Iki šiol nevažinėjusiems „Tesla“ Simas paaiškina, kad tai – iš principo kitoks automobilis, visiškai keičiantis vairuotojų suvokimą. Simo nuomone, tokiems automobiliams, 100 proc. varomiems elektra, priklauso ateitis – greičiau, nei mes galėtume tikėtis, „viskas laikysis ant elektros“.
Sportiškas, bet nebūtinai sportininkams
„Tesla“ – tai ir galimybė pajusti sprogstamąją įsibėgėjimo galią, ir kartu atskira filosofija, kaip važiuoti ekonomiškai, efektyviai, beveik nenaudojant stabdžių.
Juk elektromobilių vairuotojai stabdžių kaladėles triskart rečiau nei įprastų transporto priemonių vairuotojai keičia ne todėl, kad nespaudžia gazo pedalo. „Tesla“, kaip ir daugelis elektromobilių, turi sistemą, kuri kinetinę energiją stabdymo metu paverčia elektra ir įkrauna bateriją. Tokiu būdu tik prailginamas laikas iki įkrovos ir taupomi stabdžiai. Šį esminį skirtumą pajunti pravažiavęs kelias sankryžas.
Elektromobilių vairuotojai stabdžių kaladėles keičia triskart rečiau nei įprastų automobilių.
Tačiau „Tesla“ skirtumus nuo įprastų automobilių kiekvienas gali pajusti dar nepradėjęs važiuoti. Šis automobilis – tarsi mažas robotas. Priėjus arčiau automobilio (kišenėje turint raktą), išlenda durų rankenėlės. Žinoma, panašiai atsirakina daugelis šiuolaikinių automobilių. Tačiau savaime išlendančios rankenėlės – dar stipresnė aliuzija į robotiką, kurios geriausia iliustracija – autopiloto funkcija (jos su Simu nespėjome išbandyti, pažadame apie ją plačiau papasakoti ateityje).
Pradėjus važiuoti, rankenėlės įlenda į duris, taigi joks plėšikas gatvėje į automobilį netikėtai neįsilauš.
Automobilio užvesti nereikia
Vos atsisėdęs prie vairo, Simas pradėjo vardyti ir kitus stebuklus, kuriais stebina elektromobilių etalonu vadinama „Tesla“:
„Automobilio užvesti nereikia. Tik spusteli rankenėlę ir jis nubunda. Tuomet jau renkiesi pavarą. Iš pat pradžių apima toks keistas jausmas. Važiuoji ir negirdi beveik jokio garso. Rodos, tyliai ūžtų dulkių siurblys“, – juokiasi Simas.
Automobilio užvesti nereikia. Tik spusteli rankenėlę ir jis nubunda.
Jam kai kurie „Tesla“ funkciniai elementai primena „Mercedes“ (pvz., pavarų perjungimo ir statymosi rankenėlė prie vairo).
O 15min žurnalistui Pauliui Sviklui, taip pat bandžiusiam šį automobilį, vokiškus automobilius primena ir veidrodėlių reguliavimo bei langų pakėlimo rankenėlės.
Kitas smagus įtaisas, o gal net interjero puošmena – didžiulis 17 colių „Tesla“ ekranas. Jame – visos valdymo funkcijos (net stoglangį galima atsidaryti per meniu). Beje, tokio dydžio ekranas dar patogesnis važiuojant atbuline eiga – visas galinis vaizdas kaip ant delno.
Įspūdinga ir automobilio erdvė. Kadangi čia nėra pavarų perjungimo svirties, tai lieka daugybė vietos kojoms.
Simui patiko ir priekinė bagažinė, suprojektuota toje vietoje, kur paprastai būna variklis. Tikrai smagu, net ir 2 metrų ūgio vyrukui, įsilipti į tokį „Sezamo urvą“. Taigi „Tesla“, kuri daugeliui yra sportiško važiavimo sinonimas, drauge gali būti ir puikus krovininis automobilis su dviem bagažo skyriais.
Dinamika
Automobilio pagreitėjimas – atskira istorija. 15min žurnalistai jau buvo surengę kiek lėtesnės „Tesla Model S 70D“ lenktynes su sportiniu „Ford Focus RS“, iki 100 km/val. įsibėgėjančio per 4,8 sek.
Tą kartą per vieną automobilio korpusą greitesnis buvo RS. Tačiau ši „Tesla“ – dar greitesnė, ji 100 km/val., važiuojant sportiniu režimu, pasiekia per 4,5 sek. Geriausiai dinamines automobilio savybes iliustruoja 15min atliktas „Tesla vandens iššūkis“.
Ar bandymų metu pastebėjome trūkumų? Na, gal šiek tiek laiko užtrunka, kol pripranti prie posūkių perjungimo svirties, ją nesunku supainioti su kita kairėje pusėje esančia automobilio kompiuterio svirtele. Taigi tik čia šiek tiek trūksta ergonomikos. O visus kitus trūkumus (jei jų ir yra) užgožia emocijos, kurias sukelia važiavimas šiuo „ateities“ automobiliu, į kurį jau dabar lygiuojasi didieji gamintojai, ruošiantys elektrines versijas.
Ar įmanoma nuvažiuoti iki Palangos?
Tiesa, daugelis elektromobilių skeptikų kraipo pečiais: na kurgi su tokiais ratais nuvažiuosi – net iki Palangos netraukia. Jie neteisūs. Bent jau šis, ne pats naujausias modelis nuvažiuoja apie 300–350 km (teoriškai įmanoma nuvažiuoti 400 km).
Be to, jį galima įkrauti nemokamai – kelionė elektromobiliu nieko nekainuoja. Daugiau informacijos apie elektromobilius ir jų įkrovimo vietas Simas rado specializuotoje svetainėje. Bent jau Vilniuje jų užtenka: prie Operos teatro, „Lidl“ prekybos centro Fabijoniškėse, šalia „Akropolio“ įrengtos itin greito įkrovimo stotelės su CHAdeMO jungtimis. Jose „Teslą“ visiškai galima įkrauti per valandą, pusantros.
Simas, kaip ir daugelis elektromobilių vairuotojų, parsisiuntė programėlę telefonui „autoPilDYK“ ir gali telefone matyti arčiausiai esančias įkrovimo stoteles.
Tiesa, vienas patarimas elektromobilius bandantiems pirmą kartą. Lietuvoje nevienodai suprantama, kas yra greito įkrovimo stotelės. Nes 50 kW stotelės yra tikrai ne visuose pažymėtuose punktuose. Kai kuriuose įrengtos tik 22 kW ar tik 7 kW. Tokioje lėtoje stotelėje vargsite 12 val., kol įkrausite bateriją. Todėl, važiuodami didesnį atstumą, visuomet apskaičiuokite baterijos likutį taip, kad užtektų pasiekti tikrai greito įkrovimo stotelę. Antraip teks naudotis techninės pagalbos paslaugomis.
P.S. Šį automobilį bandymams suteikė „Gera dovana“. Straipsnio turiniui įtakos tai neturėjo.