Vienos didžiausių naudotų automobilių duomenų įmonės Europoje „carVertical“ ekspertų teigimu, vien tik odometro rodmenų klastojimas senojo žemyno automobilių pirkėjams kasmet kainuoja milijardus eurų.
Statistika iškalbinga – maždaug 1 iš 20 naudotų automobilių rida yra suklastota. Šiemet tokių modelių dalis siekė 4,9 proc., praėjusiais metais – 5,2 proc. Išvengti automobilių su suklastota rida įmanoma – tai padaryti gali padėti tarptautiniai transporto priemonių duomenys.
Automobilio istorijai patikrinti – duomenys iš daugiau nei 40 šalių
Užkirsti kelią automobilių ridos klastojimui ne pati lengviausia užduotis. Ypač turint omenyje, kad naudoti automobiliai pervežami iš vienos šalies į kitą po visą Europą, paprastai iš Vakarų į Rytus. Automobilių ekspertas Matas Buzelis pažymi, kad importuodami transporto priemonę ir norėdami padidinti pelno maržą, nesąžiningi pardavėjai linkę dirbtinai sumažinti automobilio ridą ar nuslėpti jo apgadinimus.
Tokį automobilį įsigiję vairuotojai smarkiai už jį permoka, patys to net neįtardami. Vien tik Lenkijoje vairuotojai už tokius automobilius kasmet permoka bent 1,1 mlrd. eurų. Prancūzijoje ši suma siekia apie 0,8 mlrd. eurų, o Italijoje apie 0,72 mlrd. eurų.
Naudotų automobilių rinkos skaidrumas kelia daug iššūkių įstatymų leidėjams, tačiau kol kas diskusijos šia tema niekur nepasistūmėjo. Pasak M. Buzelio, kadangi rimtų bandymų kovoti su sukčiais Europos šalyse beveik nebuvo, ši situacija sukūrė didelę paklausą skaitmeniniams, duomenimis pagrįstiems produktams, tokiems kaip transporto priemonių istorijos patikros.
„Daugiau apie automobilius išmanantys pirkėjai gali pastebėti nevienodus tarpus tarp kėbulo dalių ir įtarti, kad tokia transporto priemonė praeityje buvo apgadinta eismo įvykyje. Mažiau patyrusiems pirkėjams įvertinti automobilio būklę gali būti sudėtinga, o dažnu atveju trūkumai pasirodo tik praėjus keliems mėnesiams po pirkimo. Realiu laiku gaunami automobilių duomenys iš daugiau nei 40 šalių leidžia išvengti prastos būklės automobilių. Ši paslauga itin aktuali šalyse, pasižyminčiose dideliu naudotų transporto priemonių importu“, – aiškina „carVertical“ ekspertas M. Buzelis.
Pakoreguoti ar ištrinti automobilio praeities informacijos neįmanoma
Automobilių duomenys kasmet apsaugo milijonus pirkėjų nuo nesąžiningų pardavėjų ir prastos būklės transporto priemonių.
„Duomenys padeda įvertinti automobilio būklę ir lengviau priimti sprendimą, ar verta jį pirkti. Istorijos ataskaitoje pateiktą informaciją galima panaudoti ir derybose dėl galutinės automobilio kainos. Svarbiausia, kad niekas negali koreguoti ar ištrinti jokios su konkrečiu automobiliu susijusios informacijos. Tai sukuria stiprią apsaugą nuo sukčiavimo. Nusikaltėliai jau žino, kad negali „ištaisyti“ savo netvarkingų automobilių istorijos“, – sako M. Buzelis.
Pasak M. Buzelio, „carVertical“ bendradarbiauja su teisėsaugos institucijomis, nacionaliniais policijos duomenų registrais, finansų įstaigomis, valstijų ir nacionaliniais registrais, ne pelno siekiančiomis organizacijomis bei verslo partneriais, tokiais kaip automobilių skelbimų svetainės ar oficialūs automobilių pardavėjai. Iš daugiau nei 900 šaltinių surinkti duomenys apdorojami, sutvarkomi ir pateikiami vartotojams lengvai suprantamoje istorijos ataskaitoje.
Naudotų automobilių pirkėjams ekspertas pataria visada atlikti ir bandomąjį važiavimą bei transporto priemonę patikrinti gerą reputaciją turinčiame servise. Kai kurie automobilio defektai gali išryškėti tik jį išbandžius, o savo reputaciją puoselėjanti įmonė negali sau leisti nepastebėti net ir menko, tik profesionalaus mechaniko akiai matomo trūkumo.