Pokalbio pradžioje T.Balčius išvardina visų tipų automobiliuose įrengtus
žibintus. Egzistuoja dviejų tipų privalomi žibintai: artimųjų ir tolimųjų šviesų. Taip pat gali būti įrengti priekiniai rūko žibintai, kurie turėtų būti įjungiami esant darganotam orui arba tirštam rūkui. Šie žibintai automobiliuose nėra privalomi, gamintojas gali juos įrengti arba apsieiti be jų.
Taip pat automobiliuose įrengti signaliniai įtaisais dar vadinami gabarito žibintai – jie yra priekiniai, galiniai bei šoniniai, stabdymo signalo žibintai, posūkių žibintai, galinis rūko žibintas, atbulinės eigos žibintas, dienos šviesos žibintai.
T.Balčiaus teigimu, dažniausiai vairuotojai klysta naudodami galinį rūko žibintą. Šio žibinto įsijungimas yra netgi reglamentuotas ir už jo naudojimą be priežasties gali būti baudžiama. Tačiau kai kurie vairuotojai vis dar įsitikinę, jog įsijungus šiuos žibintus net ir giedrą dieną geriau matomas kelias.
„Priekinių rūko žibintų paskirtis – geriau apšviesti kelio kelkraščius ir artimąjį atstumą lyjant, sningant, esant rūkui. Galinio rūko žibinto paskirtis – intensyviau signalizuoti paskui važiuojantiems automobiliams, kad būtų išlaikomas saugus atstumas. Vairuotojų dažniausiai daroma klaida – tai galinio rūko žibinto naudojimas esant geroms oro sąlygoms“, – sako T. Balčius.
Jo teigimu, šis rūko žibintas giedrą dieną apsunkina iš paskos važiuojančių vairuotojų galimybę aiškiai matyti, juos erzina.
Techninėse apžiūrose dėl šviesų vairuotojai dažniausiai sulaukia pastabų
T.Balčius taip pat sutinka, jog artimųjų šviesų žibintų netinkamas sureguliavimas – dažniausiai pasitaikantis trūkumas techninės apžiūros metu.
„Norėdami padėti vairuotojams, Vilniaus regiono techninės apžiūros centro kontrolieriai esant galimybei sureguliuoja ar padeda vairuotojams susireguliuoti minėtus žibintus. Tačiau dažnai pasitaiko, kad žibintų neįmanoma sureguliuoti, nes yra sugadinti jų reguliavimo įtaisai“, – atskleidžia pašnekovas.
Automobilių žibintuose naudojamos halogeninės, LED arba ksenoninės (vadinamos didelio intensyvumo išlydžio) lemputės. Specialisto teigimu, reikėtų visuomet apžiūrėti, kokio tipo lemputes pasirinko automobilio gamintojas ir nemėginti perdaryti žibintų, pritaikyti juos kito tipo lemputėms.
„Gamintojų gaminami automobiliai gali būti komplektuojami su halogeniniais, dujų išlydžio („xenon“), moduliniais (LED) žibintais. Ant kiekvieno žibinto yra nurodomas leistinas naudoti šviesos šaltinis („lemputė“) ir draudžiama į žibintus montuoti nenumatytus šviesos šaltinius. Taigi, jeigu nusipirkote automobilį su halogeniniais žibintais, juose draudžiama įrengti „xenon“ lemputes. Geriau kelią apšviečia „xenon“ ir LED žibintai, esant galimybei patarčiau juos ir rinktis“, – patarė T. Balčius.
Vairuotojų forumuose taip pat sklando patarimas rinktis „pastiprinto“ galingumo lemputes. Kadangi mums tikrai dažnai tenka vairuoti pliaupiant lietui, kai kurie vairuotojai tikina, jog tokios lemputės padeda geriau matyti kelią.
Per didelis galingumas – ne į gera
Tačiau T.Balčius pataria naudoti tokio stiprumo lemputes, kokios yra numatytos konkrečiam automobilio žibintui.
„Per didelio stiprumo lemputės turi neigiamos įtakos pačiam žibintui. Automobiliams, kurių žibintų šviesos srautas viršija 2 000 liumenų, gamintojas turi įrengti žibintų apiplovimo įtaisus ir automatinį šviesos lygio reguliavimo įtaisą. Taigi patarčiau rinktis automobilį su jūsų poreikius tenkinančiais žibintais“, – kalbėjo pašnekovas.
Automobilio lemputės įsigijimas – nedidelė investicija, jei palyginsime išlaidomis, kurias patirsite laiku nepastebėję į kelią iššokusio žvėries, išėjusio pėsčiojo ar kito automobilio.
Taigi prieš šalį apgaubiant tamsiems vakarams, skirkite laiko pasitikrinti, ar tikrai lemputės nėra nusilpusios, šviečia tiesiai ir ar dar nereikia jų pasikeisti.