Vis dėlto, specialistų vertinimu, vadinamuosius PHEV modelius nurašyti tikrai dar anksti. Atvirkščiai – iš tinklo įkraunamuose hibridiniuose modeliuose puikiai dera vidaus degimo ir elektros pasaulių privalumai, tad šie automobiliai jau dabar leidžia gamintojams gliaudyti tvarumo uždavinius ir patenkina daugybę vairuotojų poreikių, kuriems, atskirai paėmus, reikėtų skirtingų transporto priemonių.
Tokio tipo pavara ypač praverčia SUV modeliuose: ji sėkmingai maskuoja populiariausio kėbulo automobilių trūkumus ir paverčia juos iš esmės nebepriekaištingais ir itin dinamiškais. Be to, PHEV vis dar yra patogiausias variantas tiems, kurie dvejoja dėl visiškai elektrinės pavaros – naujausiuose modeliuose montuojamų baterijų energijos pakanka didžiajai daliai dienos poreikių, o ilgose kelionėse nereikia kvaršinti galvos dėl būtinos akumuliatorių įkrovos, mat visuomet galima pasitelkti vidaus degimo jėgainę.
„Manau, kad iš tinklo įkraunami hibridai dar ilgai išliks, nes jie bus išsigelbėjimas tiems, kam reikia išties toli keliauti. Juk įkrovimo infrastruktūra bei jos greitis dar netenkina poreikių. Tik gali būti taip, jog vidaus degimo varikliai ilgainiui taps generatoriais elektros varikliams: kitaip tariant, jų litražas mažės ir jie veiks ne varydami ratus, o gamindami elektros energiją baterijai, kad automobilis ilgiau važiuotų elektra“, – sako automobilių žurnalistė Dina Sergijenko-Ramaškevičienė.
Vien elektra – iki 113 km
Jos teigimu, kitas galimas kelias gamintojams – didinti baterijų talpą, suteikiant galimybę PHEV modeliais vien elektros režimu nukakti toliau. Šie veiksmai jau ir dabar nesunkiai matomi. Dar neseniai iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai nenaudodami degalų galėjo nuvažiuoti kelias dešimtis kilometrų, o dabar rinkos standartu tampa bent pusšimtis.
Tačiau dar įspūdingesnių rezultatų pasiekia prabangių automobilių gamintojai. Štai naujausios kartos „Land Rover“ visureigio „Range Rover“ ir „Range Rover Sport“ PHEV versijos gali įveikti 113 km WLTP ciklu.
Aukščiausius segmento rodiklius britų gamintojui padėjo pasiekti šiuolaikiniai sprendimai. Visureigiai kuriami naudojant visiškai naują išilginę modulinę platformą, kurios architektūra iš anksto pritaikyta elektrifikuotai pavarai. Tai gamintojams leido įdiegti talpią bateriją ir didelio našumo sistemas, tarp jų – ir iš tinklo įkraunamo hibrido.
Pavyzdžiui, „Range Rover Sport 510e“ modelyje 3 litrų darbinio tūrio šešių cilindrų benzininis „Ingenium“ variklis sujungtas su 105 kW galios elektros motoru ir 38,2 kWh talpos baterija. Bendra sistemos galia siekia 510 AG, o nuo 0 iki 100 km/val. toks automobilis gali pagreitėti vos per 5,4 sekundės. Greta įspūdingų galios parametrų jo CO2 emisija siekia tik 18 g/km.
„Lietuvos metų automobilio 2023“ rinkimų komisijos narė, žurnalistė Eglė Girdenytė pažymi, kad, nurodydami hibridinių modelių parametrus, gamintojai ne be priežasties išskiria anglies dvideginio emisijos rodiklius. Griežtėjant tiek gamintojams taikomiems taršos reikalavimams, tiek mažėjant valstybių tolerancijai taršiam transportui, konkretaus automobilio taršos rodikliai tampa svarbūs ne tik gamintojui, bet ir mokesčius už tai mokančiam vairuotojui.
