Automobilių spūstys tapo rimta Vilniaus problema. Kadangi šiuo metu vyksta intensyvus pasiruošimas savivaldos ir merų rinkimams, visi kandidatai siūlo savus sprendimo būdus, kaip pagerinti eismą sostinėje. Kažkas žada naujas gatves, kažkas – daugiau dviračių ir pėsčiųjų takų, visi be išimties – geresnį viešąjį transportą.
Draudimas nuo 7.45 iki 8.15
O štai kaimyninių šalių miestai ėmėsi draudimų. Vienoje nuo rugsėjo 10 d. iki lapkričio 2 d. vyko štai toks eksperimentas: šalia Vereinsgasse mokyklos 2-ajame Vienos rajone būdavo uždaromas eismas tarp 7.45 ir 8.15 val., tokiu būdu tėvams uždrausta į mokyklos gatvę atvykti automobiliais, motociklais ar kitomis mechaninėmis transporto priemonėmis. Tuo metu nei įvažiuoti, nei išvažiuoti negalėjo ir gatvėje šalia mokyklos gyvenantys žmonės. Tvarką prižiūrėjo atsakingi pareigūnai.
Automobiliais į mokyklą atvyksta 7 proc. vaikų, 56 proc. ateina pėsčiomis, dviračiais važiuoja apie 10 proc., o viešuoju transportu – apie 12 proc.
Skaičiuojama, kad eksperimento efektas buvęs toks: automobiliais į mokyklą atvyksta 7 proc. vaikų, 56 proc. ateina pėsčiomis, dviračiais važiuoja apie 10 proc., o viešuoju transportu – apie 12 proc. Vaikai ir tėvai liko patenkinti pokyčiais, nori tokių apribojimų ir toliau.
Kaip tvirtina austrai, toks sprendimas pasiteisino, praktika susidomėjo daugybė mokyklų, miesto vadovai nusprendė eksperimentą vykdyti šalia 20-ies mokyklų skirtinguose Vienos rajonuose. Informacija, kaip įgyvendinti panašų projektą, ėmė domėtis Berlynas ir net keli Lenkijos miestai: Krokuva, Poznanė, Lodzė.
Susidomėjo Lenkija
Krokuvos miesto politikai jau kreipėsi į kolegas Austrijos sostinėje su prašymu pateikti informaciją, kaip eksperimentas buvo įgyvendinamas. Tiesa, kol kas sumanymas įgyvendinti čia dar nepradėtas, bet vienas Krokuvos tarybos narys Lukaszas Wantuchas, kaip rašo rp.pl, jau paprašė savivaldybės pateikti sąrašą mokyklų, šalia kurių galbūt tokį bandomąjį projektą būtų galima išmėginti. Esą gal atsiras bent viena.
Toks sprendimas padėtų kovojant su vaikų nutukimu, nes mokiniai daugiau judėtų, be to, sumažintų smogą.
Toks sprendimas, kaip sako Krokuvos politikas, padėtų kovojant su vaikų nutukimu, nes mokiniai daugiau judėtų pėsčiomis ar dviračiais, be to, sumažintų smogą – tai labai aktuali problema šiame Lenkijos mieste. Pirmiausia eksperimentą atlikti žadama šalia mokyklų, esančių mažose, vietos reikšmės gatvelėse. Nes niekas net negalvotų uždaryti magistralines, greito eismo gatves.
Bent kol kas toks siūlymas didelio populiarumo nesulaukė. Kaip ir Poznanėje, kurios meras Jacekas Jaśkowiakas socialiniame tinkle „Facebook“ paskelbė besidomįs tokia galimybe savo miestui, rašo gazeta.pl.
Tačiau po jo sakinio, kad ketinama šiuo eksperimentu rimčiau pasidomėti, pasipylė kritiški komentarai. Net žinomi žmonės sumanymą vadino tiesiog kvailu, kiti komentatoriai tvirtino, kad niekas jiems nieko neuždraus, nes kaip jiems vaikus atvežti iš tolimesnių rajonų ar užmiesčio. Taip pat pasirodė pasiūlymas, kad galbūt pirmiausia šį apribojimą reikėtų pritaikyti valdininkams ir pačiam miesto vadovui.
Ar toks sumanymas galėtų tikti Vilniui? Vargu, kadangi nemažoje dalyje sostinės mokyklų vaikai suvažiuoja iš viso miesto, o ne tik iš greta esančių kvartalų. Net ir apibrėžus mokykloms priklausančių teritorijų ribas situacija nepasikeitė. Tai puikiai įrodo Žvėryne esančios pradinės mokyklos – „Genio“ progimnazijos filialai, šalia kurių rytais susidaro pačios tikriausios spūstys.