M.Majauskas siūlo Saugaus eismo įstatymo pakeitimą, kuris tikslina neeksploatuojamos transporto priemonės apibrėžimą (metalo laužas, neregistruotos arba tiesiog be techninės apžiūros) ir uždraudžia jas laikyti bendrojo naudojimo teritorijose (kiemai, keliai, aikštelės). Taip pat – Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimą, kuris numato sankcijas (įspėjimas, bauda ir galimybė konfiskuoti, bauda ir privalomas konfiskavimas).
Trys bausmės už naujos tvarkos nesilaikymą
Siūlomos pataisos įtvirtintų draudimą bendrojo naudojimo vietose laikyti neregistruotas, galiojančios techninės apžiūros neturinčias transporto priemones. Pakoregavus galiojančią tvarką, tokio automobilio laikymas bendrojo naudojimo vietose iš pradžių užtrauktų įspėjimą, atlikus nusižengimą pakartotinai – piniginę baudą su galimybe transporto priemonę konfiskuoti, o padarius tą patį nusižengimą trečią kartą – piniginę baudą, kartu skiriant privalomą transporto priemonės konfiskavimą.
Per metus vien Vilniuje – daugiau nei 2 000 pamirštų automobilių
Pasak M.Majausko, viešosios tvarkos pareigūnai pastebi, kad kiemuose kartais būna net iki 20 proc. neeksploatuojamų automobilių, kurie užima parkavimui skirtas bendrojo naudojimo vietas. Skundų dėl tokių automobilių Vilniaus savivaldybė gauna apie 2 000, Kaunas – 600 per metus ir šis skaičius sparčiai auga.
Kiemuose padaugėtų vietos
Kaip Seimo narys teigia aiškinamajame rašte, šios apleistos, neregistruotos, privalomosios techninės apžiūros nepraėjusios transporto priemonės ilgam užima ir automobilių statymo vietas, o jų nuolat trūksta daugiabučių rajonuose.
Be to, dėl savo prastos techninės būklės tokie automobiliai kelia grėsmę aplinkinių saugumui ir piktina gyventojus.
Kokia tvarka galioja dabar: sąvokos nėra apibrėžtos
Pagal dabar galiojančius teisės aktus, neeksploatuojamos transporto priemonės laikymas bendrojo naudojimo vietose užtraukią administracinę atsakomybę, tačiau nei neeksploatuojamos transporto priemonės, nei bendrojo naudojimo vietų sąvokos nėra aiškiai apibrėžtos. Todėl lieka daug erdvės interpretacijoms.
Priėmus pataisas, būtų aiškiai įtvirtinta, kad administracinė atsakomybė gresia tiek už sudegusių, išardytų ar turinčių kitų akivaizdžių defektų, tiek už neregistruotų ar be techninės apžiūros transporto priemonių laikymą keliuose, stovėjimo aikštelėse, kiemuose ir kitose panašiose bendro naudojimo vietose.
Seimo narys sutinka, kad, augant skundų skaičiui, savivaldybių dėmesys tokiems apleistiems automobiliams didėja. Tačiau egzistuoja piktybinių pažeidėjų grupė, kurių perspėjimai ir piniginės nuobaudos neatbaido.
„Jei pažeidėjas už tą patį nusižengimą yra baudžiamas trečią kartą, tai rodo, jog į perspėjimus ir pinigines baudas jis paprasčiausiai nereaguoja. Iš tokių asmenų neeksploatuojamas transporto priemones siūloma konfiskuoti privalomai, jei pažeidimas fiksuojamas trečią kartą. Privalomo konfiskavimo galimybė suveiktų kaip gera prevencinė priemonė, skatinanti anksčiau pasirūpinti savo automobiliu, žinant, kas laukia to nepadarius, – komentuoja parlamentaras. – Klaidinga manyti, jog bendrojo naudojimo vietas galima naudoti kaip privačią erdvę, neatsižvelgiant į greta gyvenančių interesus“.