„Nors tiek ES, tiek Lietuva neketina uždrausti transporto priemonių su vidaus degimo varikliais eksploatavimo, atsižvelgiant į tai, kad daugelyje Europos šalių vairuotojai reguliariai moka įvairius su tarša susijusius mokesčius, tikėtina, jog iki numatytų datų jų neišvengsime ir mes. Tokiu atveju, tikiu, dar didesnei daliai žmonių svarbiu kriterijumi taps automobilio išskiriamas anglies dvideginio kiekis, o tuomet galimybė įsigyti iš tinklo įkraunamą hibridą turėtų būti dar aktualesnė“, – teigia pašnekovė.
Mažiau suvaržymų
Nenuneigiamas PHEV modelių privalumas – mažesnė priklausomybė nuo elektros energijos įkrovimo infrastruktūros. Iš baterijos „ištekėjus“ paskutinei vatvalandei, toks automobilis kelionę gali pratęsti naudodamas vidaus degimo variklį.
Automobilio pavaros kompiuteris taip pat gali parinkti tinkamą abiejų agregatų sinergiją: skirtingi varikliai vienas kitą papildo tuomet, kai veikia našiausiai. Pavyzdys – „Range Rover Sport 510e“, kuris nesustodamas gali nuvažiuoti iki 740 km.
„Neseniai išgirdau įdomius statistinius duomenis – šiuo metu vienai įkrovimo stotelei tenka 18,5 elektromobilio. Be abejonės, infrastruktūros plėtra – bene svarbiausias klausimas. Jį stengiasi spręsti tiek savivaldybės, tiek privatus verslas.
Tačiau pasigirsta pamąstymų, jog, elektromobilių skaičiui pradėjus smarkiai augti, tos planuojamos infrastruktūros vis tiek gali trūkti, o ir užtikrinti tinklo pajėgumą, kad būtų galima įkrauti visus elektromobilius, veikiausiai bus keblu. Būtent dėl to manau, kad ne visi vairuotojai noriai sės į tik elektros variklį turinčius modelius“, – pastebi E.Girdenytė.
Ji taip pat atkreipia dėmesį, kad šiuo metu ne tik elektromobiliams, bet ir iš tinklo įkraunamiems hibridams suteikiami specialūs valstybinio numerio ženklai. Jie taip pat suteikia papildomų naudų, kaip antai galimybę nemokėti už automobilio stovėjimą ar naudotis A juostomis, pažymėtomis elektromobilio ženklu.
Populiariausiuose modeliuose
Prie PHEV modelių plėtros uoliai prisideda ir patys gamintojai – vis daugiau jų siūlo tokius automobilius greta tradicinių ir vis dažniau – SUV kėbulo. Anot D. Sergijenko-Ramaškevičienės, šio tipo mašinos dabar populiariausios, tad ir jų asortimentas plačiausias. Be to, pašnekovės teigimu, iš tinklo įkraunama hibridinė pavaros technologija tokioms transporto priemonėms itin tinka.
„Turime sėkmingą kombinaciją: aukštesnė prošvaisa ir madingos formos dera su ekologija, be to, vien tik elektra įmanoma įveikti ganėtinai didelius atstumus, ypač miesto aplinkoje. O kartu, prireikus, nesukant sau galvos galima leistis į kelionę, žinant, kad degalų bakas leis nuvažiuoti gerokai didesnius atstumus nei bet kurio elektromobilio baterijos. Taip pat galima spustelėti akceleratorių ir išnaudoti didelę tokių modelių galią, kai jos prireikia, smarkiai neaukojant taupymo“, – akcentuoja pašnekovė.
E.Girdenytė priduria, jog be elektromobilių ar įvairių hibridų gamintojai ieško ir kitų ekologiškų sprendimų. Štai šį rudenį „Land Rover“ pristatė pirmąjį „Defender“ su vandenilio kuro celėmis.
„Gamintojas šį savo kūrinį kūrė kartu su kitomis Britanijos įmonėmis, o tai parodo, kad rinka ateityje bus tikrai įvairesnė ir apims nei tik modelius su elektros varikliais“, – reziumuoja žurnalistė.