Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Statistika pribloškia: kaip suvaldyti vieną taršiausių industrijų?

Vien Jungtinėse Amerikos Valstijose per metus išmetama 11,3 milijono tonų tekstilės atliekų – maždaug 2 150 aprangos vienetų kas sekundę. Pernai „Bloomberg“ publikuotame straipsnyje rašoma, kad net 10 procentų visame pasaulyje išskiriamo anglies dioksido yra susiję su mados pramone, o tai yra daugiau, nei išmeta oro transportas ir laivyba kartu sudėjus. Taip pat ši industrija palieka net penktadalį iš 300 milijonų tonų kasmet mūsų planetoje atsirandančių plastiko atliekų.
Automobilio sėdynės (Shutterstock nuotr.)
Automobilio sėdynės (Shutterstock nuotr.)

Tai velnioniškai dideli skaičiai, o mados gigantai, nors ir kalba apie atsakingą ir tvarų verslą, toliau vieną po kitos pristato naujas kolekcijas. Drabužių dizainerė Lilija Larionova sako, kad tvarumas vis dažniau minimas mados pasaulyje, tačiau kyla klausimų, ar didieji gamintojai tikrai gali apie tai kalbėti.

Lilija Larionova (Asmeninio archyvo nuotr.)
Lilija Larionova (Asmeninio archyvo nuotr.)

„Tvarumas madoje yra „New Black“ tema. Pagrindinis tikslas – vartojimo mažinimas. Bet kieno sąskaita? Yra daug gerų norų, bet man sunku suvokti, kaip, pavyzdžiui, „Zara“ ar „H&M“, su tokiais gamybos kiekiais gali būti tvarumo flagmanai. Nors įmonės mums ir praneša apie aiškią tvarumo liniją, tai atrodo gana keistai“, – sako specialistė.

Patvarios medžiagos – pirmas žingsnis tvarumo link

Dizainerė teigia pastebinti besikeičiantį žmonių suvokimą, kad geriau nusipirkti vieną kokybišką daiktą, kuris tarnaus ilgiau, nei dešimt pigių, kuriuos teks išmesti po poros skalbimų. Tiesa, tekstilė yra naudojama daugelyje įvairių sričių, tik jos, kalbant apie tvarumą, ne visada iš karto ateina į galvą.

Transporto gamintojai neturi prabangos sau leisti naudoti tokių medžiagų, kurios susidėvėtų jau po kelių savaičių.

Automobiliuose tekstilės galima rasti net keliose vietose – ja aptraukiamos sėdynės, durelių ar skydelio elementai, stogas ir kitos salono dalys. Bene pagrindinis skirtumas nuo mados pramonės yra tas, kad transporto gamintojai neturi prabangos sau leisti naudoti tokių medžiagų, kurios susidėvėtų jau po kelių savaičių, o kartu reikia atliepti ir tvarumo poreikį.

Prabangiais automobiliais garsėjanti bendrovė „Jaguar Land Rover“ išsikėlė tikslą pereiti prie tik elektrinių transporto priemonių gamybos, bet, siekdama tapti tvaria ir neutralia aplinkai, tuo neapsiribojo. Jau dabar tokiuose modeliuose kaip „Range Rover Velar“ bei „Evoque“ naudojamos kartu su įmone „Kvadrat“ sukurtos tvarios medžiagos. Viena tokių – itin aukštos kokybės vilnos mišinio ir techninės zomšos audinys, kurio gamybai pasitelkiamas iš plastikinių butelių perdirbtas plastikas.

Gaminant medžiagą vienam automobiliui, perdirbami 53 plastikiniai buteliai. Automobilius galima rinktis ir su pirmąja „Land Rover“ naudojama augalinės kilmės tekstile, išausta iš eukaliptų pluošto. Ji turi žemiausią visuotinio atšilimo potencialą (Global Warming Potential) iš visų kada nors gamintojo naudotų minkštųjų medžiagų.

Gaminant medžiagą vienam automobiliui, perdirbami 53 plastikiniai buteliai.

Beje, automobilių ir mados industrijos turi esminių panašumų, kuriuose slypi bene didžiausi taršos šaltiniai. Štai Tarptautinė energetikos agentūra (International Energy Agency) skaičiuoja, kad plastikai per ateinančius du dešimtmečius bus didžiausias naftos paklausos augimo veiksnys. Tekstilė yra antra pagal dydį produktų grupė, kurios gamybai reikalinga nafta, po pakuočių. Ji sudaro 15 proc. visų naftos chemijos produktų.

Svarbus ir gamybos procesas

L.Larionova pasakoja, jog medžiagų tvarumas neapsiriboja vien tuo, iš ko jos pagamintos. Kalbėdama apie didžiuosius prekių ženklus dizainerė pažymi, kad didelę taršos dalį sudaro logistika.

Tekstilė (Shutterstock nuotr.)
Tekstilė (Shutterstock nuotr.)

„Save tikrai laikau tvariu mados pasaulio produktu: dirbu pagal individualius užsakymus, tad negaminu didelių kiekių – tik tiek, kiek reikia. Kolekcijos yra iš natūralių, greičiau suyrančių pluoštų. Kai kuriuos mano rūbus klientai dėvi dešimtmečiais – audinių kokybė leidžia tai daryti. Į šią temą žiūriu dvejopai. Iš vienos pusės, palaikau tvarumo kultūrą, iš kitos – matau labai daug spekuliacijų šia tema. Ar važiuoti užtrauktuko per visą Vilnių ir dar sukti ratus miesto centre yra tvaru?“ – apie tvarumą samprotauja L.Larionova.

Logistinės grandinės bei tvarumo gamybos klausimą apgalvojo ir „Kvadrat“ su „Jaguar Land Rover“ – visa tekstilė yra austa Jungtinėje Karalystėje tam, kad būtų galima kontroliuoti gamybos procesus, kaip antai pakartotinį vandens naudojimą.

Taip pat trumpesnis medžiagų kelias iki automobilių gamyklos Didžiojoje Britanijoje leidžia palikti mažesnį aplinkai kenkiančių teršalų pėdsaką. Tiesa, „Kvadrat“ laikosi ne tik griežtų tvarumo, bet ir žmogaus teisių bei darbo sąlygų reikalavimų, ir to paties reikalauja iš savo partnerių – įmonė deklaruoja, kad tvarumas neatsiejamas nuo skaidrumo.

Nors tai, kas yra perdirbta, daugeliui vis dar gali asocijuotis su prastesne kokybe, Didžiosios Britanijos gamintojas savo partneriams kelia aukščiausius kokybės reikalavimus.

Ateities „Jaguar“ ir „Land Rover“ modeliuose, bendradarbiaujant su „Kvadrat“, atsiras vis daugiau medžiagų, kurias sudaro iš poliesterio, gauto perdirbant plastikinius butelius, pagaminta lengva tekstilė.

Nors tai, kas yra perdirbta, daugeliui vis dar gali asocijuotis su prastesne kokybe, Didžiosios Britanijos gamintojas savo partneriams kelia aukščiausius kokybės reikalavimus. Jau ne vienus metus automobiliuose naudojamos tokios ir panašios medžiagos, pagamintos iš kadaise buvusių plastikinių butelių, įrodė, jog tvarumas bei aukščiausia kokybė ir prabanga gali būti puikiai suderinama.

Apibendrindama dizainerė L.Larionova sako, kad, diskutuojant apie tvarumą, reikėtų atsirinkti, kas yra kas: „Svarbu atskirti „green washing’ą“, žaliąjį smegenų plovimą, nuo tikro tvarumo, bet kaip dizainerė galiu pasakyti, kad skatinu pirkti daiktus su energija ir siela.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs