Dažniausiai tai lemia dvi priežastis: didesnė jų kaina ir baimės dėl tariamai nepakankamo viena įkrova nuvažiuojamo atstumo. Tačiau skaičiai rodo, kad elektromobilis praktiškai visuomet yra geresnis ir ekonomiškai naudingesnis pasirinkimas nei automobilis su vidaus degimo varikliu.
„Volkswagen“ ekspertai pastebi, kad dalis verslų vis dar nesiryžta naudoti elektromobilių, tačiau taip yra tik dėl to, kad jie nežino visos naudos, kurią gali suteikti tokios transporto priemonės. O jos ne tik atsiperka per keletą metų, bet pasižymi daugybe kitų verslui naudingų privalumų.
1. Elektromobilis visuomet atsiperka
Nors elektromobiliai dažniausiai kainuoja daugiau nei tradiciniai automobiliai, įsigijimo kaina sudaro tik dalį visų su transporto priemone susijusių kaštų, patiriamų per jos eksploatavimo laikotarpį. Norvegijos, kurioje elektromobilių dalis naujų transporto rinkoje praėjusiais metais viršijo 80 proc., patirtis rodo, kad elektromobilis per standartinį penkerių metų lizingo laikotarpį galiausiai kainuoja mažiau, net ir neįtraukus mokestinių paskatų, kurias ekologiškų transporto priemonių pirkėjams siūlo daugelis Vakarų valstybių.
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, pirmąjį šių metų ketvirtį nuvažiuoti 100 km lengvuoju elektromobiliu, jį kraunant namų ar įmonės stotelėje, kainavo 4,73 euro. Tuo metu 100 km kelionė dyzeliniu automobiliu siekė 8,98 euro, benzininiu – 10,91 euro.
Tačiau išlaidos degalams – dar ne viskas. Ekspertai atkreipia dėmesį, kad įsigijus elektromobilį eliminuojamos ar labai sumažinamos ir kitos išlaidos. Pavyzdžiui, bankai finansuodami elektromobilių įsigijimą taiko geresnes sąlygas, pigiau kainuoja draudimas. Galiausiai, mažiau lėšų tenka skirti potencialiems remontams, kadangi elektromobilis tiesiog turi mažiau judančių dalių, kurios dėvisi ir kurias ilgainiui reikia keisti.
„Vis dėlto norint, kad elektromobilis duotų didžiausią ekonominį efektą, reikia gerai įsivertinti, kokia transporto priemonė jums reikalinga. Pavyzdžiui, lietuviai mėgsta elektromobilius vertinti pagal tai, ar jų baterijos talpos užtenka nuvažiuoti nuo Vilniaus iki pajūrio. Bet jei perkate automobilį verslui, paklauskite savęs, ar tikrai juo bus važinėjami tokie atstumai? Statistika rodo, kad vidutinės kelionės įmonių automobiliais neviršija 80 kilometrų per dieną. Tokį atstumą gali įveikti bet kuris elektromobilis, tad verslui transporto priemones reikėtų rinktis pagal visai kitus kriterijus – kainą ir tinkamumą įmonės veiklos specifikai. Be to, tobulėjant technologijoms, atsiranda modeliai, kurie gali įvairiomis sąlygomis įveikti ir 350 km, ir 400 km, kaip, pavyzdžiui, naujasis ID.7 at atnaujintas ID.4“ – sako „Volkswagen“ prekės ženklo vadovas Baltijos šalyse Justas Nekrošius.
2. Mokestinės lengvatos ir parama
Daugelis pažangių ir ekologinių tikslų siekiančių valstybių taiko įvairias skatinimo priemones elektromobilius įsigyjantiems gyventojams ir verslams. Lietuva – taip pat ne išimtis.
Mūsų šalyje naujus elektromobilius perkančioms įmonėms valstybė skiria 4 000 eurų kompensaciją.
Be to, bendrovėms, kurios perka iki 50 000 eurų kainuojančius elektromobilius, taikoma pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvata, tad perkant tokio kainos lygio elektrinę transporto priemonę iš viso galima sutaupyti iki 14 500 eurų.
3. Nėra įvažiavimo apribojimų
Vis daugiau miestų ima riboti arba apmokestinti galimybę automobiliais su vidaus degimo varikliais patekti į tam tikras zonas. Prie tokio sprendimo artėja Latvijos sostinė Ryga, apie tai diskutuojama ir Lietuvoje – Vilniuje, Kaune, kurortiniuose miestuose. Pavyzdžiui, Neringa jau seniai ima mokestį už įvažiavimą. Tačiau elektromobiliams tokie apribojimai netaikomi.
„Be to, daugelyje miestų elektromobilių vairuotojams nereikia mokėti mokesčio už stovėjimą apmokestintose zonose, taip pat jie gali važiuoti viešajam transportui skirtomis eismo juostomis. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Čekijoje ar Vokietijoje elektromobiliams netaikomi kelių mokesčiai. Visa tai reiškia, kad elektromobilius pasirinkęs verslas sutaupys ne tik pinigų, bet ir laiko, nes galės privažiuoti ten, kur kitiems galbūt bus draudžiama“, – aiškina J. Nekrošius.
4. Saugesni ir laimingesni darbuotojai
Elektromobilius jau išbandžiusios įmonės teigia, kad tokios transporto priemonės gali lemti didesnį įmonės automobilius vairuojančių darbuotojų pasitenkinimą. Visų pirma, elektromobilius yra tiesiog smagiau vairuoti dėl geresnių jų dinaminių savybių. Taip pat jie suteikia daugiau komforto.
„Pavyzdžiui, kurjerių bendrovių darbuotojai tarp sustojimų dažniausiai važiuoja labai trumpus atstumus. Jei jie vairuoja dyzelinius automobilius, žiemą jų salonas tiesiog nespėja prišilti. Tuo metu elektromobiliai turi funkciją, leidžiančią žiemą saloną iš anksto prišildyti nuotoliniu būdu, o vasarą – atvėsinti. Tai suteikia daug patogumo“, – sako „Volkswagen“ prekės ženklo vadovas Baltijos šalyse J. Nekrošius.
Be to, elektromobiliai yra saugesni, todėl jie gali padėti išvengti įvairių incidentų kelyje. Tai naujausios ir pažangiausiomis pagalbos vairuotojui sistemomis aprūpintos transporto priemonės. Australijoje atlikti tyrimai taip pat parodė, kad rizika, jog transporto priemonė užsidegs vairuojant elektromobilį yra 200 kartų mažesnė, palyginti su vidaus degimo variklį turinčiu automobiliu.
Elektromobilių saugumą nuolat patvirtina ir automobilių saugą vertinanti organizacija NCAP. Pavyzdžiui, visiems „Volkswagen“ ID serijos elektromobiliams ji yra suteikusi aukščiausią 5 žvaigždučių įvertinimą.
„Dar vienas niuansas – elektromobilių vairuotojai greitai pastebi, kad agresyvus vairavimas sparčiau tirpdo energijos atsargas. Tai skatina važinėti lėčiau bei prisideda prie didesnio eismo saugumo“, – atkreipia dėmesį J. Nekrošius.
5. Geresnis bendrovės įvaizdis
Geresnis bendrovės įvaizdis lemia didesnius pardavimus. Daugeliu tyrimu patvirtinta, kad klientai visoje Europoje pirmenybę teikia toms įmonėms, kurios dirba tvariai ir aktyviai siekia žaliųjų tikslų. Anksčiau ar vėliau visos kompanijos turės pasiekti, kad jų veikla darytų kuo mažesnę įtaką klimatui, o be investicijų į elektromobilius to padaryti nepavyks.
„Be to, kad elektromobilio eksploatacija atsiperka finansiškai, tokios transporto priemonės gali būti vertinamos ir kaip įmonės įvaizdžio gerinimo priemonė. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ neseniai pristatė elektrinę legendinio mikroautobuso versiją „ID. Buzz“. Gatvėje šį automobilį visi atpažįsta ir į jį atsisuka, o tokiu būdu siunčiama aiški žinutė, apie bendrovės tvarumą“, – pažymi J. Nekrošius.
Pavyzdį ima rodyti ir valstybės institucijos. Pavyzdžiui, Aplinkos apsaugos departamentas šį pavasarį pradėjo eksploatuoti 16 naujų „Volkswagen ID.3“ elektromobilių, kurie pakeitė senas, daugiausia dyzelinu varomas transporto priemones. Naujieji elektromobiliai prisidės prie tvaresnės kasdienės departamento veiklos bei žalesnio judėjimo ir mažins automobilių parko eksploatavimo išlaidas.