Prievolė dėvėti ryškiaspalves liemenes įvesta nuo 2014 m. liepos 1 d. Trečiadienį vyriausybėje nepritarta Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui.
Įstatymo pataisas pagal Marijaus Kupčinsko peticiją rengusi grupė teigia, kad dabar galiojanti tvarka nėra paremta moksline informacija bei konkrečiais duomenimis. Daugelio apskričių policijos atstovai taip pat konkrečios informacijos apie dviratininkus, patekusius į eismo įvykius su liemenėmis ar be jų, nekaupia.
KET ir įstatymo nesutapimai
Svarbu paminėti, kad remiantis Kelių eismo taisyklėmis (KET), dieną važiuojant dviračių takais arba šaligatviu nei dėvėti šviesą atspindinčios liemenės, nei važiuoti įjungus šviesas šviesiuoju paros metu neprivaloma. O pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą (SEAKĮ) važiuojamajai daliai priskiriami ir dviračių takai bei juostos. Gaunasi prieštara.
Štai kokie reikalavimai šiuo metu galioja pagal SEAKĮ ir kokie galiotų pakeitus įstatymą:
Taigi siūloma pakeisti SEAKĮ 17 straipsnio antrą dalį taip, jog „ne gyvenvietėje važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi (išskyrus dviračių takus, pėsčiųjų ir dviračių takus, dviračių juostas), dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas“.
Siūlymas nepagrįstas jokiais duomenimis
„Siūlymas atsisakyti teisės aktuose nustatytos prievolės dviratininkams dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba naudoti žibintus šviesiuoju paros metu ir tokiu būdu sumažinti vienų iš pažeidžiamiausių eismo dalyvių – dviratininkų, važiuojančių važiuojamąja kelio dalimi kartu su motorinėmis transporto priemonėmis, matomumą nėra pagrįstas jokiais objektyviais duomenimis, moksliniais tyrimais ar studijomis. įrodančiais, kad esami reikalavimai dviratininkams yra pertekliniai ir kad šių reikalavimų atsisakymas neturės neigiamos įtakos eismo saugai, todėl nurodytas siūlymas nepriimtinas eismo saugos požiūriu.
Įstatyme numatytos dviratininkų matomumą gerinančios priemonės nebrangios ir lengvai prieinamos, o jų veiksmingumas yra pagrįstas moksliniais tyrimais“, – teigiama vyriausybės nutarime.
Taip pat manoma, kad siūlymas atsisakyti dviratininkų matomumą gerinančių priemonių šviesiuoju paros metu neatitinka Europos Sąjungos institucijų eismo saugos užtikrinimo vizijos dėl pažeidžiamiausių eismo dalyvių.
Populiarinimas svarbiau už saugumą?
Teisės aktuose, reglamentuojančiuose kelius ir eismo saugą, važiuojamoji kelio dalis laikoma sudėtine automobilių kelio dalimi kaip kelkraštis, šaligatvis, pėsčiųjų ir dviračių takai ir kt.
Tikinama, kad nepriimtina didesnio dviračių transporto populiarumo siekti atsisakant reikalavimų, užtikrinančių eismo saugą, ir rizikuojant eismo dalyvių gyvybe ar sveikata. O eismo saugos priemonių nenaudojimas šviesiuoju paros metu gali kelti pavojų eismo saugumui, turėti įtakos pavojingos situacijos susidarymui dėl nepakankamo dviratininkų matomumo.
Pataisas toliau Seime planuojama svarstyti gruodį.