„Vairuoti sportinį elektromobilį ir juo kokybiškai atakuoti vingiuotą kelią išliks visos galimybės. Netgi bus galima dar labiau susikoncentruoti. Vidaus degimo variklio keliamas triukšmas yra žavus, bet jis trukdo sutelkti dėmesį į idealų vairavimą. Man nuo vairavimo malonumo yra neatsiejamas suvokimas, kaip tiksliai tu gali automobilį valdyti“, – ramina lenktynininkas Karolis Raišys.
Bandymų poligonas – automobilių sportas
Sportinių elektromobilių kūrimas – sudėtingas procesas, reikalaujantis iš gamintojų nesuskaičiuojamų valandų įvairiausių bandymų ir sunkaus darbo. Todėl prabangių sportinių automobilių gamintojai, pavyzdžiui, „Jaguar“, pažangiausių technologijų bandymų poligonu renkasi aukščiausio lygio sporto varžybas.
Sėkmingai „Formula-E“ elektromobilių lenktynėse besivaržanti Didžiosios Britanijos komanda „Jaguar TCS Racing“ trasoje išbando daugybę elektros pavaros technologijų. Dalis jų neabejotinai atsiras ateities sportiniuose automobiliuose, pakeisiančiuose „Jaguar F-Type“ modelį. Šie pokyčiai įvyks jau visai greitai – bendrovės strategijoje numatyta, kad 2025 metais „Jaguar“ taps išskirtinai prabangių elektromobilių gamintoja.
K.Raišys pažymi, kad „Formula-E“ yra ekstremalusis poligonas, kuriame gamintojų inžinieriai išbando visas pažangiausias technologijas ir įvertina jų perspektyvumą kasdieniuose automobiliuose.
„Ši vieta skirta naujiems dalykams išsibandyti. Ypač talentingi inžinieriai gali drąsiai iššauti su kokiu nors sprendimu, jį pasitikrinti ir gauti kokį nors rezultatą. Dažniausiai tai būna teigiami rezultatai, kuriuos vėliau autosporte uždraudžia dėl per didelio įgyto pranašumo, o gatvėse jie tampa puikiai pritaikomi“, – paaiškina lenktynininkas.
Sausio 14-ąją Meksikos sostinėje startuos jau devintasis „Formula-E“ sezonas. Jo nugalėtojas po 17 etapų liepos 30-ąją paaiškės Londone. Per aštuonerius metus varžybose dalyvaujančių komandų inžinieriai sukaupė begalę duomenų apie pačius įvairiausius elektrinių bolidų įrenginius, o dalis technologijų jau ir dabar įdiegta mūsų gatvėse važinėjančiuose modeliuose.
Iš sporto – į gatves
„Pavyzdžių, kai automobilių sportas padovanojo kasdieniuose modeliuose puikiai prigijusius sprendimus, toli ieškoti nereikia. Aerodinamikos patobulinimai, sportinio profilio sėdynės, valdomos pakabos parinktys – daugybė dalykų atkeliavo iš sportinių bolidų“, – vardija automobilių žurnalistė Dina Sergijenko-Ramaškevičienė.
Anot K. Raišio, dabar, plintant elektromobiliams, ypač aktuali tapo stabdymo energijos regeneracija – tai viena naujesnių automobilių sporte išvystytų technologijų.
„Energija ne iššvaistoma, o dar kartą panaudojama. Tai sumažina stabdžių dėvėjimąsi ir pagerina patį stabdymą“, – pažymi pašnekovas.
Dalis „Jaguar I-PACE“ diegiamų technologijų iš pradžių taip pat buvo ištestuotos „Formula-E“ ir kitose varžybose. Ar britų inžinierių taikomi sprendimai pasiteisina? Apie tai iš dalies galima spręsti ir vertinant iškalbingus ilgamečius „Formula-E“ varžybų rezultatus: 79 lenktynėse dalyvavę „Jaguar TCS Racing“ komandos nariai 21 kartą lipo ant nugalėtojų pakylos, o iš jų – 8 kartus kopė ant paties aukščiausio laiptelio.
Šį sezoną ekipos pilotas Mitchas Evansas užėmė 2-ąją vietą tarp 24 lenktynininkų. Jis savo patirtimi nuolat dalijasi su automobilių gamintoja, diegiančia įvairias elektros energijos optimizavimo priemones jau dabar gaminamuose hibridiniuose „Jaguar F-PACE“ ir E-PACE bei elektromobilyje I-PACE.
Būtent optimizuota veikla, našumas ir įkrovimo sprendimai yra vieni opiausių klausimų dabartiniame elektromobilių pasaulyje, kur net mažiausias patobulinimas gali virsti papildomai nuvažiuotais kilometrais. Štai remdamiesi automobilių sporte sukauptais duomenimis, gamintojai I-PACE automobilyje sugebėjo patobulinti baterijos valdymo įrangą, taip pat šiluminės ir visų varomųjų ratų sistemų valdymą, kad būtų padidintas jėgos pavaros našumas.
Įdomu tai, kad visiems šiems patobulinimams įdiegti vartotojams pakako nuotoliniu būdu atnaujinti programinę automobilio įrangą. Be to, „Jaguar TCS Racing“ komandoje nuo 2017 metų buvo bandomi „Wolfspeed“ įmonės sukurti silicio karbido puslaidininkiai. Pasaulyje juntamas nemenkas šių komponentų stygius, o gamintojų partnerystė lenktynėse leido užmegzti ilgalaikius santykius ir užsitikrinti tiekimą ateities elektromobiliams.
Erdvė patobulinimams
Nors elektromobiliai paprastai yra sunkesni nei vidaus degimo varikliais varomi modeliai, dėl kai kurių konstrukcinių ypatybių jie gali suteikti įvairių privalumų dinamišką važiavimą mėgstantiems vairuotojams. Žemas svorio centras dėl dugne montuojamų baterijų, taip pat didesni atstumai tarp ratų bei galimybė montuoti atskirus variklius kiekvienai ašiai ar net kiekvienam ratui atriša rankas inžinieriams. Jie pasiryžę elektromobilius paversti dar lengviau ir tiksliau valdomomis transporto priemonėmis.
Didelė elektros motorų galia ir akimirksniu pasiekiamas maksimalus sukimo momentas leidžia patirti daug įspūdžių net ir vairuojant elektra varomus SUV modelius. 400 AG galią ir 696 Nm sukimo momentą išvystantis I-PACE nuo 0 iki 100 km/val. gali pagreitėti vos per 4,8 sek. Visais ratais varomas elektromobilis su 90 kWh talpos baterija viena įkrova gali nuvažiuoti iki 470 kilometrų (pagal WLTP metodiką).
„Dažnas elektromobilis atrodo labai nekaltai, bet nuo pirmos akceleratoriaus nuspaudimo akimirkos gauni visą sukimo momentą ir gali šauti pirmyn greičiau nei bet kuris kitas automobilis. Man tikrai patinka vidaus degimo variklio išmetimo garsas, bet vairuodama elektromobilį aš džiaugiuosi tyla. Niekur kitur taip gerai nepailsiu kaip elektromobilyje“, – sako D.Sergijenko-Ramaškevičienė.
K.Raišys pastebi, kad elektromobiliuose vis dar lieka nemažai erdvės patobulinimams. Lenktynininko teigimu, būtent laisva elektromobilio architektūra, palyginti su vidaus degimo varikliais varomais modeliais, jam palieka vieną stipriausių įspūdžių.
„Aš nujaučiu, jog šiuolaikinio elektromobilio dizaino galimybės dar nėra pilnai išnaudotos. Dėl to labai laukiu naujųjų elektromobilių, kad pamatyčiau, kokius dar novatoriškus sprendimus gamintojai mums pademonstruos“, – teigia pašnekovas.