5000 km greičio ruožų smėlynais bet kokiam automobiliui yra ekstremalus išbandymas. Tačiau šių metų nugalėtojams net nereikėjo visais ratais varomo automobilio – šiųmetinis Dakaro nugalėtojas Carlos Sainz laimėjo važiuodamas galiniais ratais varomu bagiu.
Nepaisant to, kad komanda turi gan sėkmingą ir jau laimėjusį Dakarą visais ratais varomą „Mini“, vokiečius iš „X-Raid“ komandos kurti galiniais ratais varomą bagį paskatino pastarąjį dešimtmetį Dakare dominavę „Peugeot“ bagiai.
Bagis ar visureigis?
Dakaro taisyklės numato nemažai skirtingų klasių ir čia visą laiką pynėsi dvi filosofijos – lengvi greiti galiniais ratais varomi bagiai – prieš visais ratais varomus, bet sunkesnius visureigius. Bagių pranašumas ilgesnė ratų pakabos eiga, didesnio diametro ratai ir mažesnis svoris. Ilgus metus buvo manoma, kad šie privalumai nėra lemiami, bet iš pradžių „Peugeot“, o šiemet ir MINI įrodė, kad yra priešingai.
Bagiams leidžiama ratų pakabos eiga sudaro net 50 cm, kai tuo tarpu visais ratais varomų visureigių buvo vos 25 cm. Prieš pora metų visureigių ratų eiga buvo padidinta iki 28 cm ir tai padėjo, tačiau nepakankamai.
Svoris skiriasi irgi apčiuopiamai – visureigiai sveria ne mažiau kaip 1850 kg, o bagiai – vos 1580 kg. Beveik trys šimtai kg – labai didelis skirtumas automobilių sporte, kuriame kartais net 10 kg gali turėti lemiamą pranašumą.
Ir dar vienas svarbus pranašumas – bagiai turi padangų slėgio reguliavimą kurio pagalba gali keisti padangų slėgį neišlipdami iš automobilio. Visureigiams tai draudžiama.
Kadaise lenktynių organizatoriai galvojo, kad tai nedideli pakeitimai, bet kaip pasirodė dabar, jie yra lemiami.
Bagių trūkumas pasirodo tada, kai automobilis užklimpsta. Visureigiai iš smėlio gniaužtų paprastai išsivaduoja per 5-10 minučių. Strigusį bagį ištraukti paprastai užtrunka apie pusvalandį.
Kitas dalykas – klasikinį ralį primenantys greičio ruožai su daug siaurų aštrių posūkių. Tokių pasitaikydavo Pietų Amerikoje, bet Dakarui persikėlus į Arabų pusiasalį ši problema dingo.
Konstrukciniai skirtumai ir panašumai
MINI „JCW Buggy“ yra visai kitoks negu MINI „JCW Rally“, kuriuo lenktyniauja Vaidotas Žala. Nors abu surinkti ant vamzdinio rėmo, su serijiniais automobiliais abu turi bendrus tik ženkliukus. Abiejų kėbulai pagaminti iš anglies pluošto, gaminto Prancūzijoje. Visureigio variklis priekyje, bagio – gale. Gale įrengtas variklis leido sutaupyti daug svorio – nereikia transmisijos tunelio, lengviau paskirstyti svorį, sumažėja priekinė automobilio dalis.
Bet yra ir sutapimų. Visureigio ir bagio vamzdiniai rėmai yra panašūs, gaminami ten pat. Abu automobiliai naudoja tokios pačios konstrukcijos nepriklausomą pakabą su dvigubomis svirtimis. Aišku, tik pakabos eiga yra visiškai kitokia.
Didžiausias skirtumas, kuris MINI „Buggy“ skiria nuo kitų Dakaro dalyvių yra tai, kad jie naudoja po vieną amortizatorių – didžioji dalis konkurentų naudoja dvigubus amortizatorius. Vokiečiai surizikavo naudoti po vieną ir neprašovė. Amortizatoriai susitvarkė su savo darbu ir leido sutaupyti net 70 kg svorio. Be to, sportininkams nereikia vežtis su savimi tiek daug atsarginių dalių – pakanka vieno atsarginio amortizatoriaus vietoj dviejų.
Dalį amortizacijos atlieka ir didžiuliai ratai. Jie sveria net 50 kg, palyginus su 35 kg visureigių, bet didesnis diametras leidžia pernelyg nekreipti dėmesio net į didelius akmenis.
Palyginus su MINI „Rally“, bagis turi truputį ilgesnę bazę, o ratai įrengti labiau kampuose siekiant pagerinti pravažumą. Šis bagio aukštis reguliuojamas – jį galima pakelti ar nuleisti per 5 cm.
Varikliai – „beveik“ vienodi
Ko gero panašiausias abiejų MINI agregatas – variklis. „Alpina“ kompanijos paruoštas „BMW Steyr“ trilitrinis dyzelinis agregatas, kurio pagrindas paimtas iš serijinio BMW 550d modelio. Variklio vidus iš esmės nepakeistas. Didžiausias skirtumas – turbina. MINI visureigyje naudojamos dvi turbinos, o bagyje tik viena.
Aišku, sportiniuose varikliuose naudojami visai kitokie purkštukai, kitoks degalų siurblys ir speciali „Akrapovič“ išmetimo sistema. „X-Raid“ nusprendė atsisakyti dviejų turbinų dėl lengvesnio valdymo.
Kadangi bagis varomas tik galiniais ratais, jam nebūtinas toks didžiulis sukimo momentas nuo žemų variklio apsukų, ko labai reikia visureigiui, kuris varomas visais ratais. Po pirmo Dakaro buvo nutarta vienos turbinos atsisakyti, nes valdyti bagį lengviau, kai sukimo momentas didėja ne taip staigiai.
Pirmais metais MINI bagis važiavo su dviem turbinomis, vienos buvo atsisakyta dar ir dėl mažesnio svorio. Su dviem turbinomis automobilio ratai ištisai prasisukinėjo net važiuojant ketvirta pavara. Buvo nutarta, kad antros turbinos privalumų bagis paprasčiausiai neišnaudoja.
Abiejų automobilių akseleratoriaus darbas visiškai kitoks. Visureigyje jis pakankamai „aštrus“, kad staigiai padidintų variklio galią, kai jos reikia vairuotojui. Bagio akseleratorius veikia daug švelniau, o variklio galia perduodama palaipsniui.
Oficialiai abu MINI, tiek „Buggy“, tiek ir „Rally“ turi po 350 AG ir 770 Nm, bet iš tikrųjų bagis turi šiek tiek daugiau galios ir mažesnį sukimo momentą.
Abu automobiliai naudoja tą pačią „AP Racing“ sankabą, o štai pavarų dėžės visiškai skirtingos. Visureigis turi prancūzišką „Sadev“, o bagis britų „Xtrac“ – abi jos šešių pavarų sekvencinės.
Kiekvienas kilogramas suskaičiuotas
Automobilio dizainas sukurtas kompiuterinės simuliacijos būdu kad būtų ne tik aerodinamiškas, bet ir kuo geriau aušintų variklį. Jeigu pirmieji MINI visureigiai Dakaro visureigiui buvo kuriami iš esmės be aerodinamikos specialistų pagalbos, tai bagio kėbului jie turėjo lemiamos įtakos. Iš pradžių buvo sukonstruotos tik dvi variklio aušinimo angos, bet po kompiuterinės simuliacijos jų padaugėjo iki penkių.
Paprastai kiekvienas automobilis vežasi apie 30 kg svorio atsarginių detalių (didžiausias svoris tenka atsarginiam pusašiui) ir dar apie 10 kg įrankių bei privalomą pirmosios medicinos pagalbos paketą ir neliečiamą septynių litrų talpos geriamo vandens bakelį nelaimės atvejui. MINI bagyje yra dar du kastuvai, dvi „slidės“ padedančios išsivaduoti užstrigus smėlyje ir du tempimo lynai.
Kovojant dėl pergalės kiekvienas kilogramas yra itin svarbus net ir Dakare. Atsarginiai dalykai visada yra tam tikra loterija – pernelyg daug prisidėjus rizikuoji vežti papildomą svorį, pernelyg mažai prisidėjus rizikuoji pasitraukti iš lenktynių dėl smulkmenos. Pavyzdžiui , 2019 metais MINI bagiai kentėjo dėl padangų slėgio sistemos gedimų. Vis gesdavo viena detalė, kuri kainuoja vos pora eurų.
Ar sugebės MINI „Buggy“ pakartoti savo pasiekimą ir kitąmet? Visi šansai jų rankose – taisyklės iš esmės nesikeičia, Dakaro lokacija taip pat bent penkerius metus bus ta pati. Panašu, kad ir konkurentų naujų nebus. Tačiau Dakaras tuo ir įdomus, kad kiekvienais metais yra nenuspėjamas.