„VAZ-2101“
- Gamybos metai: 1970 – 1988;
- Turėjo 1,1 l – 1,3 l – 1,5 l darbinio tūrio variklius;
- Rusijoje buvo gaminamas iki 2012 m.
1966-ųjų vidurvasarį SSRS valdžia priėmė sprendimą dėl didžiulės automobilių gamyklos, per metus galėsiančios surinkti iki 600 000 mašinų, statybos. Nors derybos vyko su keletu potencialių partnerių, tarp kurių buvo „Ford“ ir „Renault“, galiausiai viską lėmė politika: Italijos parlamente šeimininkavę komunistai kapanojosi finansinėse problemose, o pagalbos ranką ištiesti pasišovusi Maskva pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „Fiat“.
Remiantis sutartimi Rusija gavo visą reikiamą įrangą ir technologijas, o italai – dosnią finansinę injekciją. Netgi miestą, kuriame išdygo naujoji gamykla, italų komunistų vado garbei pavadino Toljačiu (anksčiau jis buvo žinomas Stavropolio vardu).
1970-aisias čia pradėtas gaminti modernizuotas „Fiat 124“ (beje, 1966-aisiais išrinktas Europos „Metų automobiliu“), kurio konstrukcijoje, pritaikius TSRS rinkai, buvo padaryta daugiau kaip 800 pakeitimų. Buvo sustiprintas kėbulas, gerokai modernizuotas variklis, patobulinta pakaba, sukurtas naujas užpakalinis tiltas. Užpakaliniai diskiniai stabdžiai pakeisti būgniniais. Skirtingos versijos buvo komplektuojamos su 1,1 – 1,3 – 1,5 l. darbinio tūrio motorais. Ankstyvosios VAZ-2101 versijos turėjo variklio užvedimo rankeną.
Nors formaliai „kapeika“ pravardžiuotą „VAZ-2101“ nuo konvejerio nukėlė po 18-os metų, nedaug pakeistų šio modelio versijų štampavimas tęsėsi net iki 2012-ųjų.