Pranašiausio XXI a. automobilio beieškant: „GMA T.50“ prieš „Lotus Evija“

Praeitame amžiuje sukūrus „Lamborghini Miura“ atsirado nauja pasaulio pažangiausių – superautomobilių klasė. Vėliau buvo išleistas pats radikaliausias jų tarpe „Ferrari F40“ ir pats greičiausias – „McLaren F1“. XXI a. tobulėjant technologijoms atsirado dar pažangesnių ir retesnių hiperautomobilių klasė. 15min apžvelgs pačias moderniausias XXI a. transporto priemones.
GMA T.50 ir Lotus Evija
„GMA T.50“ ir „Lotus Evija“ (dešinėje).

Balsuodami portale 15min ir 15min GAZAS Facebook paskyroje, padėsite išrinkti pranašiausią XXI a. automobilį.

Neseniai skelbėme apklausą, kurioje prašėme pasirinkti iš dviejų praktiškai gatvei pritaikytų F1 bolidų technologijas turinčių „Mercedes AMG-ONE“ ir „Aston Martin Valkyrie“ hiperautomobilių. Šį kartą nueisime dar toliau, pristatysime jums greičiausio praeito amžiaus automobilio „McLaren F1“ kūrėjo naujausią gaminio ir galingiausio šių dienų elektromobilio akistatą.

Gordon Murray Automotive T.50

Automobilio duomenys

  • 4 litrų V12 tipo variklis (sveriantis vos 177 kg)
  • Galia: 650 AG
  • Galiniai varomieji ratai
  • Mechaninė pavarų dėžė
  • Svoris: 986 kg
  • Kaina: 3 mln. dolerių

Kūrėjas – Gordonas Murray (buvęs F1 inžinierius)

Gal pradėkime nuo pradžių. G.Murray praeityje daugelį metų dirbo F1 inžinieriumi. Šeštame praeito amžiaus dešimtmetyje baigęs inžinerijos studijas svajojo apie darbą to meto F1 galiūnėje „Lotus“ komandoje. Tačiau gyvenime viskas pasisuko taip, kad jau neužilgo kūrė su jais konkuravusius „Brabham“ komandos bolidus. Vėliau pradėjo dirbti „McLaren“, kur kartą jo buvo paprašyta sukurti superautomobilį. Ir jis sukūrė, iki šiol jo genialus kūrinys „McLaren F1“ yra greičiausias atmosferinį variklį naudojantis automobilis žemėje.

Ir šiomis dienomis, praėjus beveik 30-čiai metų, jo kūrėjas Gordonas Murray nusprendė perspjauti pats save ir sukurti kone automaniškiausią automobilį visos pramonės istorijoje. Norėdamas turėti visišką laisvę, jis tam net įkūrė savo automobilių gaminimo įmonę – „Gordon Murray Automotive“ (arba tiesiog GMA).

Kurdamas GMA T.50 G.Murray jau nesivaikė jokių greičio ar galios rekordų, nesistengė ir jį būtinai padaryti pažangiausiu technologiškai, nesileido į jokius kompromisus ir nenorėjo nieko daugiau, tik sukurti labiausiai kvapą gniaužiančią ir į vairuotoją orientuotą hiperautomobilį.

Ką GMA T.50 turi tokio, ko neturi jokia kita transporto priemonė?

Tai unikalus ventiliatorius automobilio galinėje dalyje. Kadaise jį sumontavus F1 bolide („Brabham BT46“) jis jau po pirmųjų varžybų buvo uždraustas. Tuomet minėtas bolidas tiesiog generavo per daug prispaudžiamosios galios, kad su juo kas nors galėtų konkuruoti.

Tuo tarpu „GMA T.50“ automobilyje ventiliatorius atliks net tris funkcijas: papildomai spaus automobilį prie dangos posūkiuose. Taip pat jei įprastai automobiliui su prailginta galine dalimi aerodinamikos dėka papildomai pridedamas greitis (kaip pvz. „McLaren Speedtail“), G. Murray tą patį „long tail“ efektą kurs uždaromų aero kanalų ir galinio spoilerio sinergijos su galingiausiu režimu veikiančio ventiliatoriaus dėka.

Trečioji ir galbūt svarbiausia jo funkcija – net DVIGUBAS prispaudžiamosios jėgos padidinimas stabdymo metu. Paprastai tariant, „T.50“ ventiliatorius padės sutrumpinti stabdymo kelią stojant nuo 240km/h greičio iki 0km/h net dešimčia metrų!

Tačiau čia dar ne viskas. Skirtingai nuo „Mercedes AMG ONE“, šis automobilis neturės jokios hibridinės dalies, elektrinių variklių ar turbinų. Tik lengviausią istorijoje atmosferinį V12 variklį ir aukščiausius tarp gatvei skirtų automobilių pasiekiamus variklio sūkius (12 100 aps/min.).

Kodėl buvo pasirinktas „senamadis“ atmosferinis variklis? Anot Murray, kuriant automobilį tikram auto entuziastui, turi suvokti, jog paprastai pusė jausmo vairuojant ateina iš jo variklio. Žmonėms atmintyje įprastai lieka ne galia, o pirmiausiai variklio garsas ir atsakas iš automobilio staigiai bėgėjantis.

Vairuojant automobilį žmonėms atmintyje įprastai lieka ne galia, o pirmiausiai variklio garsas ir atsakas iš automobilio staigiai bėgėjantis.

Variklio su turbokompresoriumi garsas niekada neprilygs atmosferiniam, o norėdamas per kuo trumpesnį laiką gauti iš variklio atsaką spaudžiant akceleratorių, tu iš esmės eliminuoji turbininio variklio pasirinkimo galimybę. Šis variklis buvo kurtas su ta intencija, kad atsakytų į akceleratoriaus paspaudimą greičiau nei bet kas kitas. Ir tai pavyko. Laisva eiga jis maksimalius sūkius galės pasiekti vos per absurdiškas 0,3 sek.

Keturių litrų darbinio tūrio variklis pasirinktas neatsitiktinai. Įkvėpimo buvo semtasi iš nedidelio, dar Gordono paauglystėje pasaulį išvydusio ir vieno geriausiai auto pramonės istorijoje vertinamo V12 variklio – 3,0 litro darbinio tūrio „Ferrari Colombo V12“.

O dabar eikime prie pačios svarbiausios šio automobilio detalės – svorio.

Pats Murray teigia: „jei ne visi šie pusantros tonos sveriantys hibridiniai monstrai, „T.50“ turbūt niekada nebūtų išvydęs dienos šviesos, aš būčiau baigęs su „McLaren F1“, tačiau dabar aš įpareigotas parodyti, kad automobilius galima gaminti ir su visai kita mintimi. Taip nubrėžiant kontūrus visai ateities auto pramonei“.

Nesvarbu koks naudojamas jėgos agregatas, net nesvarbu kuo jis varomas, didinant efektyvumą ir nuvažiuojamą distanciją, būtina atsigręžti į svorį

„Dabartiniai gamintojai atrodytų visiškai pamiršta šį faktiškai svarbiausią automobilio parametrą. O būtent elektrifikacijos eros sandūroje tai tampa net dar svarbesniu faktoriumi. Nesvarbu koks naudojamas jėgos agregatas, net nesvarbu kuo jis varomas, didinant efektyvumą ir nuvažiuojamą distanciją, būtina atsigręžti į svorį“, – pasakojo visą automobilių pramonės kryptį norintis pakeisti G.Murray.

Paradoksas, tačiau didžiausias privalumas šį automobilį perkantiems bus ne tai, kas jame yra įdėta, o tai, ko jame nėra (svorio). Taip kartu padovanojant dar neregėtą pojūtį vairuojant.

Svorio mažinimo apsėsto inžinieriaus sukurtas „T.50“ bus lengviausias hiperautomobilis per istoriją ir svers vos absurdiškus 986 kg (su visais eksploatuoti reikalingais skysčiais)

Visi pripažįsta, kad ateitis priklauso alternatyviu kuru varomam transportui. Tačiau vidaus degimo variklių era bus palydėta su vienu iš įspūdingiausiu jų tarpe. Tai pranašiausias ir turbūt paskutinis tikriems benzingalviams sukurtas hiperautomobilis mums priminsiantis, kokie beprotiški jie buvo.

Pasaulį išvys tik 100 vnt. šių automobilių. Kaina sieks apie 3 mln. dolerių.

Lotus Evija

Automobilio duomenys

  • Elektrinis variklis (baterijos svoris 718 kg)
  • Galia: 1972 AG
  • Keturi varomieji ratai
  • Automatinė pavarų dėžė
  • Svoris: 1678 kg
  • Kaina: 2,3 mln. dolerių

Dizaineris – Russellas Carras („Lotus“)

Jei kadaise „Lotus“ F1 komandoje svajojęs dirbti G.Murray pristatė savo koncepcija kone visiems šiuolaikiniams automobiliams oponuojantį, ypač lengvasvorį automanišką iki kaulų smegenų automobilį. Kur šiuo metu yra pati „Lotus“ kompanija?

Ir kodėl „Lotus Evija“ priklauso vieta pažangiausių XXI a. automobilių gretose?

Vienas žodis – dėl galios. Manoma, kad nuvažiavusi nuo konvejerio pirmoji „Evija“ bus galingiausia transporto priemonė žemėje. Čia jums ne šeimyninių kėbulo formų eiliniam džo skirtas „Tesla“, tai bus tikras hiperautomobilis iš kitos planetos.

Kol dauguma dabartinių hiperautomobilių naudoja hibridinę pavarą, Lotus nusprendė sukurti pilnai elektra varoma transporto priemonę. Jos baterijos bus itin greitai įkraunamos bei pats gamintojas deklaruoja, kad generuojant beveik 2000 AG. Tai bus galingiausias automobilis žemėje.

Iš pradžių automobilis vadintas „Lotus Type 130“ pavadinimu, reiškiančiu skaičiais išreikštu planuojamų pagaminti vienetų skaičių. Tačiau vėliau prieita prie išvados naudoti terminą „Evija“.

Žodžio Evija reikšmės nerasite jokiame žodyne, jokioje kalboje

Šio žodžio nerasite jokiame žodyne, jokioje kalboje, tačiau manoma, kad artimiausias jo atitikmuo Ievos vardas, krikščionybėje reiškęs pirmąją moterį istorijoje. „Lotus“ mano, kad sukurdami galingiausią istorijoje elektromobilį yra tikri pionieriai rinkoje.

Hiperautomobilio galia generuojama iš keturių skirtingų elektrinių variklių, kurie išvysto 1972 AG ir turės 1704 Nm sukimo momentą. Tai leis šiam monstrui įsibėgėti nuo 0 iki 300 km/val. vos per 9,1 sek. Kiekvieną ratą suks netoli 500 AG galią generuojantys elektriniai varikliai. Kadangi dėl saugumo prie mažų greičių elektromobiliai turi skleisti vienokį ar kitokį garsą. Britai pasirinko atkurti savo legendinio „Lotus 49“ F1 bolido naudoto „Cosworth DFV“ V8 variklio skambesį.

Jėgainę šiam automobiliui kūrė specialus „Williams“ F1 komandos padalinys „Williams Advanced Engineering“ besispecializuojantis elektrinių variklių ir baterijų kūrime. Praeityje jie net projektavo „Formula E“ bolidų naudotas baterijas.

Itin mažas svoris

Tradiciškai sau „Lotus“ sugebėjo pasiekti itin maža svorį, pranešama, kad jis sieks vos 1678 kg. Taip padarydamas „Evija“ lengviausiu elektriniu hiperautomobiliu istorijoje.

Vienas didžiausių pliusų, kad baterija bus pakraunama per artimą benzininiui automobiliui laiko tarpą. 80 įkrovos bus pasiekiama vos per 12 min., o pilnas krovimas užtruks apie 18 minučių. Gamintojas deklaruoja, kad pilnai įkrautas hiperautomobilis galės nuvažiuoti apie 350 km.

„Evija“ naudos apie 718 kg svorio ir 69 kWh talpos bateriją. Tai yra kiek mažiau už „Volkswagen ID.3“, bei gerokai atsiliekama nuo „Rimac“ hiperautomobilių turimų 120 kWh talpos baterijų. Elonas Muskas tuo tarpu savo numatomoje „Tesla Roadster“ žada net tris kartus didesnės talpos – 200 kWh talpos bateriją. Vis dėl to sąlyginai mažą talpą turėtų kompensuoti svoris. Šis elektromobilis svers panašiai kaip naujasis „Porsche 911 Turbo“.

Kitas gamintojas pasiteisinimas dėl ko vardan mažesnio svorio buvo paaukota baterijos talpa, yra tai, jog šiuo automobiliu vis tiek bus galima įveikti apie penkiolika ratų lenktynių trasoje.

Būsimi savininkai, nuvažiavę iki lenktynių trasos dažnai kur kas daugiau laiko praleis „Eviją“ įkraudami, nei iš tikro ja važiuodami.

„Lotus“ teigia, kad faktiškai turi būti F1 pilotu, kad sugebėti ištverti daugiau laiko trasoje, kadangi juo važiuojant bus patiriamos didžiulės perkrovos. Visgi būsimi savininkai, nuvažiavę iki lenktynių trasos dažnai kur kas daugiau laiko praleis „Eviją“ įkraudami, nei iš tikro ja važiuodami.

Kokia bus pačios Lotus ateitis?

Šis hiperautomobilis nebus tik „Lotus“ flagmanas, tai bus visų elektra varomų transporto priemonių flagmanas. Jo sėkmė turėtų užtikrinti iš esmės savo automobilių gamą atnaujinančio brito gamintojo ateitį.

Neseniai buvo nutraukta legendinių, įmones vizitine kortele buvusių „Elise“, „Exige“ ir „Evora“ gamyba. Taip pat buvo atnaujintos gamybinės patalpos, kuriose bus gaminamas paskutinis įmonės modelis su vidaus degimo varikliu – „Emira“.

Su „Porsche 718 Cayman“ konkuruoti kurta „Emira“ turėtų praplėsti gamybos apimtis nuo 1500 iki 5000 vnt. Ir palikti pasirinkimą vėliau pristatyti dar modelių gamą praplėsiančius papildomus modelius (greičiausiai tai bus dar lengvesnis sportiškas elektromobilis ir visureigis).

„Lotus Evija“ nebus tik vienetinis grandiozinis projektas norint atkreipti pasaulio dėmesį, tačiau turėtų atverti kelius ateityje gaminti lengviausius rinkoje elektrinius automobilius. Turint omenyje jų įprastai didelį svorį, norint įveikti kuo didesnį atstumą, svoris tampa vienu svarbiausių veiksnių, taupant energijos suvartojimą.

Numatoma, kad pasaulį išvys 130 vnt. „Lotus Evija“. Jų kaina bus apie 2.3 mln. dolerių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis