Galima pridurti tokias smulkmenas, kaip slidžiame kelyje buksuojantys ratai ar sunkesnės žieminės padangos, reikalaujančios daugiau energijos. Štai kodėl žiemą automobiliai naudoja daugiau degalų. Bet prie to esame visiškai pripratę.
Elektromobilis žiemą reikalauja kiek pakeisti važinėjimo įpročius, bet siūlo įdomias alternatyvas.
Juk „Nissan Leaf“ buvo perkamiausias ir tebėra vienas perkamiausių automobilių tokioje šalyje, kaip Norvegija. Vadinasi, šaltis elektromobiliui nėra neįveikiamas iššūkis.
Didžiausias šalčio poveikis – sumažėjęs akumuliatorių efektyvumas. Todėl elektromobiliai, kaip „Nissan Leaf“, šaltyje patys šildo savo akumuliatorius, taip palaikydami šiems tinkamas veikimo sąlygas. Konstruktoriai paskaičiavo, kad toks sprendimas duoda daugiau naudos, nei sunaudoja energijos. Suprantama, tai turėtų pamažėle „sodinti“ akumuliatorius. Bet po to, kai „Leaf“ buvau porai parų palikęs maždaug –7 laipnių šaltyje, borto kompiuteris man neparodė nė vieno „pavogto“ kilometro. Gamintojas skelbia, kad šis efektas galėtų kelti rūpestį tuomet, jei automobilį palikčiau porai savaičių.
Žiemą salono ir akumuliatorių šildymas yra bene didžiausias iššūkis elektromobiliui. „Leaf“ yra pirmasis serijinis automobilis, kurio saloną šildo ir vėsina šilumos siurblys. Šis įrenginys techniškai panašus į įtaisus, šildančius ir šaldančius milijonus namų ir biurų. Jo energijos sąnaudos tiesiogiai priklauso nuo to, koks skirtumas yra tarp lauko temperatūros ir pasirinktos interjero temperatūros, tačiau techniniuose šaltiniuose šilumos siurblio energijos sąnaudos išreiškiamos kaip trigubai mažesnės, nei įprasto kaitinamojo elemento.
Nepaisant to, „Leaf“ šildytuvo išjungimas žiemą leis sutaupyti energijos 10-20-čiai kilometrų kelio. Beje, gamintojai rekomenduoja minimaliai šildyti saloną, tai kompensuojant sėdynių ir vairo šildymu. Juk „Leaf“ aprūpintas visomis šildomomis sėdynėmis. Šis sprendimas geras ir dėl to, kad vairas bei sėdynės šildomos, naudojant ne pagrindinį ličio jonų, o pagalbinį švino akumuliatorių. Taigi, tai nedaro jokio poveikio galimam įveikti atstumui.
Borto kompiuteris rodo, kad po nakties iki –12 laipsnių Celsijaus įšalusį „Leaf“ saloną sušildyti reikia tiek energijos, kiek pakaktų 20-ies kilometrų keliui. Skirtingai nuo benzininio ir ypač – dyzelinio variklio, šiltas oras pradedamas pūsti iš karto, kai įjungiamas šildytuvas. Bet dėl to mažėja energijos resursas.
Stebuklingas sprendimas yra nuotolinis „Leaf“ klimato kontrolės valdymas. Taip, „Leaf“ yra pirmas į mano rankas patekęs automobilis, kurį galima realiai valdyti išmaniojo telefono pagalba. Tiesa, valdymas aprisiboja klimato kontrole. Be šios funkcijos, programėlė „Carwings“ leidžia iš bet kurios vietos sužinoti akumuliatorių būklę ir krovimo stadiją, įjungti arba išjungti krovimą.
Prijungęs „Leaf“ prie krovimo stotelės, nustatau šildymo sistemos įsijungimo laiką. Ir kai grįžtu prie mašinos, jos salonas įšildytas iki 21 laipsnio šilumos. Ir tai – naudojant tik elektros tinklo energiją. Kadangi aš nustatęs 18-os laipsnių šilumą, automatinė šildymo sistema kurį laiką net neturi darbo, taip visą energiją palikdama važiavimui, o ne šildymui.
Kiek gali realiai šaltyje sumažėti elektromobilio įveikiamas atstumas? Lietuvos elektromobilių asociacijos vadovas Laurynas Jokužis, metus važinėjantis su „Leaf“, sako, kad šaltyje vienos įkrovos gali pakakti maždaug 70-čiai kilometrų kelio. Jeigu kelias padengtas kelių centimetrų sniego sluoksniu, šis atstumas gali dar mažėti.
Laurynas, kaip ir aš, prisipažįsta, kad važiuodamas negalvoja apie ekonomiją. Nes žaibiška „Leaf“ variklio reakcija į akceleratoriaus paspaudimą tiesiog prašosi patikrinama. Vėl ir vėl!
Tačiau man mieste su nepilnai įkrautu akumuliatoriumi jau pavyko nuvažiuoti apie 80 kilometrų. Tiksliau – su maždaug iki 84 proc. įkrautu akumuliatoriumi ir spaudžiant maždaug 10 laipsnių šaltukui.
Tai įkvepia pabandyti, kiek kilometrų pavyktų nuvažiuoti žiemą mieste su pilnai įkrautu akumuliatoriumi. Kaip manote, kas išeis?