Muziejaus istorija
BMW („Bayerische Motoren Werke“ – verčiant iš vokiečių kalbos, Bavarijos variklių gamykla) muziejus duris lankytojams atvėrė 1973-aisiais – kitais metais po Miuncheno olimpinių žaidynių. Verta pažymėti ir tai, jog „BMW Museum“ yra pirmasis automobilių muziejus Vokietijoje. Jis 2002 - 2004 metais buvo renovuotas ir gerokai išplėstas. Bendrasis plotas padidėjo apie penkis kartus. Jame galima apžiūrėti dvi ekspozicijas – žemame plokščiame pastate yra pastovi, o cilindro formos bokšte laikinoji.
Londono bombardavimas
Bilietas į muziejų mums pasirodė pigus – tik aštuoni eurai. Įvertinus kainas brangiu laikomame Miunchene, tai visiški centai, ypač Vakarų europiečiams. Pats turas muziejuje pradedamas nuo variklių, kurie buvo naudojami civilinėje bei karinėje aviacijoje bei auto-motosporte.
Reiktų prisiminti ir tai, kad 1913-ais metais įkurta BMW savo veiklą pradėjo kaip lėktuvų variklių gamintoja. Gyvavimo pradžioje kompanija sėkmingai plėtėsi ir 1927-aisiais net trečdalis skrydžių Vokietijoje (kai kurių šaltinių duomenimis šis rezultatas buvo pasiektas visoje Europoje) buvo atliekama naudojant BMW variklius. Šis skaičius dar labiau pakilo Antrojo Pasaulinio Karo metu, kai įmonės resursai buvo naudojami karo reikmėms, o naciai intensyviai bombardavo Londoną. Tuo metu BMW varikliai yra montuojami į karinius lėktuvus.
Paradoksalu yra tai, jog Karališkųjų Britų Oro Pajėgų (angl. Royal Air Force) lėktuvuose itin dažnai buvo naudojami „Rolls-Royce“ varikliai – nuo 2003-ųjų šis prekinis ženklas priklauso BMW.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW muziejus |
Tarpukario motociklai ir automobiliai
1919-ais buvo sukurtas pirmasis variklis motociklui, o už penkių metų ir pats motociklas. Tik praėjus dešimčiai metų nuo kompanijos įkūrimo pradžios buvo žengti pirmieji žingsniai automobilių gamybos link. Vokiečiai, nusipirkę licenciją iš britų „Austin Motor Company“, pradeda gaminti „Dixi“ automobilius. Reikia paminėti, jog gamybos pradžioje „Dixi“ vis dar neturi BMW ženkliuko. 1935-aisiais pristatomas pirmasis pasaulyje 6 cilindrų eilėje 1,5 litro darbinio tūrio variklis, kuris yra montuojamas prabangiuose kupė automobiliuose.
Sunkmetis
Po Antrojo pasaulinio karo bavariškų automobilių pardavimai neatsigavo. Tai lėmė keletas priežasčių. Vokiečiai toliau pardavinėjo tarpukariu gamintus modelius, kurie buvo tik kosmetiškai padailinti, tačiau priešingai nei konkurento „Mercedes-Benz“ produkcija, neturėjo jokių techninių naujovių. Kita vertus, karo nualintos šalies gyventojams ne prabangūs kupė ir sedanai buvo galvoje. BMW atsidūrė ant bankroto slenksčio.
Naujiesiems investuotojams Quandtų šeimai perėmus įmonės valdymą buvo pristatytas mažas miesto automobilis – iš italų nupirkta teisė gaminti „Isetta“ modelį. 1955-aisiais pristatyta ir septynis metus gaminta mašina buvo tai, ko reikėjo atsigaunančiai Vokietijai. „Isetta“ turėjo bavarų pagamintą, kuklaus apetito vieno cilindro, 0,25 litro darbinio tūrio variklį. Teigiama, jog šis motociklo agregatas mieste naudodavo apie 3 litrus degalų šimtui kilometrų. Viso buvo pagaminta virš 160 tūkst. šių mašinų.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW muziejus |
1959-aisiais tarptautinėje Frankfurto automobilių parodoje pristatytas 700-asis modelis – jis yra laikomas populiarios 3-iosios serijos pradininku. Būtent „troikės“ ir pakėlė BMW į iki tol neregėtas aukštumas.
