Rotoriniai varikliai pasižymi itin dideliu potencialu galios didinimui bei milžiniškais santykinės galios parametrais. Jeigu stūmokliniams varikliams iš vieno litro išspausti daugiau nei 100 AG – jau šis tas, tai rotoriniams – vieni juokai. Mat, čia vienu metu vyksta visi degimo (oro/kuro mišinio įpurškimo, suspaudimo, detonacijos bei išmetimo) procesai.
Gamintojo nuotr./„Mazda Eunos Cosmo“ |
Serijinėje automobilių gamyboje daugiausiai buvo naudojami tris rotorius turintys varikliai – t.y. vienas su kitu sujungti buvo trys rotoriai. Tokius agregatus „Mazda“ kompanija montavo tik į „Eunos Cosmo“ automobilius, kurių per penkerius gamybos metus (iki 1995-ųjų) buvo pagaminta apie 8,9 tūkst. Nors ir 2,0 litrų agregatas su dviem turbokompresoriais dėl griežtų reikalavimų Japonijoje generavo tik 280 AG, Australijoje vykstančiose „drag“ lenktynėse tokie motorai be didesnio streso atlaiko apie 1000 AG. Tokiu patikimumu turbūt negali pasigirti nei vienas stūmoklinis 2,0 litrų darbinio tūrio variklis. „Mitsubishi Evo“ modeliuose montuojami 4G63 motorai pakankamai gerai laiko dideles apkrovas, tačiau toli gražu ne taip, kaip rotoriniai varikliai.
Serijiniai RX-7 ar RX-8 turėjo dviejų rotorių agregatus (13B). Vieno rotoriaus darbinis tūris yra 654 kubiniai centimetrai, arba 0,65 l, taigi pasiskaičiuoti, koks būtų 4 ar 6 rotorių darbinis tūris – nesunku.
Vyrukai iš „Pulse Performance Race Engineering“ yra paruošę ne vieną galingą rotorinį variklį – anksčiau „Formula-DRIFT“ šoninio slydimo varžybose įspūdingu RX-7 automobiliu važiavusiam Mike‘ui Whiddettui jie surinko keturių rotorių agregatą 26B. Šis, vos 2,6 litro atmosferinis variklis į galinius varančiuosius ratus perduodavo apie 500 AG, tuo tarpu dabar šio motoro galia siekia 578 AG.
Gamintojo nuotr./„Mazda 787B“ |
Neverta užmiršti ir legendinio, 24 valandų Le Mano lenktynėms sukurto „Mazda 787B“, kuris taip pat turėjo 26B variklį. Visgi, „Pulse Performance Race Engineering“ čia ne prie ko. Japonai paskutinio praėjusio amžiaus dešimtmečio pabaigoje iš šio variklio sugebėjo išspausti net 900 AG, tačiau lenktynėse dėl patikimumo galia buvo ribojama iki 700 AG. Negana to, šis „Mazda“ bolidas yra vienintelis japoniškas automobilis istorijoje, pelnęs pergalę Le Mano lenktynėse (1991 metais).
„PulsePerfomance.co.nz“ nuotr./Rotorinis variklis |
Teoriškai, rotorinių variklių sujungti būtų galima be galo daug. Tačiau viską apsunkina milžiniškas jėgas turintis atlaikyti velenas, jungiantis visus rotorius. Specialistai iš Naujosios Zelandijos sugebėjo pagaminti pakankamai tvirtą veleną, kuris atlaikytų milžinišką krūvį. Gautas 6 rotorių variklis buvo patalpintas į seną, tačiau restauruotą bei „Drag“ traukos lenktynėms paruoštą „Mazda RX-4“.
Kaip dirba šis šiurpą keliantis monstras galite pamatyti pateiktame vaizdo siužete. Paskutiniu bandymu 6 rotorių variklis generavo 813 AG esant 9000 aps./min. bei 758 Nm. Įdomu tai, kad motoras buvo maitinamas įprastu benzinu, todėl tikėtina, kad panaudojus specialų kurą arba bioetanolį, jis galėtų išvystyti dar didesnę galią.