Per Kalėdas skaitykite kartu. Prenumeratai -50%
Išbandyti

„Porsche“ be jo – ne toks

Ferdinandas Alexanderis Porsche buvo išmestas iš dizaino mokyklos, nes neturėjo talento. Bet jam užteko talento sukurti 911, 904 ir kitus legendiniais tapusius „Porsche“ automobilių modelius.
Ferdinandas Aleksanderis Porsche kuria aksesuarų dizainą (1989 m.)
Ferdinandas Aleksanderis Porsche kuria aksesuarų dizainą (1989 m.) / Porsche

Šiemet šį pasaulį palikęs Ferdinandas Alexanderis Porsche (1935–2012) buvo vyriausiasis Ferry Porsche sūnus ir Ferdinando Porsche anūkas. Iki pat paskutinės savo gyvenimo dienos jis buvo „Porsche“ bendrėvės stebėtojų tarybos garbės prezidentas.

Jo gyvenimas nuo pat gimimo sukosi aplink automobilius. Didžiąją savo vaikystės dalį jis praleido senelio automobilių dirbtuvėse Štutgarte. 1943 metais šeima kartu su visa įmone persikėlė į Austriją, kur Ferdinandas jaunesnysis pradėjo eiti į mokyklą. Po septynerių metų šeima grįžo į Štutgartą. Nors jo tėvas ir senelis buvo inžinieriai, Ferdinandas Ulmo dizaino mokykloje ėmė studijuoti pramoninį dizainą. Jis norėjo kurti automobilių išvaizdą. Deja, po trejų metų egzaminų komisija išmetė šį studentą iš mokyklos, nes suabejojo jo talentu.

1958 metais F.A., kaip jį vadino mokyklos draugai, pradėjo dirbti šeimos įmonėje dizaino skyriuje. 1962 metais jis tapo „Porsche“ dizaino padalinio vadovu.

„Porsche 911“ – sunki pradžia

356 „Porsche“ modelis jau buvo pradėjęs senti, tad Ferdinandas jaunesnysis apsiėmė sukurti kažką modernesnio. Jis jau po metų iš plastilino nulipdė pirmojo „Porsche 911“ prototipo modelį. Tada mažai kas galėjo numatyti, kad šis modelis taps tikra sportinių automobilių ikona. Tėvui Ferry Porsche automobilio formos patiko, tačiau jis norėjo komfortiškesnio automobilio – ilgesnės bazės, didesnės bagažinės. Tėvas ir sūnus susiginčijo, bet sūnus pasirodė ne iš kelmo spirtas. Vyresniajam Porsche nežinant automobilio brėžiniai tyliai buvo pernešti į kitapus gatvės įsikūrusią automobilių dizaino įmonę „Reutter“, kur ir buvo sukurtas pirmas 911, debiutavęs 1963 metų Frankfurto automobilių parodoje. Sėkmė buvo stulbinama, tad tėvui teko sukandus dantis nurimti.

Nors daugelio aksesuarų dizainą kūrė kiti, Ferdinandas niekam neleido kurti su transportu susijusių produktų – jis yra sukūręs keletą metro traukinių, dviračių, motociklą ir net lenktyninę motorinę valtį.

Pirmos kartos 911 gamyba prasidėjo po metų – 1964-aisiais. Praėjusiais metais debiutavo jau septintoji „Porsche 911“ karta, kuri dizaino prasme nedaug kuo skiriasi nuo savo pirmtako.

Ferdinandas Alexanderis buvo apdovanotas daugeliu prestižinių prizų už „Porsche 911“ dizainą. 1999 metais Austrijos prezidentas suteikė F.A.Porsche profesoriaus titulą.

Kūrė ne tik automobilius

F.A.Porsche kūrė ne tik gatvėms skirtus automobilius. Jis puikiai žinomas ir automobilių sporto pasaulyje. Šeštajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje Ferdinandas Alexanderis sukūrė visą gamą puikių sportinių modelių. Jo darbų sąraše – „Porsche Type 804“, kuris kovėsi pirmosios formulės trasose, bei „Porsche 904 GTS“, dar ir dabar laikomas vienu gražiausių visų laikų lenktynėms skirtu automobiliu.

Ferdinandas Alexanderis sakė, kad „Porsche 904“ – jo mylimiausias kūdikis ir pats geriausias kūrinys. „Į šį darbą niekas nesikišo, šio automobilio išvaizdą kūriau vienas pats“, – vėliau sakė F.A.Porsche.

1972 metais, kai „Porsche“ kompanija tapo atvira akcine bendrove, šeima tiesiogiai nebevadovavo įmonei. Tačiau F.A.Porsche nesėdėjo be darbo – jis grįžo į savo pamėgtą Celio prie Zė miestelį Austrijoje ir ten įkūrė „Porsche Design Studio“ – įmonę, kuri ėmė kurti įvairius išskirtinio dizaino aksesuarus vyrams, pradedant laikrodžiais ir baigiant akiniais, rašikliais ar baldais. Šiuos daiktus vėliau labai pamėgo kopijuotojai – nuplagijuotų akinių rėmelių ar rašiklių galima rasti daugelyje turgų už kelis JAV dolerius.

F.A.Porsche sakė: „Produkto dizainas neturi rėkti, pirmiausia šis daiktas turi būti funkcionalus ir patogiai naudojamas, o jo forma neturi kreipti dėmesio nuo jo funkcijos.“

Nors daugelio aksesuarų dizainą kūrė kiti, Ferdinandas niekam neleido kurti su transportu susijusių produktų – jis yra sukūręs keletą metro traukinių, dviračių, motociklą ir net lenktyninę motorinę valtį.

Lemiamas žodis

Net pasitraukęs iš „Porsche AG“ koncerno veiklos, Ferdinandas Alexanderis visą laiką buvo šios kompanijos stebėtojų tarybos narys bei tardavo lemiamą žodį kuriant kiekvieną naujos kartos 911 modelį. Būtent jis 1990–1993 m., kai „Porsche“ koncernas išgyveno pačius sunkiausius laikus, buvo stebėtojų tarybos pirmininkas ir didele dalimi jo pastangomis kompanija vėl atsistojo ant kojų.

2005 metais F.A.Porsche pasitraukė iš stebėtojų tarybos, užleidęs šias pareigas savo sūnui Oliveriui, tačiau jam buvo suteiktos garbės pirmininko pareigos, kurias ėjo ir jo tėvas. F.A.Porsche priklausė 13 proc. „Porsche“ koncerno akcijų.

F.A.Porsche mirė 2012 m. balandžio 5 d. Zalcburge. Jam buvo 76-eri.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tvarumu garsėjanti kompanija „Reynaers Aluminium“ prisidės prie unikalaus miestelio verslui statybų Kauno LEZ
Reklama
Energija veiksme: kaip Dakaro lenktynininkas valdo stresą ir iššūkius
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas