Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Prasideda pirmojo saulės energija varomo hibridinio sunkvežimio bandymai

Unikalus hibridinis sunkvežimis su saulės baterijomis padengta priekaba išbandomas visuomeniniuose keliuose po dvejus metus trukusio „Scania“, Upsalos universiteto, „Eksjö Maskin & Truck“, „Midsummer“, „Ernsts Express“ ir „Dalakraft“ bendradarbiavimo mokslinių tyrimų srityje. Saulės energija žymiai sumažina eksploatavimo sąnaudas ir teršalų išmetimą, nes sunkvežimis pats pasigamina energiją.
Hibridinis „Scania“ vilkikas su saulės baterijų plokštėmis
Hibridinis „Scania“ vilkikas su saulės baterijų plokštėmis / Gamintojo nuotr.

„Scania“ tikslas – paskatinti perėjimą prie tvarios transporto sistemos. Niekada anksčiau saulės baterijos nebuvo naudojamos gaminti energiją sunkvežimio jėgos pavarai kaip darome šiame projekte. Šis natūralus energijos šaltinis gali žymiai sumažinti transporto sektoriaus išmetamų teršalų kiekį. Puiku būti priešakyje kuriant naujos kartos sunkvežimius“, – sako „Scania“ tyrimų biuro vadovas Stasas Krupenia.

Gamintojo nuotr./Hibridinis „Scania“ vilkikas su saulės baterijų plokštėmis
Gamintojo nuotr./Hibridinis „Scania“ vilkikas su saulės baterijų plokštėmis

Mokslinių tyrimų projekte naudojamu sunkvežimiu siekiama ištirti pagamintą saulės energiją ir kiek dėl saulės baterijų naudojimo sumažėja anglies dioksido išmetimas. Tyrėjai sukūrė naujas, efektyvias ir lengvas sunkvežimiams skirtas saulės baterijas. Jie taip pat tiria, kaip sunkvežimiai gali sąveikauti su elektros tinklu, ir pristato naujus modelius, kas atsitiks, jei keli tokie sunkvežimiai bus prijungti prie elektros tinklo.

„Tai įdomus projektas, kuriame akademinė bendruomenė ir pramonė kartu bando sumažinti sunkvežimių transporto poveikį klimatui. Šio unikalaus sunkvežimio rezultatai bus labai įdomūs“, – sako projekto vadovas ir Upsalos universiteto fizikinės chemijos profesorius Erikas Johanssonas.

5000 km ilgesnis važiavimo atstumas per metus

18 metrų ilgio sunkvežimio priekaba beveik visiškai uždengta saulės baterijų plokštėmis, o tai prilygsta namui, kuriame įrengtos tokios pačios galios baterijos. Švedijoje saulės energija varomas hibridinis sunkvežimis gali nuvažiuoti iki 5000 daugiau kilometrų per metus. Tokiose šalyse, kaip Ispanija, kur saulės šviesos daugiau, transporto priemonė gali dvigubai padidinti saulės energijos kiekį ir taip prailginti važiavimo atstumą lyginant su Švedijos sąlygomis.

Projekte taip pat tiriami nauji, lengvi tandeminiai saulės elementai, kurie yra pagrįsti „Midsummer“ saulės elementų ir naujų perovskito saulės elementų deriniu. Tai leidžia veiksmingiau paversti saulės šviesą elektros energija. Toks sprendimas galėtų padvigubinti saulės energijos gamybą lyginant su dabartine panelių gaminamos energijos kiekiu.

„Mūsų veiksmingų ir lengvų saulės elementų tyrimai bus tikrai svarbūs, ypač kai kalbama apie jų pritaikymą ateities sunkvežimiuose“, – tęsia Johanssonas.

„Plonos plėvelės baterijos puikiai tinka komercinėms transporto priemonėms“

„Mūsų saulės baterijos puikiai tinka naudoti siekiant, kad komercinės transporto priemonės būtų tvarios. Matome didelį potencialą elektrifikuojant sumažinti sunkiųjų transporto priemonių išmetamų teršalų kiekį. Saulės baterijų gaminama elektra taupys kurą ir mažins anglies dvideginio išmetimą. Norime būti patikimu partneriu ir galime tai pasiekti šiuo novatorišku projektu“, – sako „Midsummer“ įmonės plėtros vadovas Erikas Olssonas.

„Eksjö Maskin & Truck“ generalinis direktorius Danielis Sandhas sutinka: „Šiuo metu degalai vežimo įmonėms brangsta, ir viskas, kuo galime prisidėti prie šių sąnaudų mažinimo, bus naudinga visuomenei ilgalaikėje perspektyvoje.“

Viena projekto dalis buvo skirta įvertinti įkrovimo poveikį elektros tinklui ir tai, ar būtų galima parduoti elektros perteklių. Įkrovimo dviem būdais galimybė nėra visiškai paprasta, o teisės aktai neaiškūs.

„Manėme, kad galėsime nusipirkti sunkvežimių pagamintą elektros perteklių, tačiau, deja, šiuo metu tai neįmanoma. Tačiau tai, kad saulės elementai tampa sunkvežimio energijos tiekimo dalimi, yra fantastiška. Kaip elektros energijos prekybos įmonė matome, kad norint susidoroti su energetikos pertvarka reikalingi visi atsinaujinantys energijos šaltiniai“, – sako „Dalakraft“ elektros prekybos inžinierius Sverkeris Ericssonas.

560 arklio galių įkraunamas hibridas su 100 kv.m. saulės baterijų

Dabar sunkvežimį visuomeniniuose keliuose išbandys krovinių vežimo bendrovė „Ernsts Express AB“. „Visa pramonė susiduria su dideliais iššūkiais apskritai, o ypač degalų. Elektros gamyba iš atsinaujinančių energijos šaltinių yra mūsų ateitis. Žaliosios transporto bendrovės dalyvavimas šiame projekte dar labiau sustiprina jo reikšmę“, – sako „Ernsts Express“ generalinis direktorius Larsas Evertssonas.

Saulės energija varomas sunkvežimis buvo sukurtas mokslinių tyrimų projekte, kurį iš dalies finansuoja Švedijos vyriausybės inovacijų agentūra „Vinnova“, siekiant sukurti sunkvežimius, kurie dėl saulės energijos naudojimo daro mažą poveikį klimatui. Tai 560 arklio galios hibridinis sunkvežimis. Ant 18 metrų priekabos 100 kvadratinių metrų plotą užima plonos, lengvos ir lanksčios saulės baterijos, kurių didžiausias efektyvumas yra 13,2 kWp (didžiausias kilovatų pajėgumas). Apskaičiuota, kad Švedijoje dėl jų naudojimo pagaminama 8000 kilovatvalandžių (kWh) per metus. Baterijų bendras pajėgumas yra 300 kWh, iš kurių 100 kWh – sunkvežimyje ir 200 kWh – priekaboje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs