Kokie tai automobiliai, kuo jie skiriasi nuo Šv. Jono Pauliaus II naudotų – „Valstiečių laikraščio“ žurnalistas Mindaugas Grinius iš arčiau pažvelgė į popiežiaus naudojamas transporto priemones.
Palygino su skardine
Viktorija Urbonaitė, popiežiaus vizito komunikacijos turinio koordinatorė sakė, kad rugpjūčio 30 dienos vėlyvą pavakarę į Lietuvą buvo atvežti du papamobiliai: vienas sukonstruotas ant pikapo „Isuzu D-Max“, kitas – naudojant „Dodge“ markės pikapo bazę.
Skirtingai nei ankstesnių popiežių naudoti automobiliai, kurie po 1981 metais Vatikane įvykusio pasikėsinimo į Šv. Joną Paulių II visi buvo gaminami su neperšaunama galine dalimi ir stiklais, popiežius Pranciškus naudojasi paprastesniais automobiliais – jis atsisakė ilgą laiką Vatikane dominavusių „Mercedes-Benz“ markės papamobilių, neperšaunamų stiklų ir kai kurių kitų saugumo priemonių.
Jau pirmoje savo užsienio kelionėje jis šarvuotą papamobilį pavadino konservų dėžute ir atsisakė juo naudotis.
Pirmoji išrinktojo popiežiaus Pranciškaus kelionė vyko 2013 metų gegužę į Braziliją, kur Rio de Žaneire jam buvo paruošę uždarą papamobilį su neperšaunamu stiklu. „Tačiau aš negaliu sveikinti tautos ir sakyti, kad ją myliu iš sardinių dėžutės, net jeigu ji krištolinė. Man tai – siena“, – knygoje „Kelyje: pokalbiai su Jo Šventenybe Pranciškumi“ cituojamas popiežius Pranciškus.
Apsauga – tik nuo lietaus
Pontifikas Pranciškus pasižymi paprastumu. Kai 2013 metais kovo mėnesį jis buvo išrinktas į popiežius, net po rinkimų jis atsisakė važiuoti specialiu automobiliu ir namo keliavo viešuoju transportu. Užsienio spauda skelbia, kad tokie jo įpročiai ir mažiau apsaugoti automobiliai yra popiežiaus saugumu besirūpinančių Vatikano saugumo tarnybų galvos skausmas, tačiau toks yra paties Pranciškaus noras.
Todėl nuo 2013 metų daugiau nei 3 tonas sveriantis šarvuotasis „Mercedes-Benz“ papamobilis, su penkių centimetrų storio dvigubais stiklais, atlaikančiais net „Kalašnikovo“ šūvius, nenaudojamas stovi Vatikano automobilių parke. Ir nuo to laiko, nepaisant lankomų šalių (nuo Sarajevo iki Centrinės Afrikos Respublikos) saugos tarnybų įtikinėjimų, popiežius nė karto neįlipo į šarvuotą automobilį.
Kalbėdamas apie papamobilius, Pranciškus išreiškė vienintelį pageidavimą – kad virš automobilyje įrengtos pakylos, nuo kurios jis sveikina susirinkusius, būtų įrengtas neperšviečiamas stogas, skirtas apsisaugoti nuo tiesioginių saulės spindulių ir lietaus.
Renkasi paprastesnius
Popiežius Pranciškus mėgsta paprastesnes transporto priemones nei jo pirmtakai, todėl jis gana greitai užbaigė „Mercedes-Benz“ dominavimą Vatikano automobilių parke: lankantis skirtingose šalyse jį buvo galima išvysti važiuojant ne tik „Mercedes-Benz“, bet ir „Fiat“, „Isuzu“, „Toyota“, „Hyundai“, „Jeep“, „Dodge“ ir „Chevrolet“ gamybos papamobiliuose. Į Lietuvą atvyksiantis Bažnyčios vadovas, Vatikane ir užsienio šalyse sveikindamas tikinčiųjų minias, važinėja tik atviru papamobiliu.
Oficialios „Isuzu“ atstovybės Lietuvoje, bendrovės „Autoverslo automobiliai“ komercijos direktorius Tomas Ravinskas „Valstiečių laikraščiui“ sakė tik atsitiktinai sužinojęs, kad popiežius Lietuvoje važinės „Isuzu D-Max“ pikapo bazėje pagamintu papamobiliu. „Jokių paklausimų ar pageidavimų iš popiežiaus vizito organizatorių Lietuvoje nesame gavę. Tačiau tai nenustebino: automobilis iš esmės naujas, pagamintas 2015 metais, tad, nors ir pasiruošę suteikti visokeriopas paslaugas, nelabai įsivaizduoju, kuo galėtume būti naudingi vizito organizatoriams“, – teigia jis.
T. Ravinskas neslėpė džiaugsmo, jog popiežius mūsų šalyje susitikimuose su tikinčiaisiais važinės jo bendrovės atstovaujamos markės automobiliu: „Sutikite, toks dalykas gali nutikti tik kartą gyvenime. „Isuzu“ oficialiais atstovais tapome palyginti neseniai, 2010 metais ir net nesapnavome, kad vieną dieną išvysime mūsų automobiliu važiuojantį popiežių“.
Tuo tarpu kitos markės automobilių „Dodge“, kuriuo popiežius Pranciškus taip pat naudosis Lietuvoje, oficialių atstovų mūsų šalyje nėra.
Ir lėktuvais, ir laivais
Siekiant užtikrinti deramą saugumą ir patogumą, visi papamobiliai popiežiaus kelionių metu po įvairias šalis paprastai yra plukdomi arba skraidinami iš Vatikano arba tų šalių, kuriose popiežius nesenai lankėsi. Įdomu tai, jog naujausias papamobilis ant „Isuzu D-Max“ važiuoklės buvo pagamintas Filipinuose ruošiantis popiežiaus vizitui į šią šalį 2015 metų sausį ir buvo lėktuvu nuskraidintas į Romą apžiūrai ir patikrai.
Užsienio spaudoje galima rasti informacijos, jog šio Filipinuose pagaminto papamobilio suolui panaudota iš Italijos importuota natūrali oda, taip pat iš Italijos buvo atgabentas ir raudonas kilimas.
Paprastai viešai neskelbiamos techninės konkrečių papamobilių techninės savybės, tačiau žinoma, jog važiuodami minioje papamobiliai rieda maždaug 16 km/val. greičiu, tačiau prireikus gali pasiekti net 250 km/val. greitį.
Visi papamobiliai žymimi išskirtiniais registracijos numeriais SCV1, kurie reiškia Vatikano miesto valstybės sutrumpinimą italų kalba – SCV (Stato della Città del Vaticano). Tačiau asmeninis popiežiaus Pranciškaus automobilis „Ford Focus“ turi SCV 00919 registracijos numerį.
Garsiausias – „Fiat“
Laikoma, jog pirmasis „oficialus“ papamobilis buvo „Mercedes-Benz Nürburg 460 Pullman“, kurį popiežiui Pijui XI gamintojas įteikė 1930 metais. Nuo tada popiežiaus automobilių parkas ir „Mercedes-Benz“ automobilių gamintojus siejo glaudus ryšys, per tuos metus Vatikanui iš viso buvo pagaminta ir padovanota 12 skirtingų modelių „Mercedes-Benz“ papamobilių.
Nenuostabu, kad būtent „Mercedes-Benz“ aštuntajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje ir iš esmės suformavo dabartinių papamobilių išvaizdą: tai kampuoto dizaino paaukštinta galinė dalis su pakeliamomis ir nuleidžiamomis neperšaunamo stiklo sienomis, baltos odos suolas (pakeitęs ankstesniuose modeliuose buvusį sostą), sieninis apšvietimas ir dominuojanti balta spalva.
Iki tol nebuvo nusistovėjusių standartų, tad buvo pagaminta daug įvairių popiežiams skirtų automobilių variantų. Vienuose jų popiežius galėdavo tik sėdėti, o kituose – tik stovėti. Dabartiniais laikais pagaminti papamobiliai naudojant pikapų arba visureigių bazę.
Bene garsiausiu visų laikų papamobiliu galima laikyti „Fiat Nuova Campagnola“, kurį labai mėgo Šv Jonas Paulius II ir būtent važiuojant šiuo automobiliu į popiežių buvo šauta.