Tikrasis pigiausias visų laikų automobilis turėjo 5 ratus, 2 sėdynes ir 2 arklio galių variklį, tačiau iš esmės buvo tik lenta su ratais.
Tai – „Smith Flyer“ automobilis, nuo 1915 metų A.O. Smith kompanijos gamintas Milvokyje. 1919 metais šio automobilio dizainas ir gamybos teisės buvo parduotos garsiajai Briggs & Stratton kompanijai, kuri išlaikė modelio pavadinimą – nuo tada jis vadintas „Briggs & Stratton Flyer“. Tik šis skrajūnas į sportinį automobilį buvo panašus tik lengva konstrukcija ir dviem sėdynėmis.
„Flyer“ turėjo medinį rėmą, kuris kartu buvo ir visas automobilio kėbulas. Tai buvo kelių lentų plokštė, sutvirtinta skersai prikaltomis lentomis. „Flyer“ turėjo labai siaurus, labiau jau dviratį primenančius ratus su purvasaugiais ir porą labai paprastų medinių sėdynių.
Priekiniai ratai buvo vairuojami, o galiniai buvo pasyvūs – jie nebuvo vairuojami ar varomi. Variklis buvo sumontuotas ant penktojo rato, kurį užvestas suko nuolat – jokio sankabos ar transmisijos mechanizmo „Flyer“ neturėjo.
Kaip reikėjo sustoti
Daugelį senųjų automobilių šiandieniniams vairuotojams būtų sunku suvaldyti, nes valdymo mazgai yra išdėstyti labai neįprastai. Tačiau vairuoti Flyer išmoktumėte iš karto – jis turi tik vieną pedalą ir vieną rankenėlę. Kuomet variklis būdavo užvestas (ką reikėdavo atlikti rankiniu būdu, nes jokių raktelių šis automobilis neturėjo), vairuotojui telikdavo rankenėle švelniai nuleisti varomą penktajį ratą ant žemės ir automobilis imdavo riedėti. Norėdamas sustoti vairuotojas turėjo varantįjį ratą vėl pakelti.
Variklis ir degalų bakas buvo sumontuoti tiesiai ant to penktojo rato. Tai, beje, nebuvo naujas išradimas – dar 1910 metais tokį rato ir variklio mazgą buvo sugalvojęs anglų inžinierius Arthuras Williamas Wallas. Kuomet šia technologija susidomėjo A.O. Smith kompanija, ji iš pradžių gamino motorizuotus dviračius, kurie turėjo tokį patį papildomą ratą, kuris vėliau buvo panaudotas „Flyer“.
„Briggs & Stratton“ tobulino „Flyer“ variklį, kol jis pasiekė 2 arklio galias. Nedaug, tačiau to pakako, kad automobilis įsibėgėtų iki neįtikėtinų 40-48 km/val. Aišku, realiomis sąlygomis maksimalus greitis buvo artimesnis 35 km/val.
Tokį „Flyer Briggs & Stratton“ ir gamino iki 1923 metų. Tiesa, nuo 1921 metų „Flyer“ buvo pervadintas į „Red Bug“, nes dauguma automobilių buvo dažomi raudonai, tačiau tuo pačiu metu naudoti abu vardai.
Kompanija 1923 metais teises į „Flyer“ pardavė „Automotive Electric Services“ korporacijai, kuri šiuos automobilius gamino tol, kol baigėsi turimi varikliai, o tuomet ėmė kurti elektrines versijas.
Galutinai „Flyer“ gamyba nutrūko 1928 metais, nors vėliau dar buvo pagamintos kelios replikos. „Briggs & Stratton“ Flyer variklį dar ilgai naudojo įvairioms žoliapjovėms ir kitai smulkiai technikai varyti.
Kiek kainavo pigiausias automobilis
O dabar įdomioji dalis – kiek kainavo pigiausias visų laikų automobilis? Pasak Guinnesso rekordų knygos, 1922 metais „Briggs & Stratton Flyer“ kainavo 125-150 JAV dolerių. Šiandien tai prilygtų 1875-2250 doleriams arba 1643,4-1972,1 eurams.
Taigi „Flyer“ kainavo praktiškai dvigubai pigiau nei „Tata Nano“ kainuoja dabar, tačiau tai ir to automobilio buvo dvigubai mažiau.