Svarbiausia, kad būtų patikimas
Stereotipų apie tai, koks turėtų būti pirmasis pradedančio vairuotojo automobilis, daug. Pavyzdžiui, dažnai sakoma, kad tai turi būti nebrangus, negalingas, nedidelis automobilis. Tam pritarė „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis, tačiau pridūrė, kad tai dar ne viskas.
„Svarbu, kad automobilis būtų kiek įmanoma patikimas. Pradedantieji vairuotojai dažniausiai būna studentai, kurie neturi darbo, todėl neturi užtektinai pajamų brangios transporto priemonės eksploatacijai ir remontui, kurie pirmą realų padoriai apmokamą darbą susiranda tik po studijų.
Todėl reikėtų ieškoti tokio automobilio, kuris tuos kelis studijų metus ištikimai tarnautų vairuotojui. Įsigijus sudėtingą transporto priemonę gali būti atvirkščiai – vairuotojas taps savo automobilio tarnu“, – svarstė M.Buzelis.
Kauno automobilių turgaus direktorius Valentinas Naujanis pastebėjo, jog dažniausiai pradedantieji vairuotojai iš tikrųjų sėda į kompaktiškus, ne pirmos jaunystės automobilius.
„Mes matome, su kokiais automobiliais važinėja „klevo lapai“. Tai – ne pirmos jaunystės automobilis, kuris skirtas tobulėjimui. Jie kuklesni ir gal net mažesni. Manau, kad tai labai teisingas pasirinkimas. Žinoma, yra ir „auksinio jaunimo“, kurie perka apynaujus ar net naujus, prabangius automobilius“, – aiškino V.Naujanis.
Pašnekovas pridūrė, kad perkantys pirmuosius automobilius dažniausiai žiūri į kainą, kad ji būtų kuo mažesnė, tačiau tai, V.Naujanio manymu, klaidingas mąstymas. Įsigijus pigų automobilį vėliau gali tekti nemažai investuoti į jo remontą, todėl geriau pirkti geresnės būklės, patikimą automobilį ir sumokėti šiek tiek daugiau.
M.Buzelio manymu, nereikėtų į pirmą automobilį žiūrėti kaip į daiktą, kuriuo bus naudojamasi atsainiai. Priešingai – tvarkinga transporto priemonė gali skatinti vairuoti atidžiau.
„Lietuvoje vyrauja tokie stereotipai, jog turėtų būti negaila pirmojo automobilio. Taip sakoma būtent dėl to, kad patirties neturintys vairuotojai gali padaryti eismo įvykių. Tačiau tai nėra teisinga.
Turėdamas tvarkingesnį automobilį, tikėtina, jog vairuotojas juo labiau rūpinsis, bus atsargesnis ir net ankštose stovėjimo aikštelėse pasirinks atokesnę vietą – tokią, kur pastačius automobilį nereikės išgyventi dėl kitų vairuotojų neatidumo“, – įsitikinęs M.Buzelis.
Norus riboja galimybės
Viena yra norėti, visai kas kita – galėti. Todėl pirminiai lūkesčiai gali tapti ne tokie realūs, kai pradėjus norimo automobilio paieškas paaiškės, kad jo įsigijimui reikės didesnių išlaidų nei planuota. Galiausiai, kaina tampa svarbiausiu kriterijumi renkantis transporto priemonę.
„Kaina labai aiškiai apibrėžia, ką galima įsigyti – tai tikrai yra pats svarbiausias kriterijus. Po kainos turėtų sekti patikimumas, ekonomiškumas, naudojimo patogumas bei dydis. Bet kokiu atveju, teks ieškoti kompromisų ir susitaikyti su mintimi, jog automobilis labiausiai priklauso nuo biudžeto“, – LRT.lt teigė M.Buzelis.
Kalbant apie pirkėjų galimybes, V.Naujanis teigė, kad automobilius už 1000 eurų perka ukrainiečiai. Tuo metu lietuviai gali išleisti daugiau, net jei tai ir pirmasis automobilis.
„Žinoma, svarbiausia atsižvelgti į savo galimybes, bet šiuo metu perkamiausi automobiliai, kurių kaina apie 3000 eurų. Ir tai taikoma ne tik jaunimui, bet ir vyresniems. Jei jaunuolis gali sau leisti tokias išlaidas, tai jis tikrai gali įsigyti neblogą ir dar visai gyvą automobilį“, – patarė V.Naujanis.
M.Buzelis pridūrė, kad net ir tuo atveju, kai perkamas brangesnis automobilis, reikėtų investuoti į jo patikrą. Kartais, iš pirmo žvilgsnio gerai atrodantis automobilis jau netrukus gali pradėti rodyti defektus, kurie buvo užmaskuoti.
Į automobilio paieškas su tėvais
Daug laiko Kauno automobilių turguje praleidžiantis V.Naujanis pastebėjo, kad prieš rugsėjį, kaip ir kasmet, turguje galima pamatyti daugiau jaunų žmonių, kurie dairosi automobilių. Neretai tai jaunuoliai, kurie čia atvyksta ne vieni, o su tėvais.
„Tenka pastebėti, kad dažniausiai jaunuolis rinktis automobilio ateina su tėvu, kuris, kaip vyresnis rodo, pavyzdžiui, į „Audi“, bet jaunuolis dega noru įsigyti BMW. Tie „žali“ vairuotojai dažnai ateina su tėvais“, – LRT.lt sakė V.Naujanis.
Vis tik žvilgsnis, nukreiptas į galingesnį automobilį, nėra pats teisingiausias ir logiškiausias.
„Toks pasirinkimas nelabai logiškas, nes pradedantis vairuotojas turi važiuoti mažesniu greičiu nei dviejų metų stažą jau turintys vairuotojai. Todėl, žvelgiant iš praktiškumo pusės, pradedančiam vairuotojui galingumas nėra aktualu. Arba, logiškai galvojant, jei jau perka tokį, tai važiuos ne pagal Kelių eismo taisykles“, – mano V.Naujanis.