Į 15min redakciją kreipęsis skaitytojas iš Vilniaus pasakojo itin nustebęs, kai registruojant naują automobilį „Regitros“ darbuotojai ne tik patikrino automobilio identifikacinį (kėbulo) numerį, žymimą raidėmis VIN, bet išsitraukę fotoaparatą nufotografavo automobilį iš visų kampų.
„Buvau paprašytas atverti dureles, nufotografavo net ir prietaisų skydelį bei saloną“, – stebėjosi vilnietis.
Tikrina, ar nėra neteisėtų pakeitimų
Darius Jurgutis, „Regitros“ Veiklos departamento direktorius, akcentuoja, kad „Regitra“ privalo užtikrinti, jog į eismą patektų tik tinkamos ir saugios transporto priemonės, tad patikrinimai būtini. Tikrinama, pavyzdžiui, tai, ar automobilis turi galiojančią techninę apžiūrą, draudimą, ar nėra vogtas ir ar jo VIN numeris nesuklastotas.
Registruojant automobilį atliekamas tapatumo nustatymas. Pastarojo, sako D.Jurgutis, reikia norint patikrinti, ar automobilio arba jo dokumentų įrašai nėra neteisėtai pakeisti.
„Be to, taip aiškinamasi, ar transporto priemonė laikytina registro objektu. Tapatumo nustatymo metu „Regitros“ darbuotojai automobilį ar kitą transporto priemonę užfiksuoja nuotraukose“, – aiškina D.Jurgutis.
Teigiama, kad tokia procedūra atliekama jau nuo 2014 m. liepos. „Regitros“ darbuotojai, atlikdami tapatumo nustatymą, privalo padaryti mažiausiai 6 nuotraukas.
„Pirmiausia fotografuojama automobilio išorė iš kelių pusių, taip pat padaroma jo salono, variklio skyriaus, identifikacinių žymenų bei odometro parodymų nuotraukos“, – aiškino specialistas.
Padeda spręsti ginčus
Pasak D.Jurgučio, užfiksuoti transporto priemonę nuotraukose svarbu tam, kad būtų žinoma, kaip automobilis atrodė registracijos metu ir ar įregistruotas buvo tikrai tas, kuris reikia, automobilis.
„Kartais pasitaiko ir tokių atvejų, kai kyla abejonių, ar, pavyzdžiui, tam tikro tipo ar formato valstybiniai registacijos numerio ženklai tikrai galėjo būti priskirti tam tikrai transporto priemonei. Tokiais atvejais informaciją galima patikrinti sistemoje“, – aiškina pašnekovas.
Galiausiai, atskleidžia jis, transporto priemonių fotografavimas yra ir tam tikra prevencinė priemonė. Šiais duomenimis dalijamasi su teisėsaugos institucijomis ir draudimo įmonėmis, norint išvengti sukčiavimo atvejų.
„Žalos atlyginimo atvejais sukaupta informacija padeda išsiaiškinti, kokią įrangą automobilis turėjo, kokia jo komplektacija buvo registracijos metu, ar jis buvo daužtas ar kitaip sugadintas. Tiesa, visi šie duomenys teikiami tik esant teisiniam pagrindui“, – akcentavo D.Jurgutis.
Saugomi visi duomenys
Registruodami transporto priemonę, „Regitros“ darbuotojai į duomenų bazę perkelia visus techninius duomenis, esančius transporto priemonės dokumentuose: iš registracijos liudijimo, kilmės dokumentų, taip pat suvedami techninės ekspertizės duomenys ir panašiai.
Sistemoje fiksuojami automobilio ridos duomenys, masė, kategorija ir klasė, kėbulo numeris, variklio tūris, degalų tipas, spalva, didžiausias leistinas greitis, išmetamų teršalų lygis, sėdimų vietų skaičius ir t. t.
D.Jurgutis teigia, kad priežasčių tokių duomenų fiksavimui yra pačių įvairiausių. Pirmiausia – norint tinkamai identifikuoti registre esančius objektus. Be to, duomenys renkami siekiant padėti įvairioms valstybės institucijoms, pavyzdžiui, policijai, Valstybinei mokesčių inspekcijai, atlikti savo kasdienes funkcijas. Be visų automobilio techninių duomenų ir parametrų, taip pat fiksuojami ir jo savininko bei valdytojo duomenys tam, kad būtų žinomas atsakingas asmuo.
Kokių dokumentų nepamiršti?
Perregistruojant Lietuvoje registruotą automobilį, „Regitroje“ reikės pateikti asmens dokumentą ar atstovavimą patvirtinantį dokumentą. Taip pat automobilio pirkimo–pardavimo, dovanojimo sutartį ar kitokį įsigijimą patvirtinantį dokumentą bei registracijos liudijimą.
Be to, reikės pasirūpinti transporto priemonės valdytojo civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu ir technine apžiūra. „Regitros“ atstovai primena, kad perregistruoti transporto priemonę, kai pasikeičia jos savininkas, galima ir internetu, Kelių transporto priemonių registravimo sistemoje (eKetris).
Nusipirkus automobilį iš užsienio ir norint jį įregistruoti Lietuvoje, „Regitroje“ reikės pateikti jo kilmės dokumentą. Tuo atveju, kai automobilis perkamas ne iš Europos Ekonominei Erdvei (EEE) priklausančios valstybės, papildomai reikės ir ekspertų išvados (techninės ekspertizės įmonės) bei muitinės procedūrų atlikimą patvirtinančio dokumento.