Automobilių plėvelių mados prisitaiko prie naujų reikalavimų
Kauno kelių policijos valdybos viršininko Dano Česnausko teigimu, pažeidimų dėl šviesos laidumo reikalavimų neatitinkančių priekinių automobilio stiklų skaičius pastaraisiais metais ženkliai sumažėjęs. „Prie tokių rezultatų prisidės nuo liepos 1 d. įsigaliojęs naujas įstatymas, jog policijos pareigūnas gali panaikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą, nustatęs priekinių stiklų šviesos laidumo neatitikimą KET techniniams reikalavimams. Tai gerokai atbaidys tuos, kurie anksčiau sumokėdavo baudas ir toliau kaip niekur nieko važinėdavo su užtamsintais priekiniais automobilio stiklais“, - patirtimi dalinasi pareigūnas, prasitaręs, jog rudenį kartu su techninių apžiūrų centrų darbuotojais bus organizuojami reidai, kur bus nuodugniai tikrinama automobilių techninė būklė.
Jei automobilio stiklai nėra tonuoti originaliai, visada rekomenduojame 20 procentų šviesos laidumo plėvelę, kuri pagal išvaizdą ir funkcijas niekuo nesiskiria nuo fabrikinio stiklų tonavimo
Keičiantis reikalavimams, keičiasi ir plėvelių mados bei žmonių supratimas apie jų paskirtį bei funkcijas. Vis dažniau lietuviai pirmiausia ieško ne „juodesnės“ plėvelės , o siekia užsitikrinti kuo didesnį komfortą.
„Tamsias plėveles vis dar mėgsta jaunimas, tačiau verslininkai, moterys, vyresnio amžiaus žmonės renkasi didesnio laidumo plėveles. Jei automobilio stiklai nėra tonuoti originaliai, visada rekomenduojame 20 procentų šviesos laidumo plėvelę, kuri pagal išvaizdą ir funkcijas niekuo nesiskiria nuo fabrikinio stiklų tonavimo, tačiau suteikia automobiliui solidumo bei atlieka kitas svarbias funkcijas“, – aiškina jau daugiau nei 20 metų plėvelėmis prekiaujančios „Aša“ įmonės direktorė Živilė Vaitkūnienė.
Pasak specialistės, prieš septynerius metus buvo madingos pusiau veidrodinės plėvelės. Šiandien automobilių savininkai renkasi kur kas šviesesnes plėveles, ne tik dėl funkcijų, bet ir grožio, nes naudojant šviesesnę plėvelę nėra toks ryškus perėjimas nuo beveik skaidrių priekinių šoninių prie tonuotų užpakalinių šoninių langų.
Ne visada pakanka gamyklinio tonavimo
2003 m. susisiekimo ministro patvirtinti techniniai reikalavimai naudojamoms kelių transporto priemonėms skirti užtikrinti vairuotojų saugumą: stiklų, patenkančių į priekinį 180° vairuotojo matymo lauką, šviesos laidumas turi būti ne mažesnis nei 75 proc. ir 70 proc. priekinių šoninių bei priekinių durų stiklų.
Pasak specialistų, reikia atkreipti dėmesį, jog paprastai priekiniai automobilio stiklai jau būna gamykliškai tonuoti, todėl klijuojant bet kokią plėvelę šviesos laidumo procentas dar labiau sumažėja. Apie stiklų skaidrumą informuojama tam tikrais gamykliniais žymėjimais: AS1 reiškia, kad stiklas yra skaidrus, AS2 - laidumas šviesai iki 75 proc, tamsesnis tonavimo laipsnis žymimas AS3. Pastarąjį ženklą dažniau tenka pamatyti ant amerikietiškų automobilių. Tiesa, gamykliškai tonuoti stiklai ne visada atlieka svarbiausias funkcijas, todėl plėvelių paklausa vis dar išlieka.
Plėvelė, telpanti į KET reikalavimų rėmus
Siekiant užtikrinti vairuotojų saugumą ir atitikti įvestus reikalavimus, kuriamos naujos priemonės, padedančios užtikrinti vairuotojų komfortą. Neseniai Lietuvoje pasirodė naujos plėvelės nuo akinimo ir karščio, kurių šviesos laidumas siekia 89 proc., t.y. atitinka Lietuvos KET reikalavimus. Norint suprasti šios plėvelės veikimo principą, ne mažiau svarbu žinoti ir elementariausius fizikinius dėsnius.
Plėvelė pasižymi dideliu pralaidumu matomai saulės spindulių spektro daliai, tačiau praleidžia tik 50 proc. infraraudonųjų (karščio) spindulių.
„Tiek ant gamykliškai tonuotų, tiek ant skaidrių priekinių automobilio stiklų užklijuotos plėvelės šviesos laidumas atitinka įstatymų numatytas normas. Plėvelė pagaminta nenaudojant metalų kompozitų, tad nekyla nepatogumų dėl radijo bangų blokavimo,“ – aiškina pleveles.lt vadovė Ž. Vaitkūnienė. Tiesa, visada galioja įvairiausios paklaidos, tad patikrinti šviesos laidumą galima prietaisu „Pocket detective“, kurį naudoja ir policijos pareigūnai.
Dar vienas svarbus plėvelės privalumas – apsauga nuo ultravioletinių spindulių. Neseniai St. Louis universiteto medicinos mokyklos atliktas tyrimas parodė, kad beveik 53 procentų odos vėžio atsiranda kairėje vairuotojų kūno pusėje. Tyrėjai mano, jog tokį vėžio padidėjimą šioje pusėje lemia UV spinduliai, prasiskverbiantys pro stiklą.
Atkreipia dėmesį į vairavimą trumpėjant dienoms
Pasak Ž. Vaitkūnienės, nestipriai tonuota plėvelė praverčia ne tik vasaros metu, bet ir rudenį bei žiemą. Dienoms trumpėjant, grįžtant iš darbų, horizonte šviečianti saulė stipriai akina, nesimato ženklų. Žiemą taip pat ne pyragai važiuoti daliai saulės spindulių atsispindint nuo sniego. Štai visai neseniai žiniasklaidoje aprašytas įvykis dėl traktorininko susidūrimo su traukiniu įvyko todėl, kad dėl saulės vairuotojas nematė perspėjančių ženklų. Tokiais atvejais plėvelė padeda „prigesinti“ saulės spindulius.
Kita vertus kelių policijos tarnybos vadovas D. Česnauskas perspėja, jog plėvelės tamsumą reikia rinktis protingai ir pagalvoti apie tamsųjį paros laiką, kuomet sunku pamatyti ne tik tamsiai besirengiančius pėsčiuosius, bet ir važiuojančius automobilius nematomame mūsų regėjimo taške.