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Autoservisas
Tomo Markelevičiaus nuotr./Autoservisas

Visos transporto priemonės detalės, eksploataciniai skysčiai ir t.t. turi būti naudojami tokie, kokius numatė tos transporto priemonės gamintojas. Pavyzdžiui, jeigu BMW automobiliui gamintojas rekomenduoja naudoti „Eneos“ alyvą, tai „Castrol“ į jį pilti negalima. Vienintelė išimtis – kai su tuo sutinka automobilio savininkas.

Serviso ataskaitoje taip pat nebeturėtų likti tokių eilučių kaip „Remonto paslaugos“ ir pan. Pasak G.Garbinčiaus, servisai turi ataskaitoje nurodyti tikslius detalių pavadinimus, jų kainas, ir kiekvienos jų keitimo kainą. Visų remonto paslaugų suvesti į vieną čekio eilutę negalima.

Didžiausia naujovė – užsakymo paraiška

Pagrindinė naujovė – užsakymo paraiška. Joje turi būti surašyti atliekami remonto darbai, perkamos detalės, remonto laikas ir jo teikimo terminas, paslaugų preliminari kaina ir garantinė trukmė. Taip pat – apmokėjimo sąlygos ir trukmė.

„Paslaugos teikėjas privalo daryti tai, kas nurodyta užsakymo paraiškoje – kiekvienas papildomas darbas privalo būti suderintas su užsakovu“, – apie naujovę kalbėjo Olegas Pauliukovas, VKTI Technikos skyriaus patarėjas.

Paraiškos galima nepildyti keliais atvejais: pavyzdžiui, kai atliekamas remontas prieštarauja gamintojo specifikacijoms. T.y. jeigu antros kartos „Volkswagen Golf“ savininkas prašys pakeisti kaitrines į dujų išlydžio lemputes, serviso specialistai turi teisę nepildyti užsakymo paraiškos.

Pačios paraiškos forma nėra reglamentuota, tačiau joje turi būti nurodyti serviso rekvizitai bei remontuojamos transporto priemonės duomenys.

Šios paraiškos pildymas padidins servisų atsakomybę, tačiau privers juos gaišti daugiau laiko. Tai, pasak VKTI aprašo autorių, padidins servisų skaidrumą ir aiškumą automobilių savininkams – klientams. Jie iš anksto žinos, kiek kainuos jų transporto priemonės remontas ir turės būti informuojami apie bet kokius kainos pokyčius.

Be to, naujųjų standartų laikymasis padėtų spręsti ginčus tarp vartotojų ir automobilių servisų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų