Pamiršo išklausyti privalomus kursus po antrojo pažeidimo
Po pirmo nusižengimo pradedantis vairuotojas privalomus kursus išklausė, po antro – ne. Tačiau įmonė „Regitra“, praėjus dvejiems metams po egzamino išlaikymo, vis tiek išdavė 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą. Bet vėliau išlindo yla iš maišo – paaiškėjo, jog pažymėjimo šis vairuotojas gauti neturėjo ir turi ne tik perlaikyti vairavimo egzaminą – dingsta visas jo 4 metų vairavimo stažas.
Likimo ironija – naują pažymėjimą vairuotojas užsisakė dėl to, kad keitė asmens dokumentą ir pavardę. Jei nebūtų to daręs, vairuotojų registro problema nebūtų išaiškėjusi.
„Regitra“, praėjus dvejiems metams po egzamino išlaikymo, KET pažeidusiam pradedančiam vairuotojui vis tiek išdavė 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą.
Tokia skaitytojo versija. O ką apie šią istoriją mano „Regitros“ darbuotojai? Ar gali būti, jog „Regitra“ išdavė 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą, nors to padaryti negalėjo? Dėl ko įvyko tokia klaida? Ar daug tokių žmonių yra? Ką jiems reikėtų daryti?
„Regitra“ – apie pradedančių vairuotojų ugdymo politiką
Įmonės „Regitra“ atstovė Aurelija Juodytė paaiškino, kad toks atvejis iš tiesų buvo. Ir išdėstė „Regitros“ konstituciją bei aplinkybes, kurios paaiškina, kaip galėjo nutikti tokia istorija.
Pradedančiųjų vairuotojų (važinėjančių su „žalio lapo“ ženklu – red. past.) saugaus eismo politikos pagrindą sudaro apribojimai, vienas kurių – sutarimas, jog pažeidus KET, bus papildomai tobulinamasi.
Saugaus eismo politikos pagrindą sudaro apribojimai, vienas kurių – sutarimas, jog pažeidus KET, bus papildomai tobulinamasi.
Įprastą vairavimo kultūros ugdymo praktiką sudaro keletas veiksnių, kurių svarbiausi – rizikingų situacijų atpažinimas ir vairavimo įgūdžių nepatekti į jas ugdymas bei vairavimo tradicijos būsimo vairuotojo aplinkoje, jam autoritetą turinčio asmens vairavimo įgūdžiai ir įpročiai. Tiek individualiam vairavimui, tiek bendrajai šalies eismo kultūrai įtakos turi ir valstybės nustatomos specifinės sąlygos dalyvauti eisme pradedantiesiems vairuotojams.
Kiekviena valstybė taiko tam tikrus apribojimus pradedantiesiems vairuotojams, siekdama sumažinti riziką jiems patekti į eismo įvykius.
Pradedantiesiems vairuotojams taikomi apribojimai gali būti labai įvairūs: tai ir greičio ribojimas, ir nulio (0) promilės alkoholio koncentracija kraujyje, taip pat specialios sąlygos prarasti teisę vairuoti už tam tikrus kelių eismo taisyklių pažeidimus, draudimas vairuoti tamsiu paros metu, draudimas vežti bendraamžius keleivius. Prie tokių apribojimų priskirtini ir privalomi tobulinimosi kursai kelių eismo taisyklių pažeidėjams. Kiekviena šalis sprendžia, kokias priemones taikyti.
„Regitros“ taikomi apribojimai
Prie tokių apribojimų priskirtini ir privalomi tobulinimosi kursai kelių eismo taisyklių pažeidėjams.
„Šalis pasirenka taikyti tokius apribojimus, kurie, manoma, yra efektyviausi ir apsaugantys nepatyrusius vairuotojus bei kitus eismo dalyvius“, – teigia „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas. Pasak vieno „Regitros“ vadovų, tik pradėjus vairuoti, kol mūsų įpročiai formuojasi, o įgūdžiai vis tobulinami, padarius pažeidimą, papildomi mokymai yra drausminantis nepatogumas, kuris, akivaizdu, siejamas su nesaugia, netinkama vairuotojo elgsena. „Ne tik mokymų turinys, bet pats papildomo rūpesčio dėl užsiėmimų faktas yra ta žinia jauniems vairuotojams. Man neramu, kad šio poveikio adresatui neprarastume, jei papildomi mokymai taps privalomi visuotinai.“
Taigi pradedančiųjų vairuotojų saugaus eismo politikos pagrindą sudaro apribojimai, tarp kurių papildomi mokymai yra viena efektyvesnių priemonių. Nesilaikant vairuotojų bendruomenės susitarimo, jog pažeidus Kelių eismo taisykles bus tobulinamasi, gresia sankcija – prarandama galimybė gauti 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą ir tenka vairavimo teorijos ir praktikos egzaminus laikyti iš naujo.
Pareiga patikrinti „žalius lapus“ eismo įvykių registre
Dėl šių tikslų nuo 2013 m. liepos 1 d. vairuotojo pažymėjimų registro tvarkytojams atsirado pareiga policijos vedamame administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registre patikrinti, ar pradedantieji vairuotojai nėra pažeidę reikalavimo, už kurį jiems numatytas papildomas vairuotojų mokymas, ar jie nėra sukėlę eismo įvykio, dėl kurio buvo sutrikdyta eismo dalyvių sveikata.
Vairuotojų registro tikslumui svarbu, kad įstatymų leidėjas numatytų parengiamąjį (pereinamąjį) laikotarpį.
Kodėl atsiranda netikslumų vairuotojų registre
Siekiant paaiškinti, kodėl šiandien vairuotojų registre pasitaiko netikslumų, būtina priminti, jog teisėkūros diskusijos dėl papildomų mokymų kaip tinkamos pradedančiųjų vairuotojų vairavimo elgsenos formavimo priemonės Seimo narių iniciatyva prasidėjo dar 2008 m. Truko penkeri metai, kol 2013 m. birželio 13 d. buvo priimtas atitinkamas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimas. Įstatymo leidėjas numatė, kad naujos nuostatos įsigalios nuo tų pačių metų liepos 1 d.
Jeigu tas terminas dar buvo galimas skubos tvarka pakeisti poįstatyminius teisės aktus, tai jis buvo neadekvatus registrų priežiūros institucijoms įgyti būtinus techninius įrankius ar atlikti programinius pakeitimus.
Deklaracijos tekste pakako perspėjimo apie atsakomybę už melagingos informacijos pateikimą.
„Kiek pamenu, mums buvo paliktos trys dienos įgyvendinti įstatymo leidėjo valią“, – prisimena S.Šuminas.
„Policija iš karto pasakė, kad bus pasirengusi teikti duomenis tik nuo 2014 m. pradžios. Ieškodami išeičių, „Regitroje“ pirmą kartą išbandėme Europoje įprastą priemonę – pasitikėti vairuotojais ir, kol sąsaja su policijos duomenų baze neveikė, pasiūlėme užpildyti deklaraciją dėl galiojančių nuobaudų turėjimo“, – pasakoja įmonės generalinio direktoriaus pavaduotojas.
Kiek vairuotojų bandė gudrauti?
Pasak S.Šumino, deklaracijos tekste pakako perspėjimo apie atsakomybę už melagingos informacijos pateikimą – didžioji dauguma gyventojų pateisino pasitikėjimą: iš visų tuo metu pažymėjimus keitusių apie 20 tūkst. vairuotojų, gal koks šimtas ar du šimtai vairuotojų sugudravo, tačiau iš atvejų, kurie paaiškėja, matyti, kad tai nedidelis procentas, pavienės situacijos.
Galima sakyti, kad taip vairuotojai apgavo patys save: tas faktas apie neišklausytus papildomus mokymus per metus nuo pažeidimo padarymo atėjus keisti pasibaigusio galiojimo vairuotojo pažymėjimo bus užfiksuotas automatiškai, kadangi policijos vedamoje elektroninėje pažeidimų apskaitoje yra saugoma informacija apie pažeidimą.
Gal koks šimtas ar du šimtai vairuotojų sugudravo...
Įspėti vairuotojus iš anksto galėtų policija, nes ši institucija savo registre informaciją turi nuo pažeidimo įregistravimo momento, o „Regitroje“ informacinė sistema blokuoja operaciją, tik tuomet, kai žmogus kreipėsi dėl vairuotojo pažymėjimo keitimo.
Matyti, kad techninį sprendimą pagal atskirą atvejį tikrinti administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registrą tuomet, kuomet asmuo ateis keistis vairuotojo pažymėjimą, lėmė teisėkūros aplinkybės – įstatymo leidėjas nenumatė pereinamojo laikotarpio, todėl technologinis sprendimas buvo pritaikytas prie teisės aktų reikalavimo termino.
Susisiekimo ministro 2013 m. birželio 28 d. priimta tvarka dėl papildomų mokymų įsigaliojo 2013 m. liepos 1 d.
Ką vairuotojams ir įstatymų leidėjams siūlo „Regitra“
„Regitros“ pasiūlymas – skaičiuoti terminą ne nuo pažeidimo, bet nuo nutarimo apie pažeidimą gavimo dienos bei ilginti keitimo terminą.
„Kas šiandien vis dar ypač svarbu jauniems vairuotojams, kad duodamas papildomų mokymų pabaigimo terminas – vieneri metai nuo pažeidimo padarymo dienos. Mes matome, kad nemažai vairuotojų patenka į „įstatymo pinkles“, kuomet jie padaro pažeidimą dėl tam tikrų priežasčių, ar dėl to,
kad jie nežinojo, ar nesugebėjo, ar nėra atidūs pakankamai, o vėliau praleido tą terminą, ateina keisti vairuotojo pažymėjimo ir jie supranta, kad jie tos teisės vairuoti neturi. Tos situacijos pasitaiko ir apie tūkstantį vairuotojų, taip prarado teisę vairuoti“ – greitai įsigaliojusio įstatymo taikymo pasekmes vardija S.Šuminas.
„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas sako, kad „Regitra“ jau turi teisinių procesų, kuriuos pradėjo vairuotojai, padarę, tarkime, greičio matuokliu užfiksuotą pažeidimą likus kelioms dienoms iki „pradedančiojo vairuotojo“ statuso pabaigos. Kreiptis dėl pažymėjimo keitimo galima likus 10 darbo dienų iki išduoto vairuotojo pažymėjimo termino.
Kad tokių bylų valstybė turėtų kuo mažiau, „Regitra“ siūlo keisti įstatymą, jog terminas, per kurį turėtų būti išklausyti papildomi mokymai, būtų skaičiuojamas ne nuo pažeidimo, bet nuo nutarimo apie pažeidimą gavimo dienos.
„Žalio lapo“ statusą siūlo pratęsti iki 3 metų
Taip pat siūloma nustatyti, kad pradedančiojo vairuotojo pažymėjimas galiotų trejus metus. Papildomai toks sprendimas suteiktų didesnį pasirinkimą asmenims pasikeisti vairuotojo pažymėjimą, nes šiai procedūrai būtų rezervuoti vieneri metai laiko.
Kol įstatymas nepakeistas, atmintina, kad nustatytu laiku nebaigus papildomo mokymo, teisė vairuoti grąžinama tik perlaikius vairavimo egzaminą ir tuomet išduodamas naujas dvejus metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Tuos dvejus metus vėl bus taikomas griežtesnis padarytų kelių eismo taisyklių pažeidimų vertinimas.
Vairavimo stažas reikšmingas tik pradedantiesiems vairuotojams pirmus dvejus metus
„Regitra“ taip pat atkreipia dėmesį, kad tik vieninteliu atveju vairavimo praktika, vadinamasis stažas, turi reikšmės. Tai yra aktualu tik tiems asmenims, kurie ką tik įgijo teisę vairuoti – dvejų metų laikotarpiu nuo tos dienos, kurią ši teisė jiems buvo suteikta, pradedantieji vairuotojai turi tobulinti savo įgūdžius socialaus vairavimo linkme. Todėl jų dalyvavimui eisme šiuo tikslu taikomas apribojimų kompleksas, vienas kurių – galimybė pasikeisti vairuotojo pažymėjimą į galiojantį 10 metų tik tuo atveju, jei per pirmuosius dvejus vairavimo metus nepadaryti kelių eismo taisyklių pažeidimai.
Tokia nuostata yra įtvirtinta Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme, kuriame „stažo“ sąvoka nėra išskirta atskiru apibrėžimu, bet vartojama apibūdinti dalyvavimo eisme naujoką:
„Pradedantysis vairuotojas – asmuo, įgijęs teisę vairuoti A, A1, A2, B, B1 kategorijos motorinę transporto priemonę ir turintis vairavimo stažą iki dvejų metų“.
Taigi pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą visais atvejais, išskyrus pirmus dvejus metus nuo vairuotojo pažymėjimo asmeniui išdavimo, stažo duomuo vairavimo teisės įgijimui, praradimui, atnaujinimui reikšmės neturi.
„Regitros“ pateikti faktai ir paaiškinimas apie vairuotojo M. L. atvejį
Pirmasis KET pažeidimas – 2013 m. rugpjūčio 8 d.
Antrasis KET pažeidimas – 2014 m. balandžio 4 d.
Papildomų mokymų baigimo data – 2014 m. rugsėjo 22 d.
Kreipimasis į „Regitrą“ dėl dvejų metų vairuotojo pažymėjimo keitimo į galiojantį 10 metų – 2014 m. rugsėjo 22 d.
2014 m. rugsėjo 22 d. prašyme išduoti vairuotojo pažymėjimą nurodyta, kad vairuotojo pažymėjimas nėra sulaikytas policijos.
Prie 2014 m. rugsėjo 22 d. prašymo išduoti vairuotojo pažymėjimą nepateikta deklaracija apie 2013 ir 2014 m. padarytus pažeidimus.
Sprendimas panaikinti 2014 m. rugsėjo 22 d. sprendimą išduoti vairuotojo pažymėjimą – 2016 m. gegužės 14 d.
2016 m. gegužės 18 d. pilietis M. L. pateikė prašymą, iš kurio matyti, kad jis visuomet žinojo apie savo padarytus pažeidimus. Pateiktame dokumente rašoma: „(...) 2013 m. rugpjūčio 8 d. nuobaudos jie nematė savo duomenų bazėje. Aš turiu patvirtinančius dokumentus iš Vilniaus apskrities VPK, kad nuobauda buvo, kai man buvo išduodamos teisės.“
„Regitros“ sprendimas panaikinti 2014 m. rugsėjo 22 d. sprendimą išduoti vairuotojo pažymėjimą nustatytais terminais ir tvarka gali būti apskųstas arba administracinių ginčų komisijai, arba administraciniam teismui. Žalos atlyginimo klausimas sprendžiamas teisme.
Teisę vairuoti šiandien turi apie 1,5 mln. vairuotojų.