Dujų įrangos montavimo dirbtuvėse gausu įvairiausių automobilių – nuo kuklių mažalitražių hečbekų, iki prabangių visureigių ar galingų sportinių automobilių. Sutaupyti vieną kitą litą nori visi – ir varguoliai, ir turtuoliai.
Auga paklausa ir kainos
Bendrovės „BRC Vilnius“ dujinės įrangos specialistai gali iki išnaktų vardyti nepaprastus automobilius, į kuriuos jiems teko montuoti dujų įrangas, – „Mercedes-Benz ML63 AMG“, „Porsche Cayenne“, dviem turbinomis aprūpintą galingą „Alpina“ modifikacijos BMW, vos septyniolika kilometrų pravažiavusį „Lincoln MKX“ ir t.t.
Juliaus Kalinsko/15min.lt/Dujų įrangos montavimas |
Ypač keista išgirsti, kad dujų įranga montuojama į hibridinius „Lexus RX 350h“ visureigius. Po tokios operacijos ekologiškomis etiketėmis prisidengęs visureigis 3,5 litro V6 varikliu tampa varomas net trimis degalų rūšimis – elektra, benzinu ir dujomis.
Bet meistrų darbas vien automobiliais neapsiriboja – jiems teko „dujifikuoti“ ir elektros generatorius, ir motorolerius. Štai vienas triratis („Gillera Fuoco 500 ie“) zuja Vilniaus gatvėmis su dujų baku po sėdyne – jis sumontuotas šalmo saugyklos vietoje.
Kaune dvidešimt metų į įvairiausius automobilius dujų įrangas montuojančio centro „Propanas“ vadovas Rimantas Tubutis teigia, kad nėra jokio skirtumo, į kokios markės ir kainos automobilį dedama dujų įranga.
„Dujinės įrangos gamintojai žengia koja kojon su automobilių gamintojais. Tobulėja vidaus degimo varikliai, tobulėja ir dujų įranga. Mums tenka dirbti ir su visiškai naujais, galingais automobiliais“, – pasakoja įmonės direktorius.
Praėjo tie laikai, kai dujų įrangos įstatymas kainuodavo iki 800 Lt. Šiuo metu nei viena savo vardą vertinanti įmonė neapsiima į automobilį montuoti pasenusios antros kartos dujų įrangos. Montuojamos tik modernios, tiesiogiai dujas į cilindrus paduodančios įrangos.
Juliaus Kalinsko/15min.lt/Dujų įrangos purkštukai |
Geros dujų įrangos kaina priklauso tik nuo cilindrų skaičiaus. Kainos prasideda nuo 2200 Lt už pačią kukliausią įrangą keturių cilindrų varikliui, o už dujų įrangą galingam aštuonių cilindrų varikliui gali tekti pakloti ir 4000 Lt. Be abejo, jei dujų bako įstatymas yra ypač sudėtingas, kaina viena kita šimtine gali išaugti.
R.Tubutis priduria, kad vieną kartą sumontavę dujų įrangą į automobilį, klientai ją turi visam gyvenimui.
Saugo piniginę ir gamtą
Retas kuris vairuotojas, priimdamas sprendimą „dujifikuoti“ savo numylėtą automobilį, pagalvoja, kad taip saugo ir gamtą. Suspaustomis gamtinėmis (CNG) ar propano-butano mišinio (LPG) dujomis varomi automobiliai važiuoja ekologiškiau nei dauguma žaliomis etiketėmis papuoštų hibridinių automobilių.
Naujausiais mokslininkų skaičiavimais, LPG ar CNG dujomis varomi automobiliai į aplinką išmeta nuo 60 iki 90 proc. mažiau įvairių gamtai ir žmonėms kenkiančių cheminių junginių. Taip pat – nuo 30 iki 40 proc. mažiau CO2 dujų, kurios kelia Arkties ledynus tirpdantį šiltnamio efektą.
Skaičiuokime. Nauja „Nissan Micra“ su trijų cilindrų benzininiu varikliu pro duslintuvą į aplinką paleidžia 115 g/km CO2 dujų, o sumontavus LPG dujų įrangą šis skaičius sumažėtų bent iki 80 g. O tai jau kelis kartus brangesnio „Toyota Prius“ teritorija.
Juliaus Kalinsko/15min.lt/Dujų balionas sumontuotas 5 serijos BMW atsarginio rato vietoje |
Dujine įranga „ginkluotų“ automobilių degalų sąnaudos pakyla 10 proc., bet apetitą kompensuoja mažesnė degalų kaina. Paprasta 5 litrai benzino kainuoja bent 25 Lt, o 5,5 litrai dujų – apie 14 Lt. Po kiekvieno šimto kilometrų sutaupomi 9 Lt, po kiekvieno tūkstančio – 90 Lt. Statistinis vairuotojas per metus nuvažiuoja 20 tūkst. kilometrų, vadinasi, jei jo automobilis varomas ne benzinu, o dujomis, jis sutaupo 1800 Lt per metus.
Naujos technologijos
Dujinės įrangos gamintojai pluša ir prie keleto naujų technologijų – įrangos benzininiams tiesioginio įpurškimo varikliams ir įrangos dyzeliniams automobiliams.
„Parodoje Lenkijoje jau matėme puikiai veikiančią įrangą dyzeliams. Ji puikiai tinka miestų infrastruktūrai tvarkyti naudojamuose sunkvežimiuose, autobusuose. Juk tai nėra nauja technologija – dar prieš trisdešimtį metų važinėdavo dyzeliniai „Kamaz“ sunkvežimiai varomi dujomis“, – naujienomis pasidalijo „BRC Vilnius“ centro technikos direktorius Andžejus Ostrovskis.
Dujų įrangos minusai
Visi kalbinti dujų įrangas savo automobiliuose susimontavę žmonės sutinka, kad smarkiai eskaluotas galios praradimo aspektas šiais laikais nebėra toks opus. Modernios dujų įrangos sistemos sugeba LPG dujų efektyvumą išnaudoti labai arti benzino efektyvumo. Teorinis galios nuostolis, nurodytas dokumentuose, yra vos 10 proc. Tačiau sėdus prie vairo tai pajusti sunku. Ypač, jei kalbame apie galingą automobilį.
Juliaus Kalinsko/15min.lt/Dujų įrangos reduktorius |
Dujomis varomų automobilių savininkai turi susitaikyti, kad kiek dažniau teks keisti uždegimo žvakes ir dar kelias variklio detales, bet jos nėra brangios.
Tačiau teks susitaikyti su tuo, kad erdvi bagažinė smarkiai sumažės. Dujų balionas paprastai užima nemažai vietos, nebent jį montuotumėte vietoj atsarginio rato, o jį pakeistumėte prakiurusios padangos remonto rinkiniais.
Didesnių bėdų, nei galios netekimas ar sumažėjusi bagažinė, pasitaiko, jei į automobilį dujų įrangą montavo „kreivarankiai“. Dažniausiai dėl nesandariai sujungtų agregatų į saloną ima skverbtis dujos. Būtent dėl to automobilių su dujų įranga nepriima į jokias požemines stovėjimo aikšteles. Prastai ventiliuojamose patalpose po truputį kaupiasi dujos, kurios užvedus automobilį gali užsidegti.
Automobiliuose su senesnėmis, vadinamomis „šlanginėmis“ dujomis, pasitaiko ir mažos bombos galiai prilygstančių sprogimų po variklio dangčiu: suskaldomas oro filtro dangtelis, nusimauna oro ar net dujų padavimo vamzdžiai. Tokie sprogimai vyksta dėl netinkamai sureguliuotos ir sumontuotos įrangos.
Bet jei darbą patikėsite patyrusiems meistrams, apie šias problemas žinosite tik iš šio teksto.