Dabar G.Rimkaus kolekcijoje nagingų meistrų rankų laukia penki reti mažyliai. Tai du vokiški BMW modeliai, čekiškas „Velorex“, vokiškas „Messerschmitt“ ir rusiška „morgunovka“. Pastarųjų kolekcininkas turi dar kelias, tačiau ne visas pavyks prikelti naujam gyvenimui.
Tai labai reti automobiliai, kurie buvo gaminami praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje.
Sakote lūženos? Kolekcininkas nuveda į garažą, kuriame yra ne vienas parsivežtas modelis: „Pažiūrėkite, į ką panašios būna ką tik parvežtos mašinos. O suremontuoti reikės iki blizgesio. Variklis taip pat turės veikti ir būti originalus. Štai jums ir atsarginės detalės.“
Daugeliui atrodytų neįtikėtina, kad rūdžių kalnas vėl gali tapti tarsi nauju automobiliu, tačiau faktai iškalbingi.
G.Rimkus atkūrė jau dešimtis išskirtinių automobilių, tačiau tokiomis mažomis mašinomis susidomėjo neseniai. Vyras žino tik vieną žmogų Lietuvoje, kuriam, be jo, dar pavyko surinkti panašių automobilių kolekciją.
Tai labai reti automobiliai, kurie buvo gaminami praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje. Ekonominė situacija Europoje buvo nepavydėtina. Tokie mažyčiai automobiliai buvo netikėtas, drąsus, tačiau tikrai ne klaidingas gamintojų žingsnis.
„Messerschmitt“ – kuo virto naikintuvas?
Mažylių pradininku vadinamas toli gražu ne BMW, o Vokietijos bendrovė „Messerschmitt“. Bendrovė karo metais gamino lėktuvus. Ji kūrė ir naikintuvus. Po II pasaulinio karo įmonei kelias į karinę pramonę buvo užkirstas.
Po karo „Messerschmitt“ gamino ne naikintuvus, o surenkamus namus ir net neįgaliųjų vežimėlius.
Teko griebtis bet ko. Gal dėl to istoriniuose šaltiniuose galime rasti, kad „Messerschmitt“ gamino surenkamus namus ir net neįgaliųjų vežimėlius.
Tik vėliau, apie 1952 metus, vokiečių bendrovės savininkai prisiminė, kad moka gaminti judančius aparatus bei turi visą tam reikiamą įrangą. Tais metais pasirodė mažylio prototipas, kuris iš pradžių vadinosi kūrėjo vardu „Fend Filtzer“.
„Buvo juokaujama, kad tai vežimėlis su varikliu, tačiau šis automobilis yra tarsi lėktuvo kabina be sparnų. Net įsėdimas bei dangtis primena lėktuvą. Jis iš visų mano turimų mažylių yra pats išskirtiniausias. Be galo vertingi ir kiti, tačiau „Messerschmitt“ yra mažyčių automobilių eros pradininkė“, – pasakojo G.Rimkus.
Šiems automobiliams montuojamų variklių darbinis tūris buvo 175 ir 191 kubinių centimetrų. Gaminti jie buvo iki 1964 metų. Parduota per 40 tūkst. šių mažylių.
Neribota čekų fantazija
Kitas mažylis – čekų „Velorex“. Jis tarsi šikšnosparnis, kuris nežino, paukštis jis ar žvėris. Motociklas ir automobilis? Jei lygintume vairavimo būdą, formas, sėdėjimą – tai mažytis automobilis. Tačiau tai taip pat ir motociklo „Jawa“ įdomi modifikacija.
Tai gana lengvas automobilis, nes didžiąją jo korpuso dalį sudaro oda.
„Jawa“ pokario metais gamino motociklą „Perak 350“. Ant šio motociklo ir buvo sukurtas „Velorex“. Panaudoti to paties motociklo ratai, stabdžių sistemos, amortizatoriai, variklis.
G.Rimkus atkreipia dėmesį, kad šio mažylio priekio formas dabar dažnai kopijuoja naujausi automobiliai.
Pavyzdžiui, naujausios markės BMW. Tai palyginti lengvas automobilis, nes didžiąją jo korpuso dalį sudaro oda. Šiauliečio turimas modelis gana gerai išsilaikęs.
„Velorex“ turėtų prisiminti ne vienas vyresnės kartos atstovas, kuriam teko matyti senų čekiškų filmų. Dėl savo ekscentriškos išvaizdos jis puošia ne vieną šios šalies kino šedevrą.
Neįprastas BMW
Esame pratę, kad BMW gamina tik solidžias mašinas. Net jei tai pirmos klasės BMW, jis nėra miniatiūrinis. BMW „Isetta 300“ ir prailginta jos versija BMW „Isetta 600“ rinkoje pasirodė iškart po mažylio „Messerschmitt“.
Vairuotojas įlipa per priekyje atidaromas dureles. Kartu su durimis atsilenkia ir vairas.
BMW mažylio variklis buvo gerokai galingesnis – 236 kubiniai centimetrai ir beveik dešimt arklio galių.
Pirmieji modeliai buvo gaminami su trimis ratais, tačiau vėliau dėl stabilumo primontuotas ir ketvirtas. Vairuotojas įlipa per priekyje atidaromas dureles. Kartu su durimis atsilenkia ir vairas.
Apie „Isetta“ nebuvo nustota kurti anekdotinių situacijų iki šių laikų. Vairuotojų pamėgta britų laida „Top Gear“ išbandė šį automobilį. Tarsi tyčia riedėjo šalia didžiulių autobusų ir vis ieškojo sau vietos kelyje. Tačiau tai vieni niekai, kai reikėjo pastatyti mažylį į garažą. Vairuotojas neatsargiai privažiavo per arti garažo sienos.
Na ir kas? O tas, kad durelių iš priekio neatsidarysi – jos remsis į sieną. Atbulinės pavaros nėra. Per langą neišlįsi. Tiesa, visi šie trūkumai buvo pašalinti „Isetta 600“ modelyje. Jame įmontuotos papildomos šoninės durelės ir, žinoma, patobulinta greičių dėžė.
Ne tik žinovai vertina šį automobilį. Juo kurį laiką važinėjo tuometinės Vokietijos policija. Savo klasėje „Isetta“ buvo neginčijamas lyderis, ir tai įrodė per 1954 metų „Mile Miglia“ lenktynes. Šios markės automobiliai pelnė visas prizines vietas.
„Morgunovka“
Dar vienas šios mažylių kolekcijos eksponatas – „СМЗ С-3А“. Daugelis šį „invalidke“ arba „morgunovka“ vadinamą automobilį matė rusų komedijoje „Operacija Y ir kiti Šuriko nuotykiai“.
Tai kone vienintelis rusiškas kabrioletas, kurį būtų galima pavadinti laisvalaikio automobiliu.
„Šis automobilis buvo skirtas ne šiaip invalidams, o tik karo didvyriams. Jis buvo gaminamas Serpuchovo motociklų gamykloje. Kaip ir kituose mažyliuose, jame yra motociklo variklis, o „morgunovka“ vadinamas todėl, kad filme vaidino stambuolis aktorius Morgunovas, kuris vaizdavo invalidą“, – aiškina pavadinimo kilmę G.Rimkus.
„Morgunovką“ rideno dvitaktis Iž-49 motociklo 346 kubinių centimetrų tūrio variklis. Gamyba truko trylika metų nuo 1957-ųjų. Jeigu joje sėdėtų aktorius Jurijus Nikulinas, bendras svoris tikrai viršytų pusę tonos.
Kuo ypatingas šis modelis? „Jis yra su nuimamu stogu – tai kone kabrioletas. Būtų galima jį priskirti ir „roadsterių“ klasei, tačiau pritrūktų sportiškumo. Šiaip ar taip, tai kone vienintelis rusiškas kabrioletas, kurį būtų galima pavadinti laisvalaikio automobiliu. Jie jau labai reti, nes greit rūdijo“, – pasakoja G.Rimkus.