Paslėpti žibintai kadaise buvo labai populiarūs – juos nešiojo daugelis sportinių automobilių. Taip bandyta pagerinti automobilio aerodinamiką ir išlaikyti kėbulo formų vientisumą. Atsimerkiantys priekiniai žibintai buvo to sportinio automobilio teatro dalis. Tačiau „Montreal“ lempos yra visiškai kitokios – jos niekada nėra paslėptos.
Gamintas nuo 1970 iki 1977 metų
„Alfa Romeo Montreal“ šiandien yra pakankamai retas automobilis. Ryškiaspalviai „Montreal“ kartais pasirodo išskirtinių automobilių suvažiavimuose, kur prie jų sustoja ne vienas entuziastas. „Alfa Romeo Montreal“ gamintas nuo 1970 iki 1977 metų.
Šis sportinis automobilis buvo surenkamas Turine ir tai buvo tikrų tikriausias itališkas automobilinio meno kūrinys, tačiau su Monrealiu (Kanada) jį visgi šis tas siejo – čia 1967 metais pristatytas koncepcinis modelis. Iš tikrųjų, „Alfa Romeo“ šio automobilio niekaip nepavadino – įmantrių formų gražuolis ten stovėjo visiškai be vardo. Patys parodos lankytojai ir žurnalistai bevardį automobilį praminė „The Montreal“.
Panašus į „Lamborghini Miura“
Koncepcinis automobilis, kurio dizainą sukūrė pats Marcello Gandini, tuo metu dirbęs Bertone dizaino namuose, buvo sukurtas ant „Alfa Romeo Giulia Sprint GT bazės“, bet turėjo 1,6 litrų variklį iš kukliojo Giulia TI.
Nors automobilis pasižymėjo „Lamborghini Miura“ primenančiomis proporcijomis, o galinius statramsčius puošė ryškios ventiliacijos angos, „Montreal“ variklis buvo sumontuotas priekyje. Tai paliko daugiau vietos salone, kur buvo keturios sėdynės (2+2). Ypač įspūdingai atrodė automobilio priekis – žibintai buvo pasislėpę giliai plačiose grotelėse, o kapote virš jų buvo išpjautos žaliuzės – tai buvo vienas iš grakščiausių Gandini kūrinių.
1970 metais Ženevoje pristatytas gamybai paruoštas „Alfa Romeo Montreal“. Šįkart modelio pavadinimas jau buvo oficialus ir visi džiaugėsi smagia istorija – atrodė, kad automobilis vardą išsirinko pats. Tiesa, automobilis pasirodė pasikeitęs – priekyje atsirado 2,6 litrų V8 variklis su įpurškimo sistema, sukurtas „Alfa Romeo 33 Stradale“ ir „Tipo 33“ jėgainių pagrindų. Jis išvystė 197 ag (147 kW) ir per 5 laipsnių ZF transmisiją suko galinius automobilio ratus.
„Montreal“ pasiekus gamybą, šiek tiek pasikeitė ir dizainas. Tos akį traukiančios proporcijos išliko, kaip ir dekoratyvios ventiliacijos angos galiniame statramstyje, o štai kapotas pasikeitė. Jame atsirado NACA (NASA pirmtakės) išradimas – aerodinamiška oro paėmimo anga. Tiesa, ji nėra tikra – taip tiesiog maskuotas didelis išsikišimas kapote. Tuo tarpu nejudrias koncepcinio automobilio žibintų žaliuzes pakeitė judantys dangteliai.
Tie žibintų dangteliai neabejotinai yra ryškiausias „Alfa Romeo Montreal“ veido dizaino elementas. Dažnai žmonės spėlioja, kam jie reikalingi. Ir tai yra rimtas klausimas – juk jie dar ir juda, o tai didina konstrukcijos sudėtingumą ir padidina gendančių komponentų skaičių.
Štai kaip veikia Alfa Romeo Montreal žibintų dangteliai:
Iš tikrųjų, „Montreal“ žibintų dangteliai atlieka tik estetines funkcijas. Tais laikais galioję reikalavimai nurodė, kad automobilio žibintai turi būti apvalūs. Tai diktavo ir tuo metu egzistavusios technologijos, o ir „Alfa Romeo“ tikriausiai norėjo panaudoti jau gaminamus apvalius žibintus. Marcello Gandini norėjo žibintus šiek tiek vizualiai paslėpti, sumažinti, todėl jie buvo montuojami giliai grotelėse. Taip prie griežtų formų nederančių apvalių žibintų kaip ir nesimatė. Būdami taip giliai grotelėse jie vis tiek veikė puikiai, tačiau jų visai paslėpti nebuvo galima, todėl kapote buvo suformuotos žaliuzės.
Galiausiai, to reikėjo ir tam, kad „Montreal“ būtų išskirtinis. Tai buvo unikali šio modelio savybė ir skiriamasis bruožas. Jei „Alfa Romeo Montreal“ tokių žibintų dangtelių neturėtų, greičiausiai gatvėje šio automobilio taip lengvai nepažintumėte. Na, o tuos dangtelius patraukus, žibintai galėjo geriau apšviesti kelią, tačiau tuomet „Montreal“ atrodė kiek keistai. Tiksliau, tuomet jis atrodė taip, kaip ir būtų atrodęs, jei Gandini nebūtų sugalvojęs tokio unikalaus būdo suformuoti agresyvesnį sportinio automobilio veidą.
Taigi, unikalius „Alfa Romeo Montreal“ žibintų dangtelius suformavo trys svarbiausi faktoriai – Gandini noras sukurti unikalų automobilį su paslėptais žibintais, tuometiniai reikalavimai ir siekis išlaikyti žibintų funkcionalumą.
Deja, tais laikais „Alfa Romeo Montreal“ nepasiekė sėkmės. Automobilis buvo labai brangus – bazės buvo kuriami vienose gamyklose, Bertone kėbulus montavo kitose, o galutinis surinkimas buvo atliekamas trečioje vietoje. Nors oficialiai „Montreal“ gamyba nutraukta 1977 metais, realiai „Alfa Romeo“ jų negamino jau anksčiau, nes jų niekas neskubėjo pirkti. Iš viso pagaminta tik 3900 šių automobilių, todėl šiandien jie yra reti ir brangūs.
Beje, „Alfa Romeo“ niekada neruošė „Montreal“ pardavimams Šiaurės Amerikoje, todėl į savo vardo miestą jis taip ir negrįžo.