1973-aisiais, Pasaulinės naftos krizės metu, buvo pristatyta pirmosios kartos trečioji serija. E21 modelis buvo gaminamas tik dviejų durų kupė kėbulu. Automobiliuose buvo montuojami ekonomiškus ir galingi varikliai – tai puikiai atitiko to laikotarpio poreikius. Visiškai nauja dizaino filosofija, pažangūs techniniai sprendimai bei puiki kokybė lėmė tai, jog iki šiol „trečiukai“ yra savo klasės lyderiai visame pasaulyje. BMW automobiliai kaip lygūs konkuravo su „Mercedes-Benz“. Puikus trečiosios serijos startas lėmė tai, jog tame pačiame dešimtmetyje buvo pristatytos 5-oji (didesnė trečioji), 6-oji (dviejų durų penktoji) bei 7-oji (prabangi penktoji) serijos.
Mindaugo Gražio nuotr./BMW muziejus |
M – galingiausia raidė pasaulyje
Svarbią vietą BMW istorijoje užima M serija. Muziejuje demonstruojamas kol kas vienintelis BMW superautomobilis M1 E26 kėbule (pristatytas 1978-ais), šeštosios serijos kupė M635CSi E24 (1983 m., dabartinės M6 protėvis), dabar „kosminius“ pinigus kainuojantis M3 E30 (1989 m.), pirmasis pasaulyje M5 E28 (1984 m.), Džeimso Bondo automobilis „M Roadster“ E36/7 (1997 m.) bei M3 E46 CSL pardavinėtas su „semi-slick“ tipo padangomis (2003 m.). Taip pat iš arti galima pažiūrėti ir į šiose mašinose montuotus variklius.
Sportas
Neužmirštas vokiečių ir autosportas. Pastoviojoje ekspozicijoje muziejuje garbingą vietą užima automobiliai, kurie yra dalyvavę žiedinėse lenktynėse. Pasivaikščioję galite pamatyti žiedinėse lenktynėse dalyvavusius E9, E21, E30 bei E46 modelius. Sienose įmontuoti ekranuose pamatysite įspūdingiausių lenktynių ištraukas, kuriose važiavo šie automobiliai. Šalia jų stovi ir BMW 2000ti – važiuojant šiuo serijiniu automobiliu pavojingasis Niurburgringas pirmą kartą pasaulyje buvo apvažiuotas greičiau nei per dešimt minučių!
Mindaugo Gražio nuotr./BMW muziejus |
Miunchene taip pat yra eksponuojami du „Formulės-1“ bolidai: bavarai „BMW Brabham“ bei „BMW Sauber“ laikė savo gamyklinėmis komandomis. Taip pat yra eksponuojami varikliai, kurie buvo montuojami ir į kitas formules: „Williams“, „Benetton“, „Arrows“, „Ligier“.
„Rolls-Royce“
2013-aisiais laikinojoje, cilindro formos, ekspozicijoje galima pamatyti „Rolls-Royce“ automobilius. Išties įdomu nagrinėti, kaip keitėsi 1906-ais įkurtos kompanijos automobiliai ir jų komplektacijos: nuo remonto įrankių rinkinio iki indų komplekto keturiems žmonėms. „Rolls-Royce“ taip pat demonstruoja tam tikrus automobilio agregatus ar salono dalis atskirai. Dėmesio yra skiriama ir senųjų laikų reklaminiai medžiagai.
Trečiasis kelionės pasakojimas – apie Pasaulio Ralio Čempionato WRC užkulisius.
BMW muziejų aplankyti padėjo: „CARusselle“ ir „Liqui Moly“.