Deja, SAAB kelias pasibaigė. Kompanijos gelbėtojas Victoras Mulleris 2011-ųjų pabaigoje pareiškė – po dvejų metų sunkaus darbo gaivinant šią kompaniją valdyba nuleido rankas. SAAB kompanijai iškeltas bankrotas.
Vienos priežasties kodėl SAAB kortų namelis sugriuvo – nėra. Ekonominė krizė, prasta ilgalaikė strategija, brangūs automobiliai – viskas susidėjo į vieną.
Iš dalies kalti ir amerikiečiai „General Motors“. Nuo 1990 metų jie investavo į SAAB ir žadėjo kompaniją paversti konkurentais BMW ir „Mercedes-Benz“. Deja, šio pažado jie neįvykdė – į švedus jie niekada nežiūrėjo rimtai. Naudojosi jų išradimais, o suteikdavo ne pačias moderniausias platformas automobiliams.
Tačiau jei ne ta nelemta krizė 2008-aisiais, SAAB šiandien turėtų šviežią modelių gamą – 9-5, naujas 9-3, krosouveris 9-4x. Kompaniją iš GM perėmusi „Spyker“ neturėjo tokių didelių pinigų išlaikyti visų automobilių kūrimo procesų.
Per ilgus metus, SAAB sukūrė daug įsimintinų automobilių. Įsimintinų ne kaip gerų automobilių, o kaip inovatyvių sprendimų. Atrinkome keletą įsimintinesnių, kurie, mūsų manymu, verti būti nepamiršti.
„UrSaab“. Tai – pirmasis SAAB automobilio prototipas. Sukurtas aviacijos specialistų – tai labai matosi, tiesa? Tikras grožis.
SAAB 92. Mažas automobilis skyrėsi nuo prototipo, pakeitimus teko padaryti norint paleisti jį į gamybą. Taip ir atsitiko – 1949 metais jis buvo pagamintas.
„SAAB Sonett“. Dvivietis sportinis automobilis buvo itin retas. Vos šeši rodsteriai pagaminti. Tačiau po kelerių metų vardas buvo naudojamas masinei gamybai sukurtuose rodsteriuose ir kupė.
SAAB 99. Tai buvo pirmasis visiškai naujas SAAB automobilis po 92. Ir tai buvo pirmasis automobilis, kurio užvedimo raktelis kišamas tarp sėdynių. Viduje – „Ricardo“ sukurtas ir „Triumph“ pagamintas 1,7 litro variklis.
„SAAB 900 Turbo“. Vienas modelis pakeitė visus 92/93/95/96 automobilius. „Turbo“ variantas, vienas žymiausių visų laikų SAAB, gamybą pasiekė 1982 m.
SAAB 96. 1960-1980. Įsimintiniausia šio modelio versija – „850 Sport“. Tai buvo puikus ralio automobilis, ypač Eriko Carlssono, pravarde „ant stogo“, rankose. Vėliau keletas jubiliejinių SAAB automobilių buvo vadinami šio „ralisto“ vardu.
SAAB 9000. 1984–1998. Šis automobilis tuo metu buvo itin svarbus SAAB kompanijai. Švedai gamino 9000-ąjį, o tuo tarpu italai gavo šią platformą ir gamino du sedanus – „Alfa Romeo 164“ ir „Lancia Thema“. Švedai pagamino geriausią iš trijų – jis buvo patikimas, talpus, rafinuotas ir labai greitas. Su sąlyga jei pasirinktas variklis buvo su turbina.
SAAB 9-4X. 2010-2011. Į šį modelį SAAB sudėjo daug vilčių. Na gerai, vilčių daugiau turėjo „General Motors“, kurių platformą šis visureigis naudojo. Bet vienaip ar kitaip, automobilis buvo neblogas europiečių akimis ir labai patiko amerikiečiams. Kaip žinia, automobilius jie mato kiek kitaip. 9-4X galėjo tapti pinigų generatoriumi. Panašiai kaip „Porsche“ gamoje „Cayenne“.
SAAB 99. 1969–1984. Minėjome jį prie įsimintiniausių, minėsime ir prie puikiausių. Tik pristatytas jis nebuvo nei radikalus, nei labai unikalus. Tačiau metams bėgant variklis gavo degalų įpurškimo sistemą, o vėliau – ir turbiną. Ir tuomet jis tapo, kaip sako SAAB, pirmu turbininiu automobiliu kiekvienam. Savo greičiu jis konkuravo su to meto „Porsche“.
SAAB 900. 1978-1994. Kalbame apie visą modelių šeimą, ne tik apie „Turbo“. Klasikinis 900-asis įkūnija tai, kuo SAAB buvo iki santuokos su VELNIU „General Motors“. Praktiškas, patikimas, smagus vairuoti ir, svarbiausia, kitoks nei visi kiti automobiliai gatvėje.
SAAB 90. 1984–1987. Šis automobilis ant braižymo lentos atrodė labai vykęs. Priekis nuo 900-ojo, galas nuo 99-ojo – puikus pasiūlymas ieškantiems pigesnio SAAB. Bet, tiesą sakant, jis buvo klaikus. Visos blogosios savybės, jokių privalumų. SAAB po kiek metų prisipažino, kad dėl šio automobilio gėda visiems, kurie jį kūrė.
SAAB 9-7X. 2005–2007. Jis buvo gaminamas JAV, naudojant „Chevrolet Trailblazer“ platformą. Net nežinome nuo ko pradėti – jis buvo prastas visomis prasmėmis – didelis, sunkus, neekonomiškas. Premjeros dieną jis jau buvo atgyvenęs.
SAAB 600. 1980–1982. Mainais už italams suteiktą 9000-ojo platformą, švedai gavo „Lancia Delta“. Galima konstatuoti, kad italai švedus „išdūrė“ – gavo puikią sedano platformą, o davė varganą hečbeką. Buvo juokaujama, kad jis surūdydavo dar nepasiekęs Švedijos...
SAAB 9-2X. 2004–2006. Tais laikais „General Motors“ valdė dalį „Subaru“ akcijų. Taip ir gimė mintis „Impreza“ paversti švedišku automobiliu. Techniškai tai buvo visai nieko mašina, bet jokiu būdu ne SAAB charakterio. „Subaru“ norėjo įbrukti ir „Tribeca“ visureigį, tačiau „General Motors“ mandagiai atsisakė. Ačiū jiems, nors vienas geras darbas.
SAAB 9-5. 2010–2011. Naujausias SAAB sedanas, be jokios abejonės, buvo pats moderniausias jų pagamintas automobilis. Bet kažkas su juo buvo negerai. Jautėsi, kad jis buvo kurtas naudojant ne pačius naujausius GM agregatus. Gaila, tai galėjo būti puikus automobilis. Tiesą sakant, jo keturių cilindrų turbo varikliai buvo tikrai puikūs. Jei jie būtų sukę lengvesnio ir kompaktiškesnio sedano ratus...