Svarbiausios taisyklės: kaip vairuojant pavargti kuo mažiau?

Dėl pasaulyje plintančios pandemijos jau praėjusiais metais daugelis keliautojų atsisakė savo ketinimų arba pirmą kartą atostogas planavo ne pirkdami lėktuvo bilietus, bet numatydami kelionės maršrutą automobiliu. Tikėtina, šiais metais besileidžiančių į išvykas nuosava transporto priemone bus dar daugiau, todėl specialistai primena, ką daryti, kad malonių įspūdžių neapkartintų dėl ilgo vairavimo atsiradęs nuovargis.
Pavargęs vairuotojas
Pavargęs vairuotojas / 123RF.com nuotr.

Patogiau – ne kaip norisi, o kaip teisinga

Mindaugas Pocius, kineziterapeutas ir lenktynininkų fizinio rengimo treneris, teigia, kad prieš leidžiantis į kelionę automobiliu svarbu gerai pailsėti, o po to pasirūpinti ir komfortu transporto priemonėje. Jis atkreipia dėmesį, kad tiek kasdienių kelionių metu, tiek važiuojant atostogauti automobilio sėdynėje vairuotojas neturėtų sėdėti lyg namų fotelyje, o pasirinkti fiziologiškai patogią poziciją.

123RF.com nuotr./Pavargusi vairuotoja
123RF.com nuotr./Pavargusi vairuotoja

„Jei žmogus daug laiko praleidžia automobilyje, itin svarbu pasirinkti taisyklingą sėdėjimo poziciją. Tai reiškia, kad automobilio sėdynė turėtų būti sureguliuota taip, jog atkaltė būtų ne kuo labiau atlošta, o, priešingai, kuo arčiau statmenos pozicijos“, – pataria M. Pocius.

Kineziterapeutas aiškina, jog sėdynę reikėtų sureguliuoti taip, kad kojos būtų šiek tiek sulenktos. Taisyklingai laikant vairą rankos turėtų būtų truputį sulenktos, o ištiestos vairo viršų liestų riešais. Anot jo, tokios pozicijos nugara būna mažiau išlinkusi, todėl slanksteliams tenkantis krūvis, kaip ir jaučiamas nuovargis, būna mažesnis.

„Kad ir kokia gera būtų automobilio pakaba, jame važiuojančių žmonių kūnams tenka mažesnės ar didesnės vibracijos. Jei stuburas būna išsilenkęs, didesnis krūvis tenka apatinei slankstelių daliai, tačiau jei sėdima tinkamai, pavyksta išvengti juosmens ar tarpumentės skausmų. Kai sėdima atsilošus, didesnė įtampa tenka ir kaklo slanksteliams, todėl ilgainiui atsiranda pečių juostos skausmai, kurie dar labiau prisideda prie vairuotojo nuovargio“, – aiškina kineziterapeutas.

Automobilių gamintojai taip pat skiria daugiau dėmesio didėjančiam vairuotojų poreikiui keliauti nuosavu transportu. Jau dabar dauguma naujų modelių aprūpinti įvairiomis išmaniosiomis vairuotojo pagalbos ir komforto sistemomis, o dalis – ir patogiomis, kūną prilaikančiomis sėdynėmis.

Patogias sėdynes siūlo ne tik prabangūs automobiliai

Svarbiausia, kad tokių sprendimų galima rasti ne tik prabangiuose, tačiau ir vidutinės klasės automobiliuose, kaip, pavyzdžiui, „Citroën C5 Aircross“. Šio modelio sėdynės pagamintos iš specialių tankių putų ir iki 15 mm storesnio paminkštinimo, kuris padeda ne tik patogiai įsitaisyti, tačiau ir prilaiko bei amortizuoja kūną, kad kelionės metu mažiau judėtų ir pavargtų. Siekdamas užtikrinti dar didesnį kelionių komfortą, gamintojas „C5 Aircross“ aprūpino ne tik vibracijas sugeriančiomis sėdynėmis, bet ir „Progresive Hydraulic Cushion“ automobilio amortizacijos sistema su hidraulinėmis pagalvėmis, kuri užtikrina tolygesnį važiavimą ir dar didesnį komfortą. Būtent dėl to SUV segmente šis modelis išsiskiria kaip patogiausias.

Tiesa, dalis gamintojų rūpindamiesi vairuotojo ir keleivių komfortu taip pat siūlo masažo funkciją turinčias sėdynes. Minėtame „C5 Aircross“ pagal įtampos paveiktą sritį galima rinktis iš 5 juosmens, nugaros ir pečių masažo programų, kurios gali veikti ir su šildymo funkcija.

Svarbios saugumo taisyklės

M.Pocius atkreipia dėmesį, kad taisyklingai sureguliuota sėdynė yra svarbi ne tik komfortui, tačiau ir saugumui. Pirmiausia, saugos diržai turi juosti kūną taip, kad nebūtų tarpų, kurių atsiranda, kai sėdynė atlošta. Specialistas pabrėžia, kad tokiais atvejais diržai neveikia taip efektyviai, kaip statmenai, taigi gali lemti skaudesnių padarinių įvykus nelaimei. Žinoma, svarbu sėdėti ir ne per arti vairo, mat suveikus saugos oro pagalvėms jos labiau sužalotų.

Asm. albumo nuotr./Mindaugas Pocius
Asm. albumo nuotr./Mindaugas Pocius

Kineziterapeutas teigia, kad sėdėjimo padėtis taip pat atsiliepia ir budrumui. Anot jo, net ir nepavargusiam, bet netinkamai sėdinčiam žmogui sureaguoti į nenumatytą situaciją bus sunkiau.

Tiesa, tiek budrumą, tiek nuovargį veikia ir kiti veiksniai. M. Pocius pastebi, kad leidžiantis į keliones visuomet reikėtų pasiimti užtektinai geriamojo vandens, taip pat akinius nuo saulės bei tinkamų drabužių.

„Nors dažniausiai džiaugiamės saulėtomis dienomis, vykstant į ilgesnę kelionę reikėtų vengti tiesioginių saulės spindulių. Reikėtų pasirūpinti tokia apranga, kuri padėtų išvengti odos nudegimų, o kartu ir didesnio nuovargio bei dėl saulės atsiradusių koncentracijos sutrikimų.

Akių nuovargiui mažinti reikėtų pasirūpinti akiniais nuo saulės, prisimerkęs žmogus taip pat greičiau pavargsta ir praranda budrumą. Be abejonės, gerai vairuotojo savijautai itin svarbus yra vanduo, todėl reikėtų nepamiršti reguliariai atsigerti. Jei dėl to dažniau reikės sustoti į tualetą, tik pliusas, nes turėsite puikią progą prasiblaškyti“, – pastebėjimais dalijasi M. Pocius.

Tikru išsigelbėjimu nuo nuovargio keliaujantiems tampa ir reguliuojami galvos atlošai. Štai „Citroën“ atkreipia dėmesį, kad itin svarbu ne tik visapusiai reguliuoti nugaros atlošą bei sėdimąją dalį, tačiau ir galvos atlošą nustatyti taip, kad kaklui tektų kuo mažesnis krūvis.

Daugelyje modelių galima reguliuoti tik šios sėdynės dalies aukštį, tačiau, pavyzdžiui, Prancūzijos gamintojas pasirūpino, kad esant poreikiui atlošą būtų galima paslinkti arčiau į priekį arba priešingai – pastumti atgal.

M.Pocius pritaria, kad sėdynių ir automobilio ergonomika ilgų kelionių metu yra labai svarbi, tačiau pabrėžia, kad pajutus pirmuosius nuovargio požymius ar atsiradus mieguistumui, reikėtų nenumoti ranka ir nedelsiant sustoti saugioje vietoje.

Jei ilgesniam poilsiui apsistoti galimybių nėra, kineziterapeutas pataria išlipti iš automobilio, pakvėpuoti grynu oru, apeiti kelis ratus aplink transporto priemonę bei padaryti bent 5 minučių mankštą. Specialistas teigia, kad tokia prevencija nenumalšins poilsio trūkumo, tačiau leis laikinai atgauti budrumą ir sumažinti nelaimių tikimybę.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis