Prieš keletą metų Šiauliuose taksi vieną kilometrą nuveždavo už 1,20 lito. Naktį iš klubo į namus būdavo galima parsigauti už šešis litus. Toks dempingo karas baigėsi tuo, jog rinkoje liko vos pora įmonių, kurios dirba pakeitusios veiklos specifiką.
Bendrovėms nėra atsakomybės už darbuotojus, o žmogui gerai – dirba, kada užsimano.
Tačiau sakyti, kad yra dvi taksi įmonės, būtų neteisinga, nes dauguma taksistų yra nepriklausomi ir dirba savarankiškai. Kiekvienas taksistas – tarsi atskira įmonė.
Daugybė taksi vairuotojų dirba savarankiškai, tačiau turi sutartis su bendrovėmis dėl racijos naudojimo.
Bendrovėms tai patogus variantas – nėra atsakomybės už darbuotojus, kiekvienas rūpinasi savo automobiliu, o žmogui gerai tuo, kad dirba, kada tik užsimano.
Dabar taksi kainos kiek pakilo, tačiau ir dabar važiuoti taksi Šiauliuose nėra didelė prabanga. Įsėdimas į taksi kainuoja nuo 2 iki 2,60 lito. Kilometras – 1,90 arba 2 litai. Prastovėta minutė kainuos 20-30 centų.
Diegiamos elektronikos naujovės
Taksi firma „Šiauliai veža“ yra didžiausia tokią paslaugą teikianti bendrovė mieste. Jos transporto specialistė Zinaida Barienė tvirtino, kad taksi veikla dabar yra nelicencijuojama. Tai reiškia, kad jokio monopolio būti nebegali: „Kiekvienas vairuotojas, gavęs leidimą teikti šią paslaugą, jau yra vežėjas.“
Vaikai tik šiomis programėlėmis naudojasi, nes taip yra ir saugiau, ir pigiau – nėra iškvietimo mokesčio.
Bendrovė dabar turi apie 60 savo automobilių. Dar daugiau yra tokių, kurie naudojasi bendrove franšizės būdu. Jie privalo naudoti įmonės logotipus ir vežti bendrovės tarifais. Taip pat gauna iškvietimus per raciją ir elektronines programėles.
Telefonuose ir planšetiniuose kompiuteriuose įdiegtos programėlės, anot Z.Barienės, labai palengvina darbą ir yra patogios keleiviams: „Jie žino, koks automobilis atvažiuoja, kas jį vairuoja, kiek vietų. Vaikai tik šiomis programėlėmis naudojasi, nes taip yra ir saugiau, ir pigiau – nėra iškvietimo mokesčio.“
Daug svarstoma ir apie galimybę už taksi paslaugas Šiauliuose atsiskaityti mobiliuoju telefonu, tačiau, anot pašnekovės, tai būtų patogu, bet labai neapsimoka: „Žmonės Šiauliuose dažnai važiuoja ir tris kilometrus, o apmokėjimas telefonu prie kainos pridės papildomą litą operatoriui. Šia kryptimi dirbame, tačiau dar ne laikas.“
Vidutinė kelionės kaina – 7 litai
Pelningumas? Z.Barienė teigia, kad jį visi suvokia skirtingai. Taksi verslas turi pliusų – jis amžinas ir veikia visose šalyse. Z.Barienė neatskleidžia pelno, tačiau akcentuoja, jog šimtai žmonių Šiauliuose iš to pragyvena ir užsidirba duonai.
Visomis dienomis vežiojame daugybę senyvo amžiaus žmonių į poliklinikas ir ligonines.
Taip pat svarbi detalė – automobilio nusidėvėjimas. Vienas taksi automobilis, kuriuo visą parą važiuoja trys vairuotojai, milijoną kilometrų nurieda per porą ar trejetą metų. Toks automobilis nurašomas.
Z.Barienė teigia, kad taksi paslaugos Šiauliuose brangs tik per didžiąsias šventes ir tai, jos nuomone, natūralu.
„Dar nenusprendėme, kokius įkainius taikysime, tačiau tai nebus dviguba kaina. Tiesiog, žmogui, kuris dirbs tomis dienomis palikęs šeimą ir vaikus, turės būti atlyginta“, – sakė verslininkė.
Kokiais maršrutais dabar dažniausiai iškviečiami taksi? Kiek toliausiai veža taksi? Žmonės iš centro važiuoja į sodus. Kartais iš Pietinio rajono skuba į Rėkyvą – susidaro apie 15 kilometrų. Jei važiuotų iš Medelyno – būtų ir per 20.
„Mes apskaičiavome, kad keleivio vidutinė kelionės kaina – 7 litai. Per 20 užsakymų – 140 litų – štai jums vidutinės vienos dienos taksisto darbo pajamos. Žiemą kelionės trumpėja. o vasarą ilgėja – tokia specifika. Jaučiame, kad Šiauliuose žmonių mažėja. Visomis dienomis vežiojame daugybę senyvo amžiaus žmonių į poliklinikas ir ligonines. Negalime kelti kainų, nes klientų dar labiau sumažės“, – tvirtino Z.Barienė.
Savų automobilių nebeturi
Antra pagal dydį taksi bendrovė – individuali Arūno Sabansko įmonė. Verslininkas sako, kad savų ir bendrovei priklausančių automobilių jau nebeturi – yra pigesnis variantas.
„Teikiu dispečerines paslaugas ir daug lengviau verčiuosi, mažiau rūpesčių. Per 20 vairuotojų dirba kaip nori ir kada nori. Man patogu ir lengva – minimalios išlaidos – tik aparatūra ir jos priežiūra kainuoja. Visi taksistai gali taksi paslaugas teikti ir savarankiškai, tačiau gaudami iš manęs užsakymus, turi vežti keleivius nustatytu tarifu“, – atviravo verslininkas.
Gaila vieno – šiauliečiai nebeturi tokios paslaugos.
A.Sabanskas iki vasario turėjo dar vieną verslą, kurį, kaip jis sako, savivaldybė „pragėrė“ bendrovei „Busturas“. Septyni mikroautobusai Šiauliuose teikė maršrutinio taksi paslaugas.
Kur dingo šie mikroautobusai?
„Vieną pardaviau, o visus kitus – nurašiau. Niekam nereikia tokios transporto priemonės, pritaikytos dešimčiai ir daugiau keleivių vežti. Techninę apžiūrą tokiems reikia atlikti kas pusę metų. Daug vargo buvo su „mikriukais“, bet dabar gaila vieno – šiauliečiai nebeturi tokios paslaugos“, – atsakė verslininkas.
Trumpiau tariant – pagal sutartį išvežiojame picas. Jums picos kaina nuo to nesikeičia, o mes iš užsakovo šiek tiek gauname.
Verslininkas perspėja, kad Šiauliuose sėsti į pakelės taksi derėtų labai atsargiai. Dabar daugybė taksistų yra patys sau šeimininkai. Dirbdami be racijų ir nepriklausydami jokiai bendrovei, jie gali drąsiai nusistatyti bet kokį kelionės tarifą.
Dažniausiai tokie taksi veža dvigubai brangiau, nes keleivių laukia konkrečioje vietoje. Pavyzdžiui, prie autobusų stoties. Nuvežęs klientą reikiamu adresu, jis grįžta į tą pačią vietą.
Ar keleivių vežimo kainos nėra reguliuojamos?
„Pakanka prieš tris savaites informuoti savivaldybę apie pasikeitusią keleivių vežimo kainą. Gali nusistatyti ir dešimt litų už kilometrą. Dabar ir mes turime pranešti miesto valdžiai, už kiek keleivius vešime Kalėdų dienomis ir per Naujuosius metus.“
Taksi vairuotojai naktimis vežioja ne tik keleivius. A.Sabansko įmonė turi sutartis su kai kuriomis maistą gaminančiomis bendrovėmis: „Pagal sutartį išvežiojame picas. Jums picos kaina nuo to nesikeičia, o mes iš užsakovo šiek tiek gauname